tänker byta plåttak på 30-talskåken(1,5 plan) och funderar hur jag skall göra med snedtaksisoleringen. Snedtaksfacken är 13cm höga och fyllda med spån ända mot underlagstaket(ingen luftspalt=originalutförande). Kan man ha kvar det så? På sina ställen har spånet sjunkit undan. Kan man fylla på nytt eller ska man på något sätt byta ut isoleringen, skapa en luftspalt och behöver man då en diffusionsspärr?

Jag vet inte riktigt vilka slutsater jag ska dra längre i frågan om spån och/eller gullfiber direkt mot råspånttaket.

Vi har rivit all isolering mot vårt tak och på vissa ställen är taket helt ruttet (norrsidan, f.ö).

Isoleringen (äldre variant av gullfiber/mineralull) har legat dikt an råspånten sen 1964. På den södra sidan visar taket inga problem med fukt.

Eftersom vi inte ägt huset mer än 1/2 år vet vi inte vad som orsakat det ruttna taket; det kan ju varit en gammal läcka som skadat taket.

Sedan har vi även haft en hel del spån längst ut vid takfoten - och där har vi nästan inga problem med ruttenhet - jo på några få fläckar, men det kan nog härledas från ett läckande tak. Det är punktvis grånat spån, som om det fått fukt i sej.

OBS: eftersom spånet har fyllt takfoten rätt rejält så har vi alltså haft bristfällig luftspalt - och inga större problem med fukt.

OBS2: ....fast å andra sidan har man satt in luftventiler under nockpannorna för en 2-10 år sen, vilket kan ha hållit fukten i schack.

Mitt personliga tyckande säger att du INTE ska byta spånet. Släng inte in en massa diffspärr och jox i ett gammalt dragigt hus - det funkar ju som det är, med följden att du får lite högre energiräkning än om du bor i ett nytt difftätt hus. Ska du börja plasta in huset ska du göra det till 100% - annars fyller det ingen funktion.

Hej hopp!

Vi har ett liknande utförande på vår vind (hus byggt i timmer anno 1934). Spån ut i kanterna utan luftspalt och jag är lite rädd för att just riva bort allt och börja plasta in och isolera. En liten fundering kommer dock upp. Kan det vara fel att lägga lite extra gullfiber i mitten av vinden? Dvs. inte så att det trycks ända ut i kanterna där det normalt ska sitta en luftspalt utan mer som ett skönt täcke i mitten på vindsgolvet? Ser inte hur detta skulle kunna bidra till eventuella fuktproblem framöver?

Någon som vill kommentera?

Mvh Stefan :)

Tack för svaren. Är bara in som tvärast. tänkte rekommendera att ni går in på www.sp.se/Energy/files/Uteluftsvent vindar.pdf. Den handlar om kalla/varma vindar, tiläggsisolering, fukt, ventilation & dylikt. Hej då!

Jag har spånisolering på vinden som till nyligen helt saknade ventilation. Där spånen har legat mot underlagstaket, (taket är flackt), är virket helt fräscht men på andra delar av underlagstaket är det en hel del spår av svartmögel.

Min teori är att på de fria ytorna har det blivit kondens emellanåt men där spånen legat mot taket har detta absorberat fukten så att den inte gjort någon skada. Jämför med vad Ekofiber säger om sitt material.

Jag tror inte det är lämpligt att blanda hygroskopiska material (tex spån) med icke hygroskopiska (tex gullfiber). Då är det nog bättre att fylla på med spån eller Ekofiber (som också är hygroskopiskt).

Själv har jag förbättrat ventilationen på vinden och fyllt på med ekofiber ovanpå spånen. Jag byggde faktiskt en luftspalt mot underlagstaket men jag misstänker med tanke på vad jag skrev ovan att det egentligen var onödigt. Det var rackarns bökigt att bygga en luftspalt inifrån på den trånga vinden.

;)

Hålller med Eld, för jag har precis fått de råden att inte blanda fiber utan isåfall lägga på med Ekofiber eller Warmcell. Tar man mineralull måste man väl ha en diffusions/ångspärr och vad gäller cellulosafibern så behövs bara vindskyddspapp som släpper igenom luften

Hörde av en större byggfirma som tittat på mitt kutterspånshus att Ekofiber inte sjunker ihop lika mycket som kutterspån. Dessutom är det ju bara kutterspånen som inte är typgodkända
PS se även artikel/test på Råd och Rön om isoleringar med spån och lösull
hälsar
Helena med
Sverige Stugan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.