Några här i tråden undrar över utanpåliggande rör som kommer ut på "fel" plats.

Det är ganska vanligt i dag och det har sina fördelar:
1. Man slipper genomförning i tätskiktet vid blandare i duschen.
2. Man slipper ev problem med fördelning/kopplingar av tappvatten i väggar eller dyl. Man måste alltså dra tappvatten från rätt ställe, vilket inte alltid är möjligt. Därför löser man den fördelning utanför väggen.
3. Man drar gärna "upp" rören på väggen för att slippa rörsvep i nerkant i duschen.
 
R
Nils82 skrev:
Några här i tråden undrar över utanpåliggande rör som kommer ut på "fel" plats.

Det är ganska vanligt i dag och det har sina fördelar:
1. Man slipper genomförning i tätskiktet vid blandare i duschen.
2. Man slipper ev problem med fördelning/kopplingar av tappvatten i väggar eller dyl. Man måste alltså dra tappvatten från rätt ställe, vilket inte alltid är möjligt. Därför löser man den fördelning utanför väggen.
3. Man drar gärna "upp" rören på väggen för att slippa rörsvep i nerkant i duschen.
Fast man måste ju ändå göra infästningar i väggen för själva blandaren så punktera tätskiktet gör man ju ändå i duschen.
Fördelningar och kopplingar får man ju ändå inte ha dolt inuti en vägg. Ska man låta den gå ur väggen kan man ju göra det på ett ställe där det är mer diskret, tex bakom kommoden, alternativt bygga in kopplingen i en slags låda så det ser ut som en kaklad hylla. Därefter kan man ju låta rören gå in i väggen igen och gå hela vägen bort till duschen där två rör kommer rakt ur väggen och ansluter blandaren. Här har man låtit rör på båda sidan av badrummet bli det första man ser när man öppnar dörren till badrummet.
 
Roland112 skrev:
Fast man måste ju ändå göra infästningar i väggen för själva blandaren så punktera tätskiktet gör man ju ändå i duschen.
Fördelningar och kopplingar får man ju ändå inte ha dolt inuti en vägg. Ska man låta den gå ur väggen kan man ju göra det på ett ställe där det är mer diskret, tex bakom kommoden, alternativt bygga in kopplingen i en slags låda så det ser ut som en kaklad hylla. Därefter kan man ju låta rören gå in i väggen igen och gå hela vägen bort till duschen där två rör kommer rakt ur väggen och ansluter blandaren. Här har man låtit rör på båda sidan av badrummet bli det första man ser när man öppnar dörren till badrummet.
Säger inte emot.
Med lite planering kan man ´"snygga" till en sån här rörinstallation, absolut. Dock blir det ofta alltför knöligt att traska in och ut med rör i ett våtutrymme. Ingen standard, om man säger så.
Vad gäller duschblandaren så är det klart att den måste skruvas fast........visst, vissa limmar med lyckat resultat ibland men jag vette tusan. Dock försöker man minimera penetrerande infästning så lång det går i zon 1.

Själv kan jag tycka att en vettigt utanpåliggande rördragning tillför något till utrymmet..............det är snyggt helt enkelt, och funktionellt
 
Roland112 skrev:
porslinet på en toalett bygger utanför avloppshålet. Strulade som fasen med det i en tidigare fastighet vi hade.
De finns ju toaletter med ´bakåtspolare men de som står på golv är väl rätt sällsynta? Jag har avlopp i väggen för mina toaletter men då har jag också vägghängda toaletter med cisternen utanpå.

Nu handlar jag visserligen hos en VVS grossist men det finnas alltid ett par olika modeller med P-lås för golvmontage på hyllan.
 
Nils82 skrev:
Själv kan jag tycka att en vettigt utanpåliggande rördragning tillför något till utrymmet..............det är snyggt helt enkelt, och funktionellt
Jobbar du måhända på försäkringsbolag? Eller kanske som förvaltare för hyresrätter? Trodde sådana estetiska preferenser var rätt ovanliga. :p
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
n_sandstrom skrev:
Jobbar du måhända på försäkringsbolag? Eller kanske som förvaltare för hyresrätter? Trodde sådana estetiska preferenser var rätt ovanliga. :p
Öhhh.......nej. Snickare sen 15 år tillbaka. Har gjort åtskilliga badrum genom åren.
Smaken är som baken, vet du.
 
n_sandstrom skrev:
Jobbar du måhända på försäkringsbolag? Eller kanske som förvaltare för hyresrätter? Trodde sådana estetiska preferenser var rätt ovanliga. :p
Jag brukar säga att endast rörmokaren tycker rör är fina, men gäller tydligen även snickare :)
 
Här kommer ett mer färdigt resultat.
Angående fallet så fick ju plattsättaren kompensera för det hela vägen bort till dörren, vilket blev mycket extrajobb för honom.
Angående toalettstolen så påpekade jag det för vvsaren men han sa bara att han löser det, och visade upp någon koppling som han skulle koppla på. Och den stolen jag har nu är nog en sån som ni pratar om då den har en öppning bakåt som man kan täppa till med en större plastbrcka om man så önskar.
12108844_10154377711359896_6963398206256354165_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
n_sandstrom skrev:
Jobbar du måhända på försäkringsbolag? Eller kanske som förvaltare för hyresrätter? Trodde sådana estetiska preferenser var rätt ovanliga. :p
Jag håller helt med Nils. En skarp och väl genomtänkt rördragning är snyggt. Det är ett hantverk precis som en snygg listning eller fodersättning!
 
kallun skrev:
Jag håller helt med Nils. En skarp och väl genomtänkt rördragning är snyggt. Det är ett hantverk precis som en snygg listning eller fodersättning!
Absolut, jag var riktigt stolt över vår bockning av rör i ett stycke i vårt badrum. Man tar en bild och sedan bygger man för ;)
 
messijah skrev:
Här kommer ett mer färdigt resultat.
Angående fallet så fick ju plattsättaren kompensera för det hela vägen bort till dörren, vilket blev mycket extrajobb för honom.
Angående toalettstolen så påpekade jag det för vvsaren men han sa bara att han löser det, och visade upp någon koppling som han skulle koppla på. Och den stolen jag har nu är nog en sån som ni pratar om då den har en öppning bakåt som man kan täppa till med en större plastbrcka om man så önskar.
[bild]
Vilket jobbigt projekt med alla fel och brister, precis så som man _inte_ vill att hantverkare ska agera. Som lekman vill man ju verkligen inte behöva övervaka att de som ska vara (och tar betalt som) proffs på just det här gör sitt jobb rätt.

I slutändan får man ändå GRATULERA er till ett snyggt nytt badrum, trots utmaningar på vägen, och hoppas ni kommer känna er nöjda med det under många år framöver! :)
 
R
de blev bra ju. Så de flyttade kommoden ändå, de va ju bra =)
 
niblom skrev:
Jag hade bett dem göra om jobbet. Här finns ett antal "generalfel"

1: Spacklat fall på tätskiktet, ett stort fel. Börjar toan läcka kommer det rinna mot dörren!
2: Missat att plugga rör till elemet (vem vill ha två kromade rörstumpar mitt på väggen)?
3: Hur kan man sätta rören UTANFÖR duschdelen så man måste dra upp rören över väggen och sedan ner igen, det blir ju skitfult!
4: Röret till avloppet sitter så nära väggen att det inte går att montera tätskiktet på ett korrekt sätt

/N
Angående 3 så är det antagligen för att man enligt säker vatten inte för ha rörgenomföring i våtzon 1 förutom golvbrunn och blandar anslutning. Åkte på detta själv av bes mannen när jag sålde mitt hus för 6 mån sen. Han sa att om du hade monterat en blandare på täckbrickan och dragit det vidare så hade det vart Ok men detta var inte ok enligt säker vatten.

Jag lider med dig som måste leva med detta men det stärker mig i min åsikt att jag gör mitt 4:e badrum helt själv också.

Rekommendation till TS när du har tillgång till detta fantastiska forum är att sätta dig in i processerna innan du handlar upp alternativt skaffar dig ett nytt fritidsintresse som hemmapulare. Det finns bra hantverkarföretag men de kostar säkerligen (förhoppningsvis) lite mer och vet du lite om bygge så kan du sålla ut puckona vid offertläget. Alternativt är det grymt kul att köpa verktyg och bygga nåt själv.

Lycka till och se till att reklamera detta för du kommer ångra dig resten av livet annars
 
S
Nils82 skrev:
Öhhh.......nej. Snickare sen 15 år tillbaka. Har gjort åtskilliga badrum genom åren.
Smaken är som baken, vet du.
håller helt med. lite löjligt med att allt ska vara inbyggt
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Så här ser det ut bakom toastolen.
Fick fakturan idag. Har 7 dagar på mig med invändningar sen fakturautskriften, som var 20-15-10-14. Tar det verkligen 6 dagar att få hem ett brev? Känns skumt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.