Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Som köpare skall du ha rätt att förvänta dig att en åtgärd är utförd fackmannamässigt.
Varför tror du det?
 
  • Gilla
anaitis och 3 till
  • Laddar…
R
H hempularen skrev:
Där håller jag inte riktigt med. Som köpare skall du ha rätt att förvänta dig att en åtgärd är utförd fackmannamässigt. Sedan har du som köpare en undersökningsplikt. Ser man då att detta ser "konstigt" ut så sjunker rätten att förvänta sig fackmannamässighet. Observera att fackmannamässigt utförande betyder inte att en fackman utfört det.

Frågan i tråden gällde från början en kakling som såg ut att ha utförts direkt på spånskiva, i modern tid. Det är ett utförande som är väldigt långt ifrån fackmannamässigt. Utrycket renovera behöver inte betyda att man gör om allt underlag. Men OM underlaget inte är lämpligt enl. gällande norm för fackmannamässigt, och man sätter nytt kakel så måste man byta underlaget. Annars är kaklingen inte fackmannamässig.
Nja.. att som köpare förvänta sig att det är fackmannamässigt utfört hur tänker du där?
I allra flesta fall så köper man huset ifrån en privatperson eller hur? Då kan man inte förvänta sig något! Utan undersökningsplikten blir enormt betydande skulle jag påstå, men du får gärna motbevisa ifall du tycker att jag har fel.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är inga problem att sminka en gris på något vis.........allt man köper bör undersökas djupt. Man kan köpa en nästan ny bil som är krockad och uppspacklad också. Kan se skitfin ut men efter två månader lossnar spacklet och säljaren är borta. Man har ett stort ansvar som köpare också, I sverige är det ungefär som att om staten bestämmer nåt och man ska kunna utgå ifrån att alla är 100% ärliga och aldrig luras så är det så. Jag skulle tro på att 95% av alla fastigheter som säljs går vidare för att de är stajlade tjusigt. Man ser bara ytan och blir helt hänförd..........Då ser man aldrig att rören är 40 år gamla eller att möglet rotat sig på nåt. Det har man inte tid med. Men det står en dyrt ibland............
 
Claes Sörmland
Jag tänker att uttrycket "sminka en gris" handlar om ett bedrägligt uppsåt. Ett sådant behöver inte alls föreligga vid en försäljning av ett småhus.

Äldre småhus har underhållits i tusen små steg och ofta har ägaren själv pulat, särskilt förr när folk hade närmare till det praktiska och tunnare plånböcker. Det är ingen som har gjort detta för att sminka någon gris utan för att lösa ett problem i vardagen eller annars förbättra sin boendesituation.

Man kan inte räkna med att gamla småhus är fackmannamässigt uppförda eller underhållna, särskilt inte om man utgår från dagens komplicerade och industrialiserade standarder för t ex våtrum.
 
  • Gilla
anaitis och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Där håller jag inte riktigt med. Som köpare skall du ha rätt att förvänta dig att en åtgärd är utförd fackmannamässigt. Sedan har du som köpare en undersökningsplikt. Ser man då att detta ser "konstigt" ut så sjunker rätten att förvänta sig fackmannamässighet. Observera att fackmannamässigt utförande betyder inte att en fackman utfört det.

Frågan i tråden gällde från början en kakling som såg ut att ha utförts direkt på spånskiva, i modern tid. Det är ett utförande som är väldigt långt ifrån fackmannamässigt. Utrycket renovera behöver inte betyda att man gör om allt underlag. Men OM underlaget inte är lämpligt enl. gällande norm för fackmannamässigt, och man sätter nytt kakel så måste man byta underlaget. Annars är kaklingen inte fackmannamässig.
Du blandar ihop en tjänst levererad av ett företag till en privatperson (förväntan fsckmässig) med köp mellan privatpersoner (utförande lite hursomhelst).

Edit: jag får göra hur korkade saker som helst i mitt hus, men jag får givetvis inte ge sken av att det är gjort på ett sätt det inte är.

Upplysningplikten vid husköp är svag, undersökningsplikten är stark.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att uttrycket "sminka en gris" handlar om ett bedrägligt uppsåt. Ett sådant behöver inte alls föreligga vid en försäljning av ett småhus.

Äldre småhus har underhållits i tusen små steg och ofta har ägaren själv pulat, särskilt förr när folk hade närmare till det praktiska och tunnare plånböcker. Det är ingen som har gjort detta för att sminka någon gris utan för att lösa ett problem i vardagen eller annars förbättra sin boendesituation.

Man kan inte räkna med att gamla småhus är fackmannamässigt uppförda eller underhållna, särskilt inte om man utgår från dagens komplicerade och industrialiserade standarder för t ex våtrum.
Jag har missbedömt dig. Jag hoppas verkligen att ingen råkar ut för att göra affärer med dig. Du saknar tydligen helt och hållet moral. Allt handlar tydligen enbart om att inte åka fast.
 
  • Wow
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Jag har missbedömt dig. Jag hoppas verkligen att ingen råkar ut för att göra affärer med dig. Du saknar tydligen helt och hållet moral. Allt handlar tydligen enbart om att inte åka fast.
Vad har moral med detta att göra?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad har moral med detta att göra?
Du förstår inte det? Men om moral är ointressant, så kan vi ju direkt sluta kritisera alla hantverkare som fuskbygger, eller tar för mycket betalt. De gör som regel inget olagligt, de ljuger ju bara lite, viljet inte är olagligt. Även om några saker är olagligt eller förbjuder, så är det ju oerhört liten risk att åka dit...eller hur?
 
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Du förstår inte det? Men om moral är ointressant, så kan vi ju direkt sluta kritisera alla hantverkare som fuskbygger, eller tar för mycket betalt. De gör som regel inget olagligt, de ljuger ju bara lite, viljet inte är olagligt. Även om några saker är olagligt eller förbjuder, så är det ju oerhört liten risk att åka dit...eller hur?
Men det är ju du som har argumenterat för att de regler som du hittar på helt lögnaktigt ska spridas som om de vore allmängiltiga och andra ska följa dem och inte ifrågasätta dem. Varför är dina lögner moraliska men andras lögner omoraliska?

Är det inte bättre att försöka prata sanning?
 
  • Gilla
anaitis och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att uttrycket "sminka en gris" handlar om ett bedrägligt uppsåt. Ett sådant behöver inte alls föreligga vid en försäljning av ett småhus.

Äldre småhus har underhållits i tusen små steg och ofta har ägaren själv pulat, särskilt förr när folk hade närmare till det praktiska och tunnare plånböcker. Det är ingen som har gjort detta för att sminka någon gris utan för att lösa ett problem i vardagen eller annars förbättra sin boendesituation.

Man kan inte räkna med att gamla småhus är fackmannamässigt uppförda eller underhållna, särskilt inte om man utgår från dagens komplicerade och industrialiserade standarder för t ex våtrum.
nja nu var det väl inte riktigt så jag tänkte själv. menade bara att köpare måste bli mer uppmärksamma på saker och ting och inte bli förblindade av det yttre skalet. Ett badrum kan ju se skitbra ut och man faller pladask men den som är van med byggnationer kanske ser direkt att det bara är just "sminkat" . Hus är ju oftast en jättestor investering men folk verkar inte riktigt tänka så...........man tänker bara att i sverige är alla ärliga och reko och allt är uppstyrt med regler så man behöver ju egentligen inte oroa sig alls och är det nåt så går det ju som dolt fel..........typ. Egenansvaret finns inte alls.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Du förstår inte det? Men om moral är ointressant, så kan vi ju direkt sluta kritisera alla hantverkare som fuskbygger, eller tar för mycket betalt. De gör som regel inget olagligt, de ljuger ju bara lite, viljet inte är olagligt. Även om några saker är olagligt eller förbjuder, så är det ju oerhört liten risk att åka dit...eller hur?
Vad är det inte jag förstår?
Moral är inte kopplat till fackmannamässigt utförande om en hantverkare som du har köpt in ljuger och inte har utfört jobbet fackmannamässigt då har du väldigt goda chanser att få det åtgärdat!
Men det som det handlar om är när privatpersoner förbättrar/renoverar sina hem så kan du inte räkna med att det ska vara fackmannamässigt utfört undan du måste undersöka!
Hoppas att du förstår skillnaden jag önskar att det skulle vara så att även privatpersoner ska se till att renoveringar utförs fackmannamässigt och enligt branschregler.
Men så ser inte nuvarande lagstiftning ut tyvärr…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men om moral är ointressant
Moral är varken intressant eller ointressant när man diskuterar hur lagstiftning och rättsläge ser ut i ett juridiskt perspektiv. Moral är helt irrelevant i denna diskussion.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad är det inte jag förstår?
Moral är inte kopplat till fackmannamässigt utförande om en hantverkare som du har köpt in ljuger och inte har utfört jobbet fackmannamässigt då har du väldigt goda chanser att få det åtgärdat!
Men det som det handlar om är när privatpersoner förbättrar/renoverar sina hem så kan du inte räkna med att det ska vara fackmannamässigt utfört undan du måste undersöka!
Hoppas att du förstår skillnaden jag önskar att det skulle vara så att även privatpersoner ska se till att renoveringar utförs fackmannamässigt och enligt branschregler.
Men så ser inte nuvarande lagstiftning ut tyvärr…
Fast det blir väldigt rörigt när du med köpt hantverkare likställer det med automatiskt korrekt utfört. Det är inga problem att köpa in en hantverkare som kaklar om ett badrum från 1969.....Den seriöse informerar såklart om saker och ting men många gör nog det kunden beställt och så är det inget mer med det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
S Stefan1972 skrev:
Fast det blir väldigt rörigt när du med köpt hantverkare likställer det med automatiskt korrekt utfört. Det är inga problem att köpa in en hantverkare som kaklar om ett badrum från 1969.....Den seriöse informerar såklart om saker och ting men många gör nog det kunden beställt och så är det inget mer med det.
Gör du som hantverkare som kunden vill?
Då kommer det att stå dig dyrt då det krävs utav företag att det ska göras fackmannamässigt och enligt branschregler.
Enda undantaget är att skriftligt avtala om avsteg om det ska hålla rättsligt.
Så jag vet inte vad som är rörigt?
 
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Gör du som hantverkare som kunden vill?
Då kommer det att stå dig dyrt då det krävs utav företag att det ska göras fackmannamässigt och enligt branschregler.
Enda undantaget är att skriftligt avtala om avsteg om det ska hålla rättsligt.
Så jag vet inte vad som är rörigt?
Så är det rimligen inte. Jag läste propositionen i veckan till konsumenttjänstlagen.

Lagstiftaren är tydlig med att man kan avtala om att den tjänst som utförs enbart gäller den del som man avtalar om. Det exempel som ges i propositionstexten är målning. En hantverkare får måla på ett icke fackmässigt underlag om det är uppdraget. Men själva målningen (påföringen av färgen) ska ske fackmässigt.

På samma sätt borde man kunna avtala om att en kakeluppsättning och fogning ska ske på ett äldre och idag icke fackmässigt underlag. Enbart kakeluppsättning och fogning behöver då enligt lagen utföras fackmässigt. Men uppdrar man också åt hantverkaren att byta underlaget så ska också det göras fackmässigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.