372 läst · 6 svar
372 läst
6 svar
Spärrmåla tapeter
Hej! Håller på att riva tapeter i ett rum och tänkte lägga på en färg som förhindrar blåsor innan jag spacklar. Fattar det dom att jag ska ha någon form av oljebaserad färg för detta. Jag blev rekommenderad denna på bauhaus, resultatet blev inte så lyckat då jag får blåsor ändå så fort jag spacklar, är detta fel färg?
https://www.bauhaus.se/grundfarg-jo...YzR8OVA6poWgjtC1tsx5x22S8PuyyHMkaAibrEALw_wcB
https://www.bauhaus.se/grundfarg-jo...YzR8OVA6poWgjtC1tsx5x22S8PuyyHMkaAibrEALw_wcB
Det låter konstigt att fukt från spacklet skulle tränga igenom den färgen. Vad är det för tapet innan? Finns det tapetsläpp redan innan du har målat?
Hur tjockt har du målat?
Den ska sträcka ca 5 kvm/l så en 3l burk räcker till ca 15 kvm - annars har man lagt för tunt.
finns det tapetsl'pp innan ska de limmas fast innan målning och den är inte rekommenderad för textiltapet.
Hur tjockt har du målat?
Den ska sträcka ca 5 kvm/l så en 3l burk räcker till ca 15 kvm - annars har man lagt för tunt.
finns det tapetsl'pp innan ska de limmas fast innan målning och den är inte rekommenderad för textiltapet.
Ja, även om man river bort allt synligt löst så blir det gärna bubblor när spackel, vattenbaserad färg, eller tapeter sätts på...
Biltema har en lösningsmedelsbaserad spärrfärg.
-Späd (ev) ut den lite med lacknafta och rolla på.
-Använd gärna kolfiltermask om det är stora ytor och mycket färg som ska på.
Sen beter sig underlaget stabilt 👍
Biltema spärrfärg
Biltema har en lösningsmedelsbaserad spärrfärg.
-Späd (ev) ut den lite med lacknafta och rolla på.
-Använd gärna kolfiltermask om det är stora ytor och mycket färg som ska på.
Sen beter sig underlaget stabilt 👍
Biltema spärrfärg
Har rivit bort alla gamla tapeter så gott det går då huset är från 65, det som var kvar verkade vara något form utav grundtapet direkt på betongvägg och på 3 väggar med nån form av träskiva. Jag har slipat så den är slät och sen målat med denna färg i förhoppning att resterande av tapeten som är kvar inte ska släppa vilket den har börjat göra. Just nu så river jag bort dom ställena där det börjat bubblat och spacklat igen vilket verkar funka men tar tid 😅 3l räckte precis till ett rum men blev ganska tunt lager så kanske det som var stora problemet. Men färgen är i allafall för rätt ändamål?T Testarn skrev:Det låter konstigt att fukt från spacklet skulle tränga igenom den färgen. Vad är det för tapet innan? Finns det tapetsläpp redan innan du har målat?
Hur tjockt har du målat?
Det är ett normal size rum skulle jag väl säga, jag ska prova spackla på dom andra väggarna och se hur det reagerar så får vi seT Testarn skrev:
Klicka här för att svara