messijah skrev:
[bild]
Ser inte avloppet ut att sitta för närma väggen? är det inte ca 4-5 cm nånting det ska va mellan rör och vägg för att vara godkänt. Detta för att man ska kunna få det tätt runt manschetten och tätskiktet.

Lider med dig.
 
R
mattetvilling skrev:
Ser inte avloppet ut att sitta för närma väggen? är det inte ca 4-5 cm nånting det ska va mellan rör och vägg för att vara godkänt. Detta för att man ska kunna få det tätt runt manschetten och tätskiktet.

Lider med dig.
ja de ser tajt ut mot väggen. Finns nog inte många toastolar som en klarar av att monteras så nära väggen. Gnager inte baksidan av toastolen mot kaklet när den är monterad?
 
Minst 6cm mellan rörkanten och väggen, 12 cm brukar rörmokaren sätta röret på, centrum på röret till vägg, det blir lite lite tycker jag
 
Nu är det mycket "neggo" här i tråden så vi fortsätter..........var är badrumströskeln med ca 1-1,5 cm uppvik på??
 
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
Elen ovan kommoden ser ju ut att vara centrerad för kommoden på nuvarande plats, har du koll på att detta inte blir galet när den nu flyttas? Håller med övriga om att du ej bör acceptera detta bygge.
 
Okej låter som att jag kommer få fler intressanta överaskningar nu då när resterande saker ska kopplas på bl.a :)
Listan börjar bli lång nu på saker som blivit tokiga, tänker skriva ut den så ni får säga erat.

1. Vattenrör till element ej pluggat i bjälklag.
Har installerat golvvärme och behöver inte ett fult element på mitt nya kakel. Visst, det funkar väl men det är helt onödigt. Detta skulle pluggats redan från början innan man flytspacklade golvet. Plus att dom var nära på att missa att lägga elgolvvärmen. Detta fick min sambo hoppa på dom om när dom kom och skulle flytspackla vilket ledde till att de gubbarna fick vänta 3 timmar på att en annan kille kunde komma och lägga golvvärmen först.

2. Rör till dusch måste gå utanför glasblocksväggen, upp över den för att sedan gå ner till duschen igen.
Detta kommer att bli fult, men det skulle inte gå att göra hål i glasblocken då de innehöll gas samt att dom inte skulle bli täta. Att dom inte drog rören till rätt ställe där duschen kommer att sitta innanför bjälklagret förvånar mig. (Dock har dom skrivit i offerten att det är utanpåliggande rör, vet dock ej varför man gör så men det kanske någon kan förklara.)

3. Plattsättaren fick fylla upp samt förstärka lutningen med fix dagen innan han satte plattorna. Detta ledde också till att han fick ett jävla jobb med att få alla plattor att hamna rätt då det blev förskjutet i höjd. Säkert inte rätt men han är den enda som påpekat en del fel samt gjort ett riktigt bra jobb med plattsättningen i övrigt.

4. Spacklingen i taket lyste rätt igenom färgen, detta är nu dock åtgärdat då målaren kom och gjorde om jobbet.

5. Detta har ni påpekat och som ni ser så är det fan knappt 1 cm innan tumstocken når väggen.

6. Kommoden sattes på tok för nära toalettstolen, 2.5 cm ifrån för att vara exakt. Detta är nu dock åtgärdat.

Vissa utav bilderna har ni sett förr, men vill rada upp alla fel i samma post. Ge mig all kritik ni har.


image2 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image4 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image5 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5533.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_8334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


imagetoastol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Slänger även in offerten om någon vill läsa den. Där står det för övrigt att dom ska "Flytta in avlopp till wc (för liten plats mot väggen)". Antar att dom menar in i rummet vilket det på mina bilder inte ser ut att vara med tanke på den lilla plats som finns :p

Bygg

Rivning av bef ytskikt

Upptagning i bjälklag för byte av golvbrunn samt igenlagning

Gipsning av väggar

Sadla ner tak samt gipsning

Dra ner bef ventilation till ny gips

Kottla för duschväggar och kommoder

Nya foder och höjning av tröskel

El

6st spothar inkl dimmer

Inkoppling av spegelskåp

VVS

Demontering av bef enheter

Flytta in avlopp till wc (för liten plats mot väggen)

Nya kromade utanpåliggande rör

Demontering och återmontering av radiator

Montering av nya enheter

Målning

Spackling och målning av tak

Kakel/klinkers

Flytspackling av golv

Plastmatta som tätskikt på golv och vägg inkl lev av GVK intyg efter utfört arb

Sättning av kakel/klinkers i normala storlekar och med normal sättning

Ingår ej

Inköp av kakel/klinkers, porslin, blandare, duschväggar, kommoder, spegelskåp, krokar etc

Uppsättning av duschväggar, kommoder, spegelskåp, krokar och ev andra lösöresföremål

Indragning av jord om detta ej finns.

Skräphantering, vi lägger allt i säckar och placerar utanför huset (frakt kan köpas till)


Pris för arbete 112 000kr/2 vid fullt rot 56 000kr inkl moms

Pris för matr 39 000kr inkl moms

Totalt att betala efter rot= 95 000kr inkl moms



Avdragspris

Om kund sköter rivning av plastmatta på golv och vägg så bortgår

Arb 2900kr i arbetskostnad

Tillval

Elgolvvärme (rören till radiator proppas då i bjälklag)

Pris för arb 6250/2 vid full rot= 3 125kr

Pris för matr 2 500kr

Totalt att betala 5 625kr
 
Redigerat:
R
Jag förstår inte ens hur man ska få på en toalettstol att passa på det avloppet som är felaktigt monterat så nära väggen. Man är säkert väldigt begränsad till vilken toalett ni kan välja I framtiden om ni nu skulle vilja byta och er rörmokare måste finna någon speciallösning för att få er nuvarade toalett att passa..?

Taket är ju inte roligt men varför har du inga spottar i taket? Är enda ljuskällan I badrummet den som är framdragen ovanför kommoden? ?
Och jag frågar såsom någon innan gjorde, elen är ju framdragen redan så de går ju inte att flytta kommoden utan att din ljuskälla kommer för långt bort från centrum på kommoden. Om du har ett badrumsskåp blir du ju mindre känslig för detta då de kanske kan skarva samman kablarna i en kopplingsdosa inne i badrumsskåpet och på så sätt förlänga elkablarna från dosan i skåpet där man skarvar.

Allt ovan känns som ett resultat av stress / att hantverkarna inte pratar med varann.
 
R
angående avloppet så ska detta placeras 60mm från väggen läste jag på facksida. Hur har allt gått?
 
Min egen åsikt är att då mycket av det som står i offerten ej gjorts eller blivit felaktigt samt att det inte följer "standard" så hade jag reklamerat hela jobbet - bara att göra om och göra rätt. Som tidigare inlägg påtalar så får du väldigt svårt att få plats med en standard toalettstol och skulle du vilja byta i framtiden så är avståndet mellan vägg och avlopp ett stort hinder. Man undrar om kompetensen på de som utfört jobbet, hur ser det ut på ritningen gällande kommoden, är den på rätt plats där ? Om så är fallet så kan de ju inte ens läsa en vanlig ritning....
 
R
NetNut skrev:
Min egen åsikt är att då mycket av det som står i offerten ej gjorts eller blivit felaktigt samt att det inte följer "standard" så hade jag reklamerat hela jobbet - bara att göra om och göra rätt. Som tidigare inlägg påtalar så får du väldigt svårt att få plats med en standard toalettstol och skulle du vilja byta i framtiden så är avståndet mellan vägg och avlopp ett stort hinder. Man undrar om kompetensen på de som utfört jobbet, hur ser det ut på ritningen gällande kommoden, är den på rätt plats där ? Om så är fallet så kan de ju inte ens läsa en vanlig ritning....
Vad gäller kommoden så tror jag att följande har skett. Elektriken har dragit fram elen och sen har hantverkaren som monterat kommoden utgått från trådarna från väggen och tänkt att det är centrum för kommoden.
 
Jag hade bett dem göra om jobbet. Här finns ett antal "generalfel"

1: Spacklat fall på tätskiktet, ett stort fel. Börjar toan läcka kommer det rinna mot dörren!
2: Missat att plugga rör till elemet (vem vill ha två kromade rörstumpar mitt på väggen)?
3: Hur kan man sätta rören UTANFÖR duschdelen så man måste dra upp rören över väggen och sedan ner igen, det blir ju skitfult!
4: Röret till avloppet sitter så nära väggen att det inte går att montera tätskiktet på ett korrekt sätt

/N
 
Är det yttervägg den väggen där kommoden sitter? Isåfall är det brukligt med utanpåliggande rör pga frys risk
 
Roland112 skrev:
Jag förstår inte ens hur man ska få på en toalettstol att passa på det avloppet som är felaktigt monterat så nära väggen. Man är säkert väldigt begränsad till vilken toalett ni kan välja I framtiden om ni nu skulle vilja byta och er rörmokare måste finna någon speciallösning för att få er nuvarade toalett att passa..?

De flesta stolar finns som bakåtspolare (P-lås).

Det hantverkaren gjort är inte ok, men att hitta en ny stol som passar lär knappast bli ett problem.
 
R
jonko skrev:
De flesta stolar finns som bakåtspolare (P-lås).

Det hantverkaren gjort är inte ok, men att hitta en ny stol som passar lär knappast bli ett problem.
porslinet på en toalett bygger utanför avloppshålet. Strulade som fasen med det i en tidigare fastighet vi hade.
De finns ju toaletter med ´bakåtspolare men de som står på golv är väl rätt sällsynta? Jag har avlopp i väggen för mina toaletter men då har jag också vägghängda toaletter med cisternen utanpå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.