Jag tycker det låter klent för Värmland. Här i snölastzon 3 fick jag veta av konstruktör att jag behöver 90x225 med spännvidd på strax över 2 meter. Har du provat något av de dimensioneringsverktyg som finns ute, t ex moelvens hemsida eller träguiden?
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Utan att räkna överhuvudtaget kan jag tala om att det är för klent.
Vill du ha 3.5m spännvid får det nog bli limträ!
Vill du ha 3.5m spännvid får det nog bli limträ!
Misstänkte det ja.... men då får jag minska till 2.40 spännvidd istället. Då bör 45x220 funka fint. Har snözon 2.5 här. Jo har prövat moelvens program men tycker de visar limträ vad man än skriver i...?
Mvh Anders
Mvh Anders
Mest för att jag redan köpt hem 45x220. Och sen kostar ju limträ en del...visst är de säkert bättre men är ju många som bygger i vanligt c24 virke o det håller de åxå fast man kan inte ha lika stora spännvidder. Borde inte 45x220 med 2.4m mellan stolparna funka?
Mvh Anders
Mvh Anders
Ja de kanske man skulle göra ja... vilken spännvidd kan jag köra med då? 2.4m eller 3.5m ?
Hur tätt bör man skruva ihop dom när man lägger dubbelt?
Och kan jag skarva löpande då om jag har dubbla? Eller bör de bli vid stolpe ändå?
Mvh Anders
Hur tätt bör man skruva ihop dom när man lägger dubbelt?
Och kan jag skarva löpande då om jag har dubbla? Eller bör de bli vid stolpe ändå?
Mvh Anders
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Om du kör 2.4m skulle jag köra på en ensam, speciellt om du har 4.8 längder för skarvarnas skull!
Ok jag kör på enkel 45x220. Sen blir de takreglar 45x195 med en spännvidd på 4m som jag tänkte lägga cc100.
En annan idé jag hade var att istället för takreglar bygga en takstol i klenare matrial kanske 45x120 eller nått sånt. Vad är bäst ? Enkel takregel eller stol? Tänkte ungefär en sån här i så fall
En annan idé jag hade var att istället för takreglar bygga en takstol i klenare matrial kanske 45x120 eller nått sånt. Vad är bäst ? Enkel takregel eller stol? Tänkte ungefär en sån här i så fall
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Byta främre balk i bärlinan för balkongen
Byggmaterial & Byggteknik -
Infästning limträ takstol mot främre limträbärlina uterum.
Byggmaterial & Byggteknik -
Ökad spännvidd med Y mot bärlina?
Byggnadsfysik -
Främre bärlina, uterum.
Altan & Uteplats -
Stomkonstruktion / Dimensionering av främre bärlina
Altan & Uteplats