Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Med det resonemanget så skulle ju alla hantverkare i princip ha en timmes genomgång om rättsläget och vad som gäller och inte inför varenda jobb då ?
Snart på en byggarbetsplats nära dig!
 
Fast vad menar du
A AG A skrev:
Jag har missbedömt dig. Jag hoppas verkligen att ingen råkar ut för att göra affärer med dig. Du saknar tydligen helt och hållet moral. Allt handlar tydligen enbart om att inte åka fast.
AG A ?
Att ett hus undehållits under kanske hundratals år och nuvarande ägarne inte kan garantera att allt är 100% "fackmannamässigt" enligt någon slags modern standard - på vilket sätt skulle det vara omoraliskt !?

Så länge man inte påstår att något är i ett skick det inte är så är det väl inga problem.
Och termen "renoverat" är tämligen lös: Så säjer en säljare" "Sovrummet renoverat 2010" så kan det ju innebära alltifrån en fullständigt renovering från grunden upp, inkl el och all helt "fackmässigt", eller bara att säljaren själv rollat på två lager billig färg ovanpå den gamla tapeten.

Och det är ju något en köpare måste undersöka och ta reda på.
Det är inte omoraliskt av säljaren att säga "renoverat": det är kanske precis defintionen på vad denne anser är renoverat, även om någon annan skulle säga att det på sin höjd är "påkladdat färg", om man inte har faktura och intyg från välrenomerad målare i tre exemplar.

Men det är ju därför en köpare har så stort ansvar om inte säljaren är väldigt specifik i sin utfästelse.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ta nu och tala om vilka "lögnaktiga regler" jag har försökt sprida?

Den moral jag pratar om gäller inte tråden i övrigt. Den gäller dig! Du försöker påstå att det är helt okej att lura till sig extra penga vid en försäljning genom att påstå att badrummet är nyrenoverat. Fastän man vet med sig det är ett fullkomligt fuskbygge. Detta vill du påstå är helt i sin ordning, då "det inte är olagligt". Eller att jag är lögnaktig som tycker det är dumt att lura i folk att följa branschregler så man inte får problem med försäkringen.
Bara för att undersökningsplikten sträcker sig långt, måste man väl inte ljuga?
.....men det är ju ok att säga att det är "nyrenoverat" även om det inte är fackmannamässigt gjort. Det är ju det som är hela poängen här. "Renoverat" har ingen väldefinierad betydelse, det är ingen utfästelse från säljaren om att produkten, rummet, huset, är i ett specifikt skick. Det är inte Claes som hittat på det, det är bara verkligheten. Skjut inte budbäraren.
 
  • Gilla
anaitis och 6 till
  • Laddar…
@AG A om du bara vill acceptera att Nyrenoverad inte betyder ”som om den vore nyproduktion från idag” utan snarare ”genomgått någon förändring nyligen”, eller i alla fall gå med på att en stor del av befolkningen har en annan uppfattning än dig, så skulle vi inte behöva ha dessa diskussioner om och om igen. Känns som att det är just definitionen som du hänger upp dig på och ställer allt och alla till svars inför.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Om jag skulle sälja ett hus där jag "fuskrenoverat" ett badrum skulle jag nog inte säga nåt alls. Om det finns en frågelista och det står ålder på badrum skulle jag säga "okänt" - jag kanske inte minns om det gjordes i förrgår eller för 45 år sen. Så är det upp till köparen att undersöka efter bästa förmåga. Det går ju inte att lova nåt. Våra badrum är sannolikt "hemmapulade" av tidigare ägare. Men det är gammal modell med duschkabin och rör ner i brunn, så risken för skador är nog rätt låg.

Försäkringsmässigt så borde det inte spela någon roll, om man förnyat delar av badrummet, men tätskikt och rör är från byggåret så kan försäkringen inte ersätta mer än från byggåret. Eftersom skador på resten av huset trots allt täcks, men inte nya ytskikt så kan man nog räkna att renoveringen är avskriven?

Men jag får nog hålla med om att om man inte sagt att det är renoverat på ett visst sätt och med våtrumsintyg så får man nog som köpare ställa dessa frågor och får man oklara svar får man räkna med att det INTE är enligt branschstandard. Egentligen borde det vara så att har man inte intyget så räknas badrummet som från byggåret försäkrings och standardmässigt, och som någon var inne på, ser det fräschare ut så grattis.... Det större problemet är väl om det är ombyggd men gjort på så fuskigt sätt att det inte ens uppfyller byggårets standard.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Den moral jag pratar om gäller inte tråden i övrigt. Den gäller dig! Du försöker påstå att det är helt okej att lura till sig extra penga vid en försäljning genom att påstå att badrummet är nyrenoverat. Fastän man vet med sig det är ett fullkomligt fuskbygge. Detta vill du påstå är helt i sin ordning, då "det inte är olagligt". Eller att jag är lögnaktig som tycker det är dumt att lura i folk att följa branschregler så man inte får problem med försäkringen.
Bara för att undersökningsplikten sträcker sig långt, måste man väl inte ljuga?
Om du tänker efter så inser du ju att detta inte är med sanningen överensstämmande.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Om jag skulle sälja ett hus där jag "fuskrenoverat" ett badrum skulle jag nog inte säga nåt alls. Om det finns en frågelista och det står ålder på badrum skulle jag säga "okänt" - jag kanske inte minns om det gjordes i förrgår eller för 45 år sen. Så är det upp till köparen att undersöka efter bästa förmåga. Det går ju inte att lova nåt. Våra badrum är sannolikt "hemmapulade" av tidigare ägare. Men det är gammal modell med duschkabin och rör ner i brunn, så risken för skador är nog rätt låg.

Försäkringsmässigt så borde det inte spela någon roll, om man förnyat delar av badrummet, men tätskikt och rör är från byggåret så kan försäkringen inte ersätta mer än från byggåret. Eftersom skador på resten av huset trots allt täcks, men inte nya ytskikt så kan man nog räkna att renoveringen är avskriven?

Men jag får nog hålla med om att om man inte sagt att det är renoverat på ett visst sätt och med våtrumsintyg så får man nog som köpare ställa dessa frågor och får man oklara svar får man räkna med att det INTE är enligt branschstandard. Egentligen borde det vara så att har man inte intyget så räknas badrummet som från byggåret försäkrings och standardmässigt, och som någon var inne på, ser det fräschare ut så grattis.... Det större problemet är väl om det är ombyggd men gjort på så fuskigt sätt att det inte ens uppfyller byggårets standard.
Det bästa är väl bara att uppge samma som besiktningsmännen gör i sina protokoll: "Äldre badrum". I mäklarens annons blir det sen "Äldre badrum i gott skick."

Där slutar det. det finns ingen anledning att utreda golvbrunnar, tätskikt, rörgenomföringar o s v och eventuell överenstämmelse med dagens branschstandarder i ett äldre badrum. Det är vad det är och sen får köparen försöka värdera det.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
@AG A om du bara vill acceptera att Nyrenoverad inte betyder ”som om den vore nyproduktion från idag” utan snarare ”genomgått någon förändring nyligen”, eller i alla fall gå med på att en stor del av befolkningen har en annan uppfattning än dig, så skulle vi inte behöva ha dessa diskussioner om och om igen. Känns som att det är just definitionen som du hänger upp dig på och ställer allt och alla till svars inför.
Jag har inga som helst problem att acceptera det. Jag har bara jäkligt svårt att acceptera att det finns så förbannat många lögnaktiga människor. Människor som tydligen tycker det är okej att vilseleda okunniga köpare. Vilseleda genom att hävda att ett fuskbyggt badrum är "nyrenoverat", i förhoppning om att köparen inte vet att samms undersökningsplikt kanske gäller.
Varför skulle någon jäkel säga "nyrenoverat", när de menar att de målat lite. Eller "nybyggt", när deras uduglige arbetslöse svåger, helt utan kunskap, har fuskat ihop något som på ytan liknar ett badrum?
Om du inte vet varför, så kan jag tala om att det handlar om att förhoppningsvis lura till sig ett högre pris.
Visst jag accepterar ett ords betydelse. Vad jag däremot INTE tänker acceptera. DET ÄR HUR ORDET ANVÄNDS!!!
 
A AG A skrev:
Varför skulle någon jäkel säga "nyrenoverat", när de menar att de målat lite.
Antagligen därför att de anser att det är nyrenoverat.

A AG A skrev:
Vad jag däremot INTE tänker acceptera. DET ÄR HUR ORDET ANVÄNDS!!!
Vad påverkar det? Verkligheten ser ändå ut som den gör oavsett vad du accepterar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Visst jag accepterar ett ords betydelse. Vad jag däremot INTE tänker acceptera. DET ÄR HUR ORDET ANVÄNDS!!!
Ja men du måste ju ändå se att vi som kan halva eller mer av säker vatten och har kunskap nog att hitta och läsa den andra halvan är en liten minoritet. Frågar du 20 personer på stan om regler för badrum får du nog 15 som säger ingen aning eller finns det regler?.

Den som byter handdukstork, tar bort en gammal trött duschkabin och byter skåp i ett badrum kan ju mycket väl inte ens veta att det finns något som heter tätskikt. Väldigt många lever under uppfattningen att kaklet är det som skyddar väggen från vattnet. Så att någon väljer att kalla det för nyrenoverat tror jag inte alls är gjort i ont uppsåt utan oftare för att det har nyligen renoverats, fått en uppiffning.

Att du känner dig lurad är ju för att du läser in något som aldrig har lovats. Skulle jag köpa ett badrum med nytt kakel och ny inredning där säljaren säger att det är gjort av fackman men det sedan visar sig finnas stora brister skulle jag också givetvis vara sur, men antagligen mer sur på mig själv som glömde fråga säljaren om det gjorts någon oberoende besiktning. Med tanke på hur många skrupelfria hantverkare det bevisligen finns skulle jag ta det som troligare att man hamnar i situationen att säljaren inte vet om problemen i det nyrenoverade badrummet för att man inte vet vad fackmannamässigt faktiskt innebär (dvs visste inte att de borde krävt rättning på utfört arbete). Intyget på att hantverkaren följt säker vatten är ju bara några kryssrutor på ett papper och de kan de ju göra vad de vill med. Kan man fuska/slarva med någons badrum kan man nog sätt ett kryss på ett papper fel också.

Det finns många som slirar på sanningen, förskönar eller med citroner och välkomponerat språk, säljer in ditt nästa drömboende. Ackompanjerat av bilder med förhöjd färgintensitet och vidvinkel stor nog för att göra städskrubben till en balsal. De kallar sig mäklare, på bådas sida, men lite mer på den enas och när affären är i lås, på ingens alls än sin egen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Det är nog ytterst få som "luras" medvetet iallafall. Vi har flera generationer på G nu så inte vet ett dyft om nånting annat än att tiktoka och spela dataspel. För en sån som inte vet någonting så är det såklart nyrenoverat om de målat eller kaklat om.........Hur ska de veta nå annat? Köparna är inte sämre/bättre de heller. Är inget ovanligt med 20åringar som med första jobbet och sambo köper hus. De vet ingenting, de förlitar sig på dolda fel som de hört är så bra.........
Hela samhället är liksom på väg mot jag vet inte vad egentligen........
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag har bara jäkligt svårt att acceptera att det finns så förbannat många lögnaktiga människor. Människor som tydligen tycker det är okej att vilseleda okunniga köpare. Vilseleda genom att hävda att ett fuskbyggt badrum är "nyrenoverat"....
Jag har ungefär lika svårt att förstå att det finns så många människor som glatt låter sig luras i sitt livs kanske största affär. Är det inte mer eller mindre en del av spelets regler att en säljare vill ha så bra betalt som möjligt och gärna beskriver objektet så positivt som möjligt, medan köparen vill betala så lite som möjligt och snackar ner objektet för att legitimera detta?
Ofta är dessutom säljaren och köparen lika okunniga. Säljaren vet lika lite som köparen om vad det är för skivmaterial bakom tätskiktet i våtrummet, eller vad branschstandarden säger om detta. Mäklaren ska vi inte ens tala om vad gäller 'kunnighet'.

Den som inte vill bli lurad gör klokt i att vända på alla tänkbara stenar och kontrollera allt som går att kontrollera - INNAN köpekontraktet skrivs på! Den som inte själv har kompetensen kan ta hjälp.
 
  • Gilla
SCB och 3 till
  • Laddar…
Okej, jag ger mig. Jag förstår nu att det är jag som är dum i huvudet som tyckt att man säger vad som är sant när man säljer ett hus. Enligt lagen så är det ju inte olagligt, och därmed rätt att ljuga. Då det inte heller finns några bestämmelser över vad renoverat betyder, så SKA man säga det även om man bara har tvättat golvet lite extra noga. Dessutom ska man ju akta sig för fåniga branschregler. Det finns ju jättemånga som inte har godkända badrum, så det måste ju vara det bästa.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt dravel, om ärlighet som jag förstår har kränkt många. FÖRLÅT!!!
 
När offerkoftan är för trång tar man på sig offerallen!

Ingen protesterar om hur det borde vara, men här är ju fokus på att visa på vad som faktiskt gäller idag, oavsett om vi gillar att man får säga "renoverad" eller inte. Man får det och då är det ju bättre att lära sig hur man förhåller sig till det än att gnälla om det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
När offerkoftan är för trång tar man på sig offerallen!

Ingen protesterar om hur det borde vara, men här är ju fokus på att visa på vad som faktiskt gäller idag, oavsett om vi gillar att man får säga "renoverad" eller inte. Man får det och då är det ju bättre att lära sig hur man förhåller sig till det än att gnälla om det.
Var det ingen som protesterade???

Nu lät jag dig och de andra få ha rätt. Men du är ändå inte nöjd. Då måste vi först prata om offerkoftor. Sen måste du tydligen ändå dra samma visa en gång till, om vad renoverat betyder/inte betyder.

Vem är egentligen offerkoftan här?Fåntratt😄!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.