Hundvalpen har tuggat sönder hörnet på gipsväggen I köket. Hur går jag tillväga med att laga detta innan jag målar över allt? Har ingen erfarenhet av att spackla så tacksam för produkttips och råd!
 
  • Skadad gipsvägg med söndertuggat hörn nära golvet, omgiven av blå isolering och vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
M Mashimoto skrev:
Hundvalpen har tuggat sönder hörnet på gipsväggen I köket. Hur går jag tillväga med att laga detta innan jag målar över allt? Har ingen erfarenhet av att spackla så tacksam för produkttips och råd!
Spacklar du det så kommer det vara slätt där du spacklat och mönster där det är glasfiberväv. Så det kommer synas.

Antingen får du flänga bort glasfiberväven där, spackla och måla så hela blir slätt, eller så får du skära rent kanterna där det är uppfransat, spackla och sedan tapetsera över med renoveringstapet, så får du det jämnt också.

Att bara spackla kommer synas. Men gör inte det någonting så kör på det.
 
tompax tompax skrev:
Spacklar du det så kommer det vara slätt där du spacklat och mönster där det är glasfiberväv. Så det kommer synas.

Antingen får du flänga bort glasfiberväven där, spackla och måla så hela blir slätt, eller så får du skära rent kanterna där det är uppfransat, spackla och sedan tapetsera över med renoveringstapet, så får du det jämnt också.

Att bara spackla kommer synas. Men gör inte det någonting så kör på det.
Tack för ditt svar, det finns flera släta partier på köksväggarna från tidigare spacklingar av de som bodde här tidigare så att det blir slätt gör inget så länge jag lyckas bygga upp hörnet igen. vilken sorts spackel tror du blir bra till detta? Vilken som helst eller är det skillnad på dom? Har som sagt ingen erfarenhet är just spackling.
 

Bästa svaret

tompax
M Mashimoto skrev:
Tack för ditt svar, det finns flera släta partier på köksväggarna från tidigare spacklingar av de som bodde här tidigare så att det blir slätt gör inget så länge jag lyckas bygga upp hörnet igen. vilken sorts spackel tror du blir bra till detta? Vilken som helst eller är det skillnad på dom? Har som sagt ingen erfarenhet är just spackling.
Okej men då så. Skär rent kanterna så du får bort allt uppfransat. Skär såpass långt in så du kommer till partiet där glasfiberväven sitter bra limmat på väggen. Fina skarpa snitt.

Välj bara något lämpligt väggspackel. Du skall ändå in i en affär för att köpa det så då kan du fråga där.
Det borde duga med nästan vilken väggspackel som helst.
 
  • Gilla
Mashimoto
  • Laddar…
tompax
M Mashimoto skrev:
Tack för ditt svar, det finns flera släta partier på köksväggarna från tidigare spacklingar av de som bodde här tidigare så att det blir slätt gör inget så länge jag lyckas bygga upp hörnet igen. vilken sorts spackel tror du blir bra till detta? Vilken som helst eller är det skillnad på dom? Har som sagt ingen erfarenhet är just spackling.
Vill också bara tillägga att du får putsa det lite lätt och försiktigt så det blir helt jämnt, efter att spacklet har torkat. Du kan bara ta en träkloss och vira ett finkornigt sandpapper runt och försiktigt med lätta drag putsa spacklingen, så du får skarven mellan väv och spackel jämn och fin.

Spackla hellre lite tjockare än för lite, så slipper du spackla två gånger. Man putsar så att säga bort överflödigt spackel.

Lycka till! (y)
 
  • Gilla
Mashimoto
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.