Hej!

Jag blir inte klok på detta...
Jag har ett golv på 2 m2 med 22 mm spånplatta. På detta ska vattenburen golvvärme (slingor i plåtar) därefter flytspackel och slutligen klinkers (fuktspärr också...)

Vad gäller?

Golvspån
+
primer
+
golvvärme/plåtar
+
armeringsnät
+
flytspackel

???

Jag har sett underliga varianter på forumet där man rekommenderat armeringsnät Under golvvärmen, vad är vitsen med det? Det är väl ytan på spacklet strax under klinkers som man vill armera?
Måste man ha primer på golvvärmeslangarna och plåtarna? Finns det anledning att ha primer på golvspån som ska täckas med golvvärmeplåtarna?

Hänvisa mig inte till andra trådar, jag har inte hittat någon tråd där detta är helt utan frågetecken ;)
 
Armeringsnätet förstärker flytspacklet eftersom golvspån inte är dött. I vårt fall nåtade man fast golvvärmeslingorna i armeringsnätet.
 
Yes, vet att armeringen förstärker flytspacklet. Men Tittar på t ex LK-system så anger de ingen armering. Så om man nu har armering, ska den vara ovanför eller under slingorna? Om man har lösa slingor så kan man naja fast dom ja i nätet och då ligger nätet under slingorna. Men om man ska plåtar/ värmefördelare som slingorna ligger i, ska armeringsnätet vara under eller över? För mig verkar det väldigt underligt att lägga armeringen under eftersom huvuddelen av flytspacklet ligger ovanför slingorna.

Tror jag klurat ut detta nu själv, men får jag bara frågetecknet utrett så kan jag gå vidare och sova gott i natt ;)
 
Du skall inte ha plåtar om du gjuter in slingorna. Plåtar har man om man lägger i spårad spånskiva, cellplast eller i glespanel. LKs anvisningar verkar anväda deras eget flytspackel "LK Kiilto Rot- och värmegolvspackel" som är fiberfärstärkt, alltså inbyggd armering.
 
Sök på golvvärme på youtube , både uponor och LK har instruktionsfilmer där. Då borde det klarna för dej.
 
Plåtar sa VVS-firman att det skulle bli. Men har jag dubbelkollat nu och slingorna fästs direkt i spånskivan och därefter flytspacklar man. Så då betyder det också att primer ska på spånskivan.
Kollade på Youtube också, tack för tipsen.
 
Pratade med en tekniker på LK idag gällande just golvvärme och flytspackling. Ska det flytas ovanpå spårade skivor och plåtar ska allt täckas med åldersbeständig plast så att spacklet och plåtarna inte har direktkontakt. 30 mm flytande kaka ovanpå alltihop.
 
T
Wide Glide skrev:
[länk]

Så har vi gjort och tror på (y)
Vad har det med trådens ämne att göra?
 
tank77 skrev:
Vad har det med trådens ämne att göra?
Sida 8.
ang. armeringsmattan.
Du får läsa på länken om ork finns biggrin.gif
 
Det där var ju en trevlig PDF! Yes, på sid 8 blev det tydligt och som jag tänkt mig. Överhuvudtaget var broschyren informativ och tydlig. Försök att läsa dig till detta i Bostiks motsvarande broschyr... där är det bara faktafrossa och branschuttryck, i det närmaste obegripligt.
 
Bra länkar! Tydlig grafik, det gillar jag.

För min del blev det spånskiva + primer och på det lade VVS-firman LK-systems golvvärmeslangar som hålls på plats med enkla plastskenor med fast C-C. (Plastskenorna skruvades i golvspånen) Jag lade primer på skenorna och slangarna också. Därefter flytspackel (Byggmax, billig och riktigt bra om jag får säga). Det blev 40 mm tjockt pga att slangarna i skenorna byggde 25 mm och jag har sett att min 15 mm över slangarna rekommenderas på olika ställen. Jag hoppade över armeringen, det är bara drygt 2 m2 och den enda armering jag hittade var så tjock och klumpig. Efter ordentligt uttorkad flytspackel (4 dygn) blev det ett primerskikt igen och på det Biltemas system med gummimassa och fiberremsor/ hörn (våtzon 2, toalett). Tätskiktet sparade jag 1200 kr på jämfört med Bostiks och jag har använt Bostik förut och Biltemas system var minst lika bra. Ja, Biltemas system finns listat som godkänt.
 
Gruvberget skrev:
Bra länkar! Tydlig grafik, det gillar jag.

För min del blev det spånskiva + primer och på det lade VVS-firman LK-systems golvvärmeslangar som hålls på plats med enkla plastskenor med fast C-C. (Plastskenorna skruvades i golvspånen) Jag lade primer på skenorna och slangarna också. Därefter flytspackel (Byggmax, billig och riktigt bra om jag får säga). Det blev 40 mm tjockt pga att slangarna i skenorna byggde 25 mm och jag har sett att min 15 mm över slangarna rekommenderas på olika ställen. Jag hoppade över armeringen, det är bara drygt 2 m2 och den enda armering jag hittade var så tjock och klumpig. Efter ordentligt uttorkad flytspackel (4 dygn) blev det ett primerskikt igen och på det Biltemas system med gummimassa och fiberremsor/ hörn (våtzon 2, toalett). Tätskiktet sparade jag 1200 kr på jämfört med Bostiks och jag har använt Bostik förut och Biltemas system var minst lika bra. Ja, Biltemas system finns listat som godkänt.
Eftersom du bygger på träbjälklag så kommer utförandet som helhet ändå inte bli godkänt av BKR eftersom du "bara" använt gummimassa och inte heltäckande duk. Har du bara använt tillräcklig mängd gummimassa så kommer det säkerligen fungera utmärkt, men godkänt är det inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.