Jag håller på att riva ut ett gammalt risigt 50-tals kök. Väggarna i köket är av någon form av lättbetong som är ganska ömtålig. Köket är bara spikat rakt in i betongen, så när man tar loss det bildas ganska stora spikhål. På vissa ställen saknas det även lättbetong och det är ca 4-5 kvdm och 2-3 cm djupt. Min fråga är om det bästa sättet är att spackla allt med spackel eller om jag ska lägga någonting i hålet för att ta upp volymen?

kommer dom nya skåpen upp och täcker hålen så finns det ingen anledning att lägga tid på det.
skulle det vara så oturligt att ett nytt skåpfäste hamnar just i ett sådant hål så får du ändå köra i ankarmassa för att det skall hålla.Det kan du ju se efterhand som du fåster upp skåpen.
Om du bara vill få ett stöd bakom skåpen(du skrev att det var 4-5 kvdm stor yta)så kan du använda dig av gipsbruk.

ikeahantverkaren, vad är detta för goda råd Du lär ut? Men det är klart, gör man jobb till andra, kanske det inte är så noga!
Gör man det till sig själv, putsar man upp väggen, det är nog därför det finns så många påsar, finbruk, putsbruk e t c i bygghandeln. Att lämna något öppet där bakom skåpen, får det att damma och drössa i all evighet, när man stänger skåpsdörrana, och så ger det också en bild av hantverkaren, som tydligen inte är så noga allt annat heller.

Så BearTheFear, ta Du att införskaffa en påse med färigblandat fin/putsbruk, och blanda i vatten. Är hålen stora, får du lägga på bruket i omgångar, och så glöm inte att vattna i hålen (med en spryflaska) före du börjar mura/putsa. Om du efter detta skall behöva spackla, får du avgöra själv, men är det bakom skåpen, är det inte nödvändigt.

saturnus skrev:
ikeahantverkaren, vad är detta för goda råd Du lär ut? Men det är klart, gör man jobb till andra, kanske det inte är så noga!
Gör man det till sig själv, putsar man upp väggen, det är nog därför det finns så många påsar, finbruk, putsbruk e t c i bygghandeln. Att lämna något öppet där bakom skåpen, får det att damma och drössa i all evighet, när man stänger skåpsdörrana, och så ger det också en bild av hantverkaren, som tydligen inte är så noga allt annat heller.

Så BearTheFear, ta Du att införskaffa en påse med färigblandat fin/putsbruk, och blanda i vatten. Är hålen stora, får du lägga på bruket i omgångar, och så glöm inte att vattna i hålen (med en spryflaska) före du börjar mura/putsa. Om du efter detta skall behöva spackla, får du avgöra själv, men är det bakom skåpen, är det inte nödvändigt.
Jag valde gipsbruket före finputsen för att det är enklare för honom när det bara är frågan om ett stöd bakom skåpen.Gipsbruket har en bättre vidhäftningsförmåga vid påläggningen samt kortare torktid.Jag är ingen murare(kan jag erkänna)men sist jag skulle putsa upp en vägg slutade med att jag fick skicka iväg stora klickar rakt in mot väggen för att få det att fästa så det stänkte i hela rummet.JA jag både vätade väggen och försökte rappa den med en lösare blandning först och gjorde allt enligt konstens regler men jag tyckte ialla fall att det var skitsvårt att få till.Provade till och med att blanda i vidhäftare i bruket .det var en inre tegelvägg i ett badrum som var torr som snus och sög kopiösa mängder vatten efter att gammal puts rasat ner.sedan dess har jag undvikigt putsjobb kan jag erkänna.Det var en ren skräckupplevelse.
Du får gärna berätta vad jag gjorde för fel.Skulle jag mätta den väggen med vatten hade inga duschflaskor i världen hjälpt .jag hade fått stå med en vattenslang i en timme minst.Ja visst finputs är kanon när det väl sitter där.Så valet är ditt.Jag tror iofs att det går enklare för dig att putsa med finputs eftersom lättbetongen har en skrovlig yta och därmed lättare för putsen att får fäste gämfört med en torr och blank tegelsten så jag ändrar mig på den punkten.Men vidhåller att gipsbruket är en enkel lösning.Proffsig?? tja,vem klappar dig på axeln när det är dags att riva igen om en 20 år.

Jag håller med, jag hade hellre använt ett gipsbruk eller en cementbaserad spackelmassa för vidhäftningens skull. Men jag tror saturnus syftade på att du sade att man kunde skippa att åtgärda hålen, och det var det som gjorde honom lite upprörd.

haha...jo Du har rätt jon_h, hur onödigt det ändå kan kännas, att fixa till hålen bakom skåpen, så är det nog något man har i sig, att göra allt rätt. Men det kanske är enklare för mig, när jag ändå har murhinken, sleven och putsbrättet i närheten, att putsa till väggen. De där hålen brukar kunna bli ganska stora, när man väl börjat knacka rent runt om. Inget fel i gipsbruk, men när det gäller större hål, är putsbruk att föredra.

ikeahantverkaren, det gäller att fukta, inte dränka väggen med vatten. Det är ju meningen att väggen skall suga/hugga åt sig bruket, det gör det inte om det är "färdigvattnat". Temperaturen spelar också en stor roll i detta hantverk, men i rumstemperatur, brukar det inte vara några problem. Problem kan det vara om man använder bruk från okända tillverkare.
Finjas lagningsbruk klarar det mesta.

Tyvärr är jag nog som Saturnus, när man väl ska göra någonting, varför kan man då inte göra det ordentligt? Det är inte så kul att, som jag, t ex hitta ett stort hål när man lyfter fram kylskåpet. Tid är det enda jag har gott om!

Jag får nog göra ett försök med putsbruk trots svårigheterna, det blir nog bäst om man lyckas få det snyggt! Tack för alla svar!

Hade ett liknande problem parat med tidsnöd. Köpte sprayskum och mättade hålen med och spacklade sedan. Enkelt, bara att förspraya med en blommspruta och trycka dit skummet, när det härdat skar jag bara bort det överflödiga.Funkar klockrent, en burk skum kostar 29 pix på Byggmax. Varför krångla till det?

Robert63 skrev:
Hade ett liknande problem parat med tidsnöd. Köpte sprayskum och mättade hålen med och spacklade sedan. Enkelt, bara att förspraya med en blommspruta och trycka dit skummet, när det härdat skar jag bara bort det överflödiga.Funkar klockrent, en burk skum kostar 29 pix på Byggmax. Varför krångla till det?
går det att skruva direkt i skummet, eller måste man borra och plugga innan?

saturnus skrev:
går det att skruva direkt i skummet, eller måste man borra och plugga innan?
Ett sätt kan vara att trycka upp skåpet i byggskummet innan det har torkat och alltså typ sätta nåt stöd under typ en pinne eller nåt tills det har torkat så slipper du plugga o skruva.Vad tror du om det Saturnus?Varför krångla?

skämt o sido.Jag tycker puts är bästa alternativet om man har tid och lust.Helt klart!!
Byggskumsmetoden var ändå lite intressant faktiskt.Han var ju snäppet värre på att spara in tid.
Jag har mött en likasinnad.:)))

Caset där jag använde byggskum var ett gäng illa satta gipsskivor, ett "lapptäcke" där det glipade rejält på sina håll. Alternativet hade varit att bottna med spackel ett antal gånger. Nu hade jag inte tid att invänta torkningarna av repektive spackellager, så det blev byggskum, skar bort överflödet efter någon timma och la ett slutlager med skarvremsor och spackel. Tjänade nog två dagar på att göra så och det blev klockrent.

Vet inte om det var ironi ifall man behövde plugg till skum, tänk själv ;-)

Det var en innervägg jag gjorde så här med, någon som tycker att det var smart eller bara väldigt begåvat? :)))

...Bauhaus idag och köpte Casco HusFix Rapid, vilket kanske får ses som en kompromisslösning. Det är cementbaserat och härdar på en timme. Har lagt på det nu och det ser riktigt bra ut och det var inte särskilt svårarbetat heller! Tack för alla tips!

"Rapid" låter bra!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.