Jag håller på att måla taket i ett badrum. Jag har använt mig av Flüggers våtrumssystem med grund- och täckfärg. Jag har nu strukit taket med täckfärg tre gånger (burken säger två) men likväl så lyser sparmålningen i kanterna igenom som är gjord med en lite mindre roller, hur löser jag detta problem utan att behöva måla i all oändlighet?
 
  • En bild av ett hörn i ett rum med vita väggar, tak, och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Attackbävern skrev:
Jag håller på att måla taket i ett badrum. Jag har använt mig av Flüggers våtrumssystem med grund- och täckfärg. Jag har nu strukit taket med täckfärg tre gånger (burken säger två) men likväl så lyser sparmålningen i kanterna igenom som är gjord med en lite mindre roller, hur löser jag detta problem utan att behöva måla i all oändlighet?
Frågan är hur mkt färg du har i rollern?
En full roller ska kanske täcka en rollerbredd på takets bredd.
 
T Tompafix skrev:
Frågan är hur mkt färg du har i rollern?
En full roller ska kanske täcka en rollerbredd på takets bredd.
Jag upplevde inte att jag snålade men man hade säkert kunnat haft mer färg i rollern.
Men känslan är att det kanske blir lite tjockare vid sparmålningen när man först stryker med liten roller sen hinner det torka an aning under de 5 minutrarna det tar inte innan man går över samma yta med stora rollern.

Men jag tror att jag struntar i att sparmåla nästa sväng och kör allt med stora rollern men försöker ha mer färg i.
 
A Attackbävern skrev:
Jag upplevde inte att jag snålade men man hade säkert kunnat haft mer färg i rollern.
Men känslan är att det kanske blir lite tjockare vid sparmålningen när man först stryker med liten roller sen hinner det torka an aning under de 5 minutrarna det tar inte innan man går över samma yta med stora rollern.

Men jag tror att jag struntar i att sparmåla nästa sväng och kör allt med stora rollern men försöker ha mer färg i.
Aha, du har sparmålat varje gång. Hemligheten att få det bra är att alltid måla vått i vått.
Jag brukar sparmåla efterhand när jag målar. Sedan drar jag minirollern i samma riktning som jag målar med stora rollern. Sedan går jag alltid så långt ut jag kan med stora rollern över det sparmålade för att få samma struktur över ytan.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Aha, du har sparmålat varje gång. Hemligheten att få det bra är att alltid måla vått i vått.
Jag brukar sparmåla efterhand när jag målar. Sedan drar jag minirollern i samma riktning som jag målar med stora rollern. Sedan går jag alltid så långt ut jag kan med stora rollern över det sparmålade för att få samma struktur över ytan.
Använd också gärna en miniroller med samma struktur som den vanliga du tänkt använda så är risken det lyser igenom minimalt.
 
T Tompafix skrev:
Aha, du har sparmålat varje gång. Hemligheten att få det bra är att alltid måla vått i vått.
Jag brukar sparmåla efterhand när jag målar. Sedan drar jag minirollern i samma riktning som jag målar med stora rollern. Sedan går jag alltid så långt ut jag kan med stora rollern över det sparmålade för att få samma struktur över ytan.
Jag ska testa din taktik nästa sväng 👍
 
Jobbigt att behöva vänta 16 timmar innan övermålning men nu har jag förhoppningsvis målat sista svängen. Hade väldigt mycket färg i rollern, nästan så att det kändes för mycket men det verkar täcka iaf.
 
  • Tak med spotlightsuttag, vit kakelvägg, dörrkarm, fläkt, badrumslampa, reflektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Holypain och 2 till
  • Laddar…
Det ska nästan kännas som att det är för mycket färg i rollern, då brukar det vara lagom. Det vanligaste misstaget man gör är att ha för lite färg i rollern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.