Hej på er

Är ny på detta forum men det verkar finnas mycket kunnigt folk här så jag slänger in en fråga. Jag är i färd med att bygga om ett garage till bastu i vårt nyinköpta fritidshus. Garaget är "varmbonat" genom att tidigare ägare isolerat väggar och tak med spån. Brädor slagna som panel och golvet oisolerat.

Golvet vill vi gärna ha isolerat för att vattnet ska kunna rinna ner under garaget. Men hur går man enklast tillväga med väggar och tak. Taket funderar vi på att öppna upp i nock, men väggarna ?? Har fått många bud och det lättaste verkar vara att lägga en fuktspärr (bastufolie eller plast) direkt på befintlig panel (brädor) sedan reglar och sedan bastupanelen. Kan detta stöta på hinder med tanke på att det är spån i väggarna som isolering?

Tacksam för alla svar och åsikter.

/Andreas
 
Har fått många bud och det lättaste verkar vara att lägga en fuktspärr (bastufolie eller plast) direkt på befintlig panel (brädor) sedan reglar och sedan bastupanelen.
Låter ok.

Kan detta stöta på hinder med tanke på att det är spån i väggarna som isolering?
Nej, snarast tvärtom ifall det kommer att stå ouppvärmt utom när bastun används.
 
Oldboy skrev:
Låter ok.


Nej, snarast tvärtom ifall det kommer att stå ouppvärmt utom när bastun används.
Ja byggnaden står i övrigt ouppvärmd. Tack för svaren, innebär en massa mindre jobb att göra såhär. Tack igen, nu har jag inte tid att sitta och chatta, här ska byggas bastu :) trevlig helg.
 
Står det ouppvärmt tycker jag att man ska skippa plast/tätskikt helt.

kondensproblem.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.