R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så är det rimligen inte. Jag läste propositionen i veckan till konsumenttjänstlagen.

Lagstiftaren är tydlig med att man kan avtala om att den tjänst som utförs enbart gäller den del som man avtalar om. Det exempel som ges i propositionstexten är målning. En hantverkare får måla på ett icke fackmässigt underlag om det är uppdraget. Men själva målningen (påföringen av färgen) ska ske fackmässigt.

På samma sätt borde man kunna avtala om att en kakeluppsättning och fogning ska ske på ett äldre och idag icke fackmässigt underlag. Enbart kakeluppsättning och fogning behöver då enligt lagen utföras fackmässigt. Men uppdrar man också åt hantverkaren att byta underlaget så ska också det göra fackmässigt.
Ja skrev inte jag att man kan avtala bort?

Den stora skillnaden är att hantverkare har kunskap och bör råda konsumenten till hållbara lösningar branschregler.
Avsteg bör vara dokumenterade för att tydliggöra för konsumenten konsekvenser.

Privatpersoner kan i princip renovera hur galet som helst, det gör dom ingett fel i förräns dom påstår något annat…
 
Redigerat:
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Ja skrev inte jag att man kan avtala bort?
Jag uppfattade att du menade att man kan avtala bort fackmässigt utförande från en tjänst. Det går inte att göra och följa konsumenttjänstlagen. Men man kan minska den tjänstens omfattning så att den inte omfattar moment på delar som sen tidigare har ett tillstånd som inte är fackmässigt utfördt.
 
R Rejäl skrev:
Ja skrev inte jag att man kan avtala bort?
Du skrev "Enda undantaget är att skriftligt avtala om avsteg om det ska hålla rättsligt." och det finns inga formkrav kring skriftligt här.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Du skrev "Enda undantaget är att skriftligt avtala om avsteg om det ska hålla rättsligt." och det finns inga formkrav kring skriftligt här.
Nej inte formkrav men som företagare är du rätt rökt i en tvist mot en privatperson som är novis på området om du inte kan styrka det!
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag uppfattade att du menade att man kan avtala bort fackmässigt utförande från en tjänst. Det går inte att göra och följa konsumenttjänstlagen. Men man kan minska den tjänstens omfattning så att den inte omfattar moment på delar som sen tidigare har ett tillstånd som inte är fackmässigt utfördt.
Ja du kan tex. göra avsteg ifrån säkert vatten men detta bör bara skriftligt.
 
Detta bevisar ju än en gång att en del tror att lagar och regler gör att man kan och ska känna sig trygg i att "nån annan" ser till att jag som konsument inte behöver tänka alls.........Detta är så typiskt svenskt.....
 
  • Gilla
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Ja du kan tex. göra avsteg ifrån säkert vatten men detta bör bara skriftligt.
Avstegen måste fortfarande vara fackmässiga enligt konsumenttjänstlagen. Just att följa Säker vatten är ju ett sätt att utföra det fackmässigt men det finns ju andra tänker jag.

(Sen kan man ju diskutera vad som händer om köpare och säljare är överens om att strunta i konsumenttjänstlagen och låta utföra en tydlig ickefackmässig lösning. Typ inget. Tills den dag en stor kostnad uppstår och köparen stämmer säljaren som då förlorar.)
 
Det är ju här den egentliga grejen kommer in. Att köparen ska hålla koll på en massa är ju en sak men i dagens stylingtider så är ju även säljarna ivriga på att kalla allt för nymålat för nyrenoverat. Även om de så bara har målat en list...Finns ju många företag som bara stylar en fastighet för försäljning som även tar på sig att "snygga till" på djupare plan än så. Allt för att det ska se fräscht och nytt ut. Lite nytt kakel i nåt bedagat badrum i en storstad kan ju lätt ge 300k plus med minimala risker eftersom köparen har undersökningsplikt. Det finns liksom ingen stolthet i nånting längre.........
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är ju du som har argumenterat för att de regler som du hittar på helt lögnaktigt ska spridas som om de vore allmängiltiga och andra ska följa dem och inte ifrågasätta dem. Varför är dina lögner moraliska men andras lögner omoraliska?

Är det inte bättre att försöka prata sanning?
Ta nu och tala om vilka "lögnaktiga regler" jag har försökt sprida?

Den moral jag pratar om gäller inte tråden i övrigt. Den gäller dig! Du försöker påstå att det är helt okej att lura till sig extra penga vid en försäljning genom att påstå att badrummet är nyrenoverat. Fastän man vet med sig det är ett fullkomligt fuskbygge. Detta vill du påstå är helt i sin ordning, då "det inte är olagligt". Eller att jag är lögnaktig som tycker det är dumt att lura i folk att följa branschregler så man inte får problem med försäkringen.
Bara för att undersökningsplikten sträcker sig långt, måste man väl inte ljuga?
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Avstegen måste fortfarande vara fackmässiga enligt konsumenttjänstlagen. Just att följa Säker vatten är ju ett sätt att utföra det fackmässigt men det finns ju andra tänker jag.

(Sen kan man ju diskutera vad som händer om köpare och säljare är överens om att strunta i konsumenttjänstlagen och låta utföra en tydlig ickefackmässig lösning. Typ inget. Tills den dag en stor kostnad uppstår och köparen stämmer säljaren som då förlorar.)
Jag tror poängtera tror.

Att när det gäller just byggdelar ingett småhus, garage, fritidshus mm. Så blir att avtal om avsteg ganska bindande svårt att tänka mig att att någon ska råka illa ut om man säger så kan ta ett exempel.
Enligt tillverkaren så ska fönstret drevas runt om med två lager mineralull eller likvärdigt men kunden vill bara ha fönstermontaget med tät utsida med foder och fönsterbleck, detta avtalar vi om. Sedan efter arbetet är gjort så skiter kunden i att dreva utan sätter salning och foder med fönsterbänk runt om.
Den dagen han säljer har ha ju ingen plikt att uppge att han har köpt vissa delar av fönsterbytet. Om köparen frågar om fönsterbyte så kan han svara ja.
Hur ska detta kunna slå tillbaka på vare sig hantverkaren som har avtal om vad han har gjort eller säljaren som säljer huset?
Jag har svårt att se att någon ska bli skyldig till något…
 
R Rejäl skrev:
Nej inte formkrav men som företagare är du rätt rökt i en tvist mot en privatperson som är novis på området om du inte kan styrka det!
Ja det är nog helt klart väldigt förnuftigt med skriftligt i dessa situationer!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
(Sen kan man ju diskutera vad som händer om köpare och säljare är överens om att strunta i konsumenttjänstlagen och låta utföra en tydlig ickefackmässig lösning. Typ inget. Tills den dag en stor kostnad uppstår och köparen stämmer säljaren som då förlorar.)
Ja det är väl det som händer... 😉😢
 
R Rejäl skrev:
Nej inte formkrav men som företagare är du rätt rökt i en tvist mot en privatperson som är novis på området om du inte kan styrka det!
är det så eller föreställer du dig det bara baserat på "regler" och hur det ska vara? Med det resonemanget så skulle ju alla hantverkare i princip ha en timmes genomgång om rättsläget och vad som gäller och inte inför varenda jobb då ?
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
S Stefan1972 skrev:
är det så eller föreställer du dig det bara baserat på "regler" och hur det ska vara? Med det resonemanget så skulle ju alla hantverkare i princip ha en timmes genomgång om rättsläget och vad som gäller och inte inför varenda jobb då ?
Ja så är det tyvärr, men alla som driver verksamhet gör ju en riskvärdering av jobbet i fråga som förhoppningsvis är kopplad till sina erfarenheter.
Men att kakla på tex. Spånskiva ses någ inte så fördelaktigt om det skulle bli tvist och ingett är skrivet. Då är jag tämligen säker på att hantverkaren åker på det…
Eller tro du något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.