Medlem
· Stockholms Län
· 120 inlägg
Jag håller på att måla taket i ett badrum. Jag har använt mig av Flüggers våtrumssystem med grund- och täckfärg. Jag har nu strukit taket med täckfärg tre gånger (burken säger två) men likväl så lyser sparmålningen i kanterna igenom som är gjord med en lite mindre roller, hur löser jag detta problem utan att behöva måla i all oändlighet?
Frågan är hur mkt färg du har i rollern?A Attackbävern skrev:Jag håller på att måla taket i ett badrum. Jag har använt mig av Flüggers våtrumssystem med grund- och täckfärg. Jag har nu strukit taket med täckfärg tre gånger (burken säger två) men likväl så lyser sparmålningen i kanterna igenom som är gjord med en lite mindre roller, hur löser jag detta problem utan att behöva måla i all oändlighet?
En full roller ska kanske täcka en rollerbredd på takets bredd.
Medlem
· Stockholms Län
· 120 inlägg
Jag upplevde inte att jag snålade men man hade säkert kunnat haft mer färg i rollern.T Tompafix skrev:
Men känslan är att det kanske blir lite tjockare vid sparmålningen när man först stryker med liten roller sen hinner det torka an aning under de 5 minutrarna det tar inte innan man går över samma yta med stora rollern.
Men jag tror att jag struntar i att sparmåla nästa sväng och kör allt med stora rollern men försöker ha mer färg i.
Aha, du har sparmålat varje gång. Hemligheten att få det bra är att alltid måla vått i vått.A Attackbävern skrev:Jag upplevde inte att jag snålade men man hade säkert kunnat haft mer färg i rollern.
Men känslan är att det kanske blir lite tjockare vid sparmålningen när man först stryker med liten roller sen hinner det torka an aning under de 5 minutrarna det tar inte innan man går över samma yta med stora rollern.
Men jag tror att jag struntar i att sparmåla nästa sväng och kör allt med stora rollern men försöker ha mer färg i.
Jag brukar sparmåla efterhand när jag målar. Sedan drar jag minirollern i samma riktning som jag målar med stora rollern. Sedan går jag alltid så långt ut jag kan med stora rollern över det sparmålade för att få samma struktur över ytan.
Använd också gärna en miniroller med samma struktur som den vanliga du tänkt använda så är risken det lyser igenom minimalt.T Tompafix skrev:Aha, du har sparmålat varje gång. Hemligheten att få det bra är att alltid måla vått i vått.
Jag brukar sparmåla efterhand när jag målar. Sedan drar jag minirollern i samma riktning som jag målar med stora rollern. Sedan går jag alltid så långt ut jag kan med stora rollern över det sparmålade för att få samma struktur över ytan.
Medlem
· Stockholms Län
· 120 inlägg
Jag ska testa din taktik nästa sväng 👍T Tompafix skrev:Aha, du har sparmålat varje gång. Hemligheten att få det bra är att alltid måla vått i vått.
Medlem
· Stockholms Län
· 120 inlägg