Bygger ett litet förråd för poolteknik och skulle utifrån takhöjden vilja bygga taket av 44x70 vilket såklart är klent eg men är det någon med kunskap som på ett ungefär kan uppskatta hur det skulle hålla.
Förrådet mäter 2 meter i bredd och 1,3 meters djup. Takstolarna skulle få en spännvidd på 1,3 meter och jag kan sätta dem tätt. Ovanpå är råspont planerat med papp och plåt.
8 graders lutning.
Hur dålig idé är detta?
Förrådet mäter 2 meter i bredd och 1,3 meters djup. Takstolarna skulle få en spännvidd på 1,3 meter och jag kan sätta dem tätt. Ovanpå är råspont planerat med papp och plåt.
8 graders lutning.
Hur dålig idé är detta?
8 grader är låg lutning och 70mm är tunt i takstolsammanhang.
Vilken snözon bor du i ?
Jag har aldrig sett takstolar under 45x120 och då med förstärkning (w eller ramverk) om du skall bygga sadeltak, men å andra sidan är det bara 2m spännvidd...
Men är du kanske ute efter en enda regel över som ett pulpetttak (takstol i ett fack) snarare än ett sadeltak ?
I Snözon 1 så bör det då, enligt guiden, funka med 45x120 C24.
Sätter du det på djupet (1,3m) kanske du skulle klara dig med 45x95 tom...på samma sätt om du sätter dom tätare än cc 120
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100
Vilken snözon bor du i ?
Jag har aldrig sett takstolar under 45x120 och då med förstärkning (w eller ramverk) om du skall bygga sadeltak, men å andra sidan är det bara 2m spännvidd...
Men är du kanske ute efter en enda regel över som ett pulpetttak (takstol i ett fack) snarare än ett sadeltak ?
Sätter du det på djupet (1,3m) kanske du skulle klara dig med 45x95 tom...på samma sätt om du sätter dom tätare än cc 120
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100
Är ju verkligen takstolar inom ” ” … Blir ett skjul likt detta så det är rätt simpelt. Även 45x70 är eg för högt men det lägsta jag jag funderar på att gå. Tänker att det borde hålla men vi får se.klaskarlsson skrev:8 grader är låg lutning och 70mm är tunt i takstolsammanhang.
Vilken snözon bor du i ?
[länk]
Ja det var det jag tänkte, det kanske inte är takstol så mycket som "regel som håller taket" (kallas på träguiden "Takbjälkar i ett fack")T Tokv41 skrev:
2m är inte helt oproblematiskt för en 45x70 dock, med 8 grader lutning och en meter snö på kan det bli en del vikt, jag skulle nog gått upp till 45x95...men iofs: Om du sätter typ cc 60 klarar du dig kanske. Och det är ju ingen katastrof om det knäcks heller kanske, du får bygga om det nästa sommar bara
precis, och jag kan regla cc 30 om det behövs också.klaskarlsson skrev:Ja det var det jag tänkte, det kanske inte är takstol så mycket som "regel som håller taket" (kallas på träguiden "Takbjälkar i ett fack")
2m är inte helt oproblematiskt för en 45x70 dock, med 8 grader lutning och en meter snö på kan det bli en del vikt, jag skulle nog gått upp till 45x95...men iofs: Om du sätter typ cc 60 klarar du dig kanske. Och det är ju ingen katastrof om det knäcks heller kanske, du får bygga om det nästa sommar bara
Och väldigt väldigt sällan blir det en meter snö i Uppland. Och blir det så kan jag göra om taket som sagt.
När man sitter inne och börjar känna "oj, nu är det mycket tung snö på taket" så går man ut och sopar ner en del av det... Jag ser dimensionering av tak till den typen av byggnad som ett icke-problem...
Medlem
· västra götaland
· 187 inlägg
Kör 70x70 och sätt dem cc 600 så hade i alla fall jag känt mej lugn.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
"Fallet på taket är bara 140 mm.
köp 45x195 eller 45x220 och såga bort en kil på båda sidor.
Göra klassisk W-takstol blir ju löjligt.
protte
köp 45x195 eller 45x220 och såga bort en kil på båda sidor.
Göra klassisk W-takstol blir ju löjligt.
protte
45x220 känns hyfsat överdrivet. Dessutom skulle takhöjden inne i det lilla skjulet förminskas väldigt mycket tyvärr. Det får bli 45x70 så får vi se hur det håller. Min gissning är att det kommer klara sig och gör det inte det gör jag om det efter vintern.prototypen skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 148 inlägg
Typ så tänker jag med. Jag har ett ”byggsatsskjul” från bauhaus i storleken 1,4x2,8m med pulpettak där råsponten bara vilar på ytterväggarna samt två st ihopskruvade 28x120 i mitten i ”långa sidans” riktning.I Ingenjör Jesper skrev:
Skottade av snön när det blev ca. 30cm på taket….
Brukar alltid överdimensionera men nu är det verkligen åt andra hållet.
Så här ser det ut. Anledningen att jag inte vill bygga med grövre dimensioner är för att få så mycket höjd som möjligt inne i det lilla skjulet samtidigt som jag inte får gå över 120 cm i yttermått. Delvis är ”skjulet” nedgrävt och kommer stå under trallen.
Skall innehålla sandfilter och en polpump.
Kommer kottla och förstärka men just nu är jag mest fundersam kring öppningen som är 80 cm bred. Där ser jag största risken för sagg.
Så här ser det ut. Anledningen att jag inte vill bygga med grövre dimensioner är för att få så mycket höjd som möjligt inne i det lilla skjulet samtidigt som jag inte får gå över 120 cm i yttermått. Delvis är ”skjulet” nedgrävt och kommer stå under trallen.
Skall innehålla sandfilter och en polpump.
Kommer kottla och förstärka men just nu är jag mest fundersam kring öppningen som är 80 cm bred. Där ser jag största risken för sagg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder