H
Hej!
Som så många andra här så har jag insett att man kan göra några kronor på att köpa verktyg från USA.
Fråga 1) Hur gör man med spänningen? jag vill köpa en 18v Dewalt, måste jag då investera i ytterligare en laddare för svensk standard?
2) Hur tar man reda på vilken moms som gäller? Om jag fattat rätt så verkar de flesta webbplatser enbart visa sina priser utan moms

/Hasse

Mikael_L
Har du tur så är laddaren en multispänningstyp. Det finns switchade laddare som tar alla inspänningar mellan typ 90V - 260V för att kunna användas i alla länder (det är billigare och enklare för fabriken att endast behöva lagerhålla en sorts laddare och att packa alla lådor med samma prylar).

Annars kan du köpa en spänningskonverter som du ansluter mellan. Då det är hyfsat låga effekter på laddarna till batterimaskiner så fungerar det bra och kostar endast några få hundringar.

I usa är monsen olika beroende på delstat och det finns väl ca 50 delstater.
Vissa delstater som ex Oregon har ingen moms alls, andra har 1% men ganska vanligt är 5-8%.
När jag handlat till Sverige har jag inte betalt nån moms alls. Detta då handlaren inte behöver ta ut moms för grejer som uppenbarligen exporteras. Nån gång har jag till och med sluppit betala moms när jag med svenska kreditkort betalat varor via telefon eller mail trots att varan skickats till mig när jag varit i USA. Det kallar jag service :D

H
tack för svaren, frågan är hur man tar reda på om en laddare går att ställa om?

HasseHunna skrev:
tack för svaren, frågan är hur man tar reda på om en laddare går att ställa om?
Om du syftar på Mikael_L's kommentar så har dessa laddare ett brett inspänningsintervall. Du behöver alltså oftast inte göra någon inställning utan laddaren konverterar den inkommande spänningen till den rätta.

Men oftast (enl. min erfarenhet) så har apparater som säljs i USA inte det breda inspänningsområdet. Troligen är USA marknaden så stor att de tycker det lönar sig att göra en speciell laddare av snikvariant till USA, medans samma produkt ofta säljs med internationell nätadapeter i övriga världen. Då är det of ta en adapter med utbytbar kontaktdel också så att den lätt sätts in i uttag var som helst i världen. Hur det är med Devalts prylar vet jag inte.

Makitas USA-laddare (Ni-MH) fungerar inte för 230 v

Fyll gärna på nedan om ni har hittat någon USA-laddare som fungerar för europeisk spänning.

För övrigt kan jag rekommendera två saker:

1) Om man redan har en europeisk laddare, kan man se till att den går att använda för det man hade tänkt beställa från USA. Då får man dessutom en amerikansk reservladdare som man kan koppla ihop med en trafo om den europeiska skulle gå sönder, eller om man behöver en extra på landet eller så.

2) Passa på att beställa batterier från USA. Mina Makita 1434-batterier kan man få för USD 49,95 hos Toolking. I Tyskland kostar de kring 130 EUR/st!!! Vad de går på i Sverige tänker jag inte ens bry mig om att kolla upp..

Mikael_L
hempularen skrev:
Men oftast (enl. min erfarenhet) så har apparater som säljs i USA inte det breda inspänningsområdet. Troligen är USA marknaden så stor att de tycker det lönar sig att göra en speciell laddare av snikvariant till USA, medans samma produkt ofta säljs med internationell nätadapeter i övriga världen. Då är det of ta en adapter med utbytbar kontaktdel också så att den lätt sätts in i uttag var som helst i världen. Hur det är med Devalts prylar vet jag inte.
Ja just ja. Det har ju med själva kontakten också att göra.
USA och en del asiatiska länder har samma kontakt, men jag tror att alla har det gemensamt att dom kör 110-117 V, vilket betyder att en laddare med sådan kontakt är onödigt att konstruera för brett spänningsintervall...

Ja, jag tror det är så, och att det iom det blir så att de flesta laddare för USA marknaden endast fungerar för 117V.

Hitachis USA laddare funkar inte här hemma i alla fall.

Är det någon som vet om Makstar laddaren (li-ion) funkar i sverige. eller vad den kostar att köpa löst.
Hittade bdf452 för 198 dollar och i sverige kostar bdf451 5600:- ink moms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.