Funkar en spännvidd mellan takstolparna på 350cm. Bärlinan är en 45x220. Och går de att skarva bärlinan utanför stolparna?
Mvh Anders

Beror på hur djup altanen är.

Det går att skarva bredvid stolparna, rätt utfört blir det starkare än en skarv på stolpen.

Djupet är 4 meter. Och bärlinan ska bära upp 45x195 takbjälkar. Hela altantaket blir 4x15 meter

Jag tycker det låter klent för Värmland. Här i snölastzon 3 fick jag veta av konstruktör att jag behöver 90x225 med spännvidd på strax över 2 meter. Har du provat något av de dimensioneringsverktyg som finns ute, t ex moelvens hemsida eller träguiden?

• Gilla
Lommond och 1 till
  • Laddar…
Utan att räkna överhuvudtaget kan jag tala om att det är för klent.

Vill du ha 3.5m spännvid får det nog bli limträ!

Misstänkte det ja.... men då får jag minska till 2.40 spännvidd istället. Då bör 45x220 funka fint. Har snözon 2.5 här. Jo har prövat moelvens program men tycker de visar limträ vad man än skriver i...?

Mvh Anders

På Byggbeskrivningar.se/dimensionering får man upp även vanligt konstruktionsvirke.
varför inte Limträ?

• Gilla
Lasse123!
  • Laddar…
Mest för att jag redan köpt hem 45x220. Och sen kostar ju limträ en del...visst är de säkert bättre men är ju många som bygger i vanligt c24 virke o det håller de åxå fast man kan inte ha lika stora spännvidder. Borde inte 45x220 med 2.4m mellan stolparna funka?

Mvh Anders

D09
Kan man inte skruva ihop två 220 på bredden så att de blir 90mm?

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Lägg dubbla 45x220 så slipper du att det hänger ned sig efter ett tag.

Ja de kanske man skulle göra ja... vilken spännvidd kan jag köra med då? 2.4m eller 3.5m ?
Hur tätt bör man skruva ihop dom när man lägger dubbelt?
Och kan jag skarva löpande då om jag har dubbla? Eller bör de bli vid stolpe ändå?

Mvh Anders

Om du kör 2.4m skulle jag köra på en ensam, speciellt om du har 4.8 längder för skarvarnas skull!

Nej har inte 4.8 längder utan 5.4 längd så de blir lite spill. Men de räcker alltså med en enkel 45x220 om jag kör spännvidd på 2.4m ?

Mvh Anders

Ok jag kör på enkel 45x220. Sen blir de takreglar 45x195 med en spännvidd på 4m som jag tänkte lägga cc100.
En annan idé jag hade var att istället för takreglar bygga en takstol i klenare matrial kanske 45x120 eller nått sånt. Vad är bäst ? Enkel takregel eller stol? Tänkte ungefär en sån här i så fall Illustration av en takstol för byggprojekt med dimensioner och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.