Finns det någon motsvarighet till denna i Sverige, och vad tror vi, några uppenbara nackdelar med idén?

 
4774
Högtryckstvätt med rensslang
 
4774 4774 skrev:
Högtryckstvätt med rensslang
Grejen med denna är ju att den täpper till röret och skapar tryck mellan stoppen och den täppta öppningen.
 
4774
Det gör rensslangen oxå om du har rätt dimension 😃
 
4774 4774 skrev:
Det gör rensslangen oxå om du har rätt dimension 😃
Rensslang blåser väl inte upp sig och täpper öppningen på röret? 🤔
 
4774
S0MMER S0MMER skrev:
Rensslang blåser väl inte upp sig och täpper öppningen på röret? 🤔
Nej, men den går, så att säga, baklänges så den sprutar inte upp vattnet iom vattentrycket som den för med sig för att gå framåt
 
Det kanske är svårt att ta sig ut till stoppet i röret och så fort en del av stoppet lossnar faller trycket och effekten försvinner?
Tror det skulle kunna bli svårt med den här metoden att spola rent några meter ut.... Alltså du kan säkert få bort en del men inte som om du är där på plats med högtrycken... Fattar du vad jag menar?🙃
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Nej, men den går, så att säga, baklänges så den sprutar inte upp vattnet iom vattentrycket som den för med sig för att gå framåt
Jag har spolslangar, och om stoppet sitter nära blir det faktiskt lite blött ibland, just pga av att de sprutar vatten baklänges. Sitter stoppet långt ned och inte vill lossna fylls rören upp och vatten rinner ut ur det rör där man tryckt ned slang. Så jag tror att hela idén med att täppa till röret i angreppssvägen är en bra idé, så länge inte stoppet sitter så långt ned att vattnet som fylls upp i rören kan gå en annan väg upp, tex upp i duschen istället.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det kanske är svårt att ta sig ut till stoppet i röret och så fort en del av stoppet lossnar faller trycket och effekten försvinner?
Tror det skulle kunna bli svårt med den här metoden att spola rent några meter ut.... Alltså du kan säkert få bort en del men inte som om du är där på plats med högtrycken... Fattar du vad jag menar?🙃
Jag fattar, självklart är högtryck bättre på att göra rent rören på djupet, och denna lilla manick är nog inge vidare på att avlägsna tex stamstopp, vilket jag inte heller tror att den är till för. Tror bara att den kanske kan bli en bra kompis till vaskrensaren och göra ungefär samma eller lika bra jobb.
 
Risken om du täpper till änden och stoppet sitter hårt är att du skjuter isär rören. Det gör du inte med vanlig spolslang
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Risken om du täpper till änden och stoppet sitter hårt är att du skjuter isär rören. Det gör du inte med vanlig spolslang
Sant
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Risken om du täpper till änden och stoppet sitter hårt är att du skjuter isär rören. Det gör du inte med vanlig spolslang
Den där rörisörskjutningen skulle vara intressant att veta hur den skull gå till på avloppsrör som ligger förlagda i marken.
 
GoC GoC skrev:
Den där rörisörskjutningen skulle vara intressant att veta hur den skull gå till på avloppsrör som ligger förlagda i marken.
Sant, tror iofs nu när jag tänker efter att ”ballongen” åker ur innan rören går isär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.