Är en nyfiken hobbyelektriker.
Hur är det egentligen med spänning kvar i ett "vanligt husnät".
Givetvis ska man alltid kontrollmäta före ett ingrepp i elsystemet att det är spänningslöst.
Men ibland finns det väl lagrad spänning kvar i ett system ex, kondensatorer?
jag tänker även på ex, en dator.
Hur länge kan ett system vara spänningsförande efter att man stängt av en huvudbrytare?

Redigerat:
Det som kan finnas i kondensatorer i olika utrustningar brukar vara rätt försumbart. Och de laddas oftast ur inom några sekunder efter att apparaten stängs av.

En klassiker annars i den "skolan" var bildrören på gamla tjock TV. Där var det en anodspänning på 27 000V som låg på en metalisering av insidan av "glaskonen", och en jordad metalisering på utsidan. Då blir det en rätt usel kondensator i form av de två stora metallytorna med ca 3mm glas mellan. Men denna kondensator som bildades kunde hålla sin höga spänning i veckor. Jag arbetade extra som TV reparatör i min ungdom, vid bildrörsbyte (mycket ovanligt) fick man akta sig så man inte kom åt anslutningen till anoden när man lyfte ur bildröret. Det är såpass liten laddning så det är inte farligt, men väldigt smärtsamt. Det har inträffat olyckor där en TV reparatör tappat bildröret efter att ha fått den här stöten. Och eftersom bildröret har relativt stor volym vakuum, så blir det en implosion som sprider glassplitter med rätt stor kraft. Vi hade alltid ansiktsvisir och läderförkläde vid sådana arbeten.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Om vi pratar om spänning som matas ut på nätet via stickproppen från en apparat så kan du vara lugn, det får inte ske

Apparatus intended to be connected to the MAINS by means of a MAINS plug shall be so
designed that there is no risk of an electric shock from stored charge on capacitors, when
touching the pins or contacts of the plug after its withdrawal from the socket-outlet.

När detta krav typprovas väntar man i 2 sekunder efter att spänningen bryts innan man mäter, så 2 sekunder kan du ha som tumregel.

Om man servar eller reparerar en apparat så finns en viss säkerhet även där som beröringsskydd och urladdning. Men där krävs också lite mer kunskap av servicepersonen. Det finns en skröna som säger att mikrovågsugnar en gång i tiden toppade listan över apparater som hade ihjäl servicetekniker. Det sitter (satt?) en fet kondensator där med farlig energi som inte laddades ur.

Du kanske har upplevt en "stöt" från datorn eller från t.ex en HDMI-sladd ansluten i ena änden? Filterkondensatorer kan ge riktigt obehagliga kittlingar i fingrarna, men det handlar om typ 100 µA så det är ofarligt.

Till sist finns en inneboende kapacitans i elnätet, mellan fasledare och moder jord, som kan orsaka effekter vid ett strömavbrott. Men jag har aldrig hört talas om att det kan vara farligt, annat än att en JFB kan lösa.

• Gilla
Trökörna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.