Hej!
Någon som kan ge lite vägledning i lämpligt avstånd mellan ribbor som fungerar kjol/spaljé på plintgrund?
Snickare hävdar 10 cm för ventilationens skull medan jag tänker att ca 5-7 cm bör vara tillräckligt och se betydligt snyggare ut!
Finns det någon "oskriven regel" hos er snickare som säger att det ska vara si och så många centimeter när man bygger för en grund?
Jag förstår ju att sådan här grund inte får täckas helt då ventilationen är själva grejen.
Jag tänker något som bilden nedan:
Någon som kan ge lite vägledning i lämpligt avstånd mellan ribbor som fungerar kjol/spaljé på plintgrund?
Snickare hävdar 10 cm för ventilationens skull medan jag tänker att ca 5-7 cm bör vara tillräckligt och se betydligt snyggare ut!
Finns det någon "oskriven regel" hos er snickare som säger att det ska vara si och så många centimeter när man bygger för en grund?
Jag förstår ju att sådan här grund inte får täckas helt då ventilationen är själva grejen.
Jag tänker något som bilden nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
En del grunder klarar sig med ett 10x10 cm hål i alla 4 väderstreck.
Vår sommarstuga har typ 95 mm brädor med 25 mm mellanrum.
Brädorna sitter dessutom på snedden, ser snyggt ut, en av anledningarna att vi köpte.
Protte
Vår sommarstuga har typ 95 mm brädor med 25 mm mellanrum.
Brädorna sitter dessutom på snedden, ser snyggt ut, en av anledningarna att vi köpte.
Protte
Tack för ditt svar! Låter ju to.m riktigt märkligt att det "ska" vara 10 cm mellan ribborna. Skulle ju se skitkonstigt ut på många husgrunder, särskilt dem som inte är så höga. Det skulle inte innebära många ribbor..prototypen skrev:
Jag ser inga problem att ha någonting som påminner om din bilagda bild. Det är viktigt för ventilationens skull att inte ha fullt med "jox" i plintgrunden vilket är fallet med bilden. Om snickarna inte vill göra jobbet enligt din ritning så kan du väl göra jobbet själv istället?
Exakt, det ska givetvis inte ligga bråte eller annat organiskt material under grunden, borde vara värre än att det "bara" är 4-5 cm mellan ribborna. Lät väldigt konstigt med 10 cm då jag aldrig någonsin sett en spaljé/kjol som är så pass gles.ClasseClas skrev:
Ja, i värsta fall får man väl ta det i egna händer. Men eftersom varken jag eller min respektive är snickare utan nybörjare ville jag höra hur ni andra tänker och har gjort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Det beror ju på omständigheterna, t.ex. hur bra det kommer att blåsa igenom när du börjar bygga för och då är det ju skillnad på ett hus som står väldigt öppet för alla vindar och ett hus som är mitt i en skog. På samma sätt varierar det ju hur mycket fukt som kommer upp från marken, dvs. om det är sand- eller lerjord t.ex..N Northsweden skrev:
Snickaren är väl rädd att du ska komma och klaga om det blir fuktproblem och kräva att han gör om jobbet.
Tack för input! Huset står varken på kulle eller mitt ute i skogen, utan i ett vanligt "villaområde" om det nu säger något. Rätt så normal omkringliggande miljö med öppen och "luftig" tomt åt ena hållet. Hur pass väl marken är dränerad skall jag låta vara osagt. Men huset + källare klarade sig iallafall finfint under den stora översvämningen i Gävle förra året (huset ligger alltså i Gävle).BirgitS skrev:Det beror ju på omständigheterna, t.ex. hur bra det kommer att blåsa igenom när du börjar bygga för och då är det ju skillnad på ett hus som står väldigt öppet för alla vindar och ett hus som är mitt i en skog. På samma sätt varierar det ju hur mycket fukt som kommer upp från marken, dvs. om det är sand- eller lerjord t.ex..
Snickaren är väl rädd att du ska komma och klaga om det blir fuktproblem och kräva att han gör om jobbet.
Kanske är som du säger, rädsla.
Tänker att ca 4-5 cm mellan ribborna inte alls är något konstigt bygge utan är ungefär som alla kjolar är byggda, om inte ännu tätare. Har aldrig någonsin sett ett bygge med "10 cm-proportioner", lät som ett mycket konstigt förslag, skulle förmodligen se bättre ut utan en sådan kjol.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Det brukar inte blåsa särskilt mycket längs marken i villaområden för alla häckar, buskar och annat bromsar upp vinden.N Northsweden skrev:
Jag tror att det var på 80-talet som det var väldigt populärt med krypgrunder efter att man hade börjat upptäcka problemen med 70-talets plattor på mark. På 90-talet upptäckte man att det blev ju problem med dem också för att de stängde in markfukten så man började med en massa ventilationshål i grunden. Jag hade en kollega som då byggde en tillbyggnad med krypgrund och trots så många ventilationshål att byggaren tyckte att det var löjligt, blev det fuktproblem några år senare så att grunden fick tätas och få en avfuktare. Det huset står på berg med sluttning nedåt åt två håll och plant åt de andra två så det borde inte vara särskilt mycket fukt från marken
Tack! Det är dock plintgrund och inte krypgrund som det rör sig om. Krypgrund är mycket riktigt en riskkonstruktion men plintgrund bedöms inte löpa samma risk för fuktproblem.BirgitS skrev:Det brukar inte blåsa särskilt mycket längs marken i villaområden för alla häckar, buskar och annat bromsar upp vinden.
Jag tror att det var på 80-talet som det var väldigt populärt med krypgrunder efter att man hade börjat upptäcka problemen med 70-talets plattor på mark. På 90-talet upptäckte man att det blev ju problem med dem också för att de stängde in markfukten så man började med en massa ventilationshål i grunden. Jag hade en kollega som då byggde en tillbyggnad med krypgrund och trots så många ventilationshål att byggaren tyckte att det var löjligt, blev det fuktproblem några år senare så att grunden fick tätas och få en avfuktare. Det huset står på berg med sluttning nedåt åt två håll och plant åt de andra två så det borde inte vara särskilt mycket fukt från marken
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Absolut att det är skillnad på de två typerna, det var bara ett exempel på när man kan tycka att ventilationsgaller bör ventilera grunden tillräckligt men inte gör det. Det är lite likartat som att bygga för en plintgrund, ju mer man täcker för med en spaljé desto högre risk för att det blir för fuktigt och det är svårt att i förväg veta hur mycket som går att täcka för när det gäller just ditt hus.
Förstår och håller helt med.BirgitS skrev:Absolut att det är skillnad på de två typerna, det var bara ett exempel på när man kan tycka att ventilationsgaller bör ventilera grunden tillräckligt men inte gör det. Det är lite likartat som att bygga för en plintgrund, ju mer man täcker för med en spaljé desto högre risk för att det blir för fuktigt och det är svårt att i förväg veta hur mycket som går att täcka för när det gäller just ditt hus.
Fick en idé!
Borde innebära bättre ventilation? Tycker dock inte att man ser rutad spaljé så ofta på svenska hus.. Fick googla på "lattice around house" för att få sökträffar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Borde innebära bättre ventilation? Tycker dock inte att man ser rutad spaljé så ofta på svenska hus.. Fick googla på "lattice around house" för att få sökträffar.