Vad behöver jag för att enklast få bort spricka i ekparkett?
Har tänkt beställa dessa från Hornbach. Behöver jag något mer? Vad gör jag för att ta bort "överblivet" spackel? Funkar det endast med denna? Behöver ingen putsning eller så. Är inte petig mot färgskiftningar eller ojämnheter. Vill bara att sprickan inte letar sig vidare. Golvet är fullt av hack som är orelevanta, så länge det inte är sprickor tänker jag 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tänkt beställa dessa från Hornbach. Behöver jag något mer? Vad gör jag för att ta bort "överblivet" spackel? Funkar det endast med denna? Behöver ingen putsning eller så. Är inte petig mot färgskiftningar eller ojämnheter. Vill bara att sprickan inte letar sig vidare. Golvet är fullt av hack som är orelevanta, så länge det inte är sprickor tänker jag 😊
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 540 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 540 inlägg
Kan ju vara bra att ta reda på varför det har spruckit för att undvika nya sprickor. Det beror ofta på att golvet inte har kunnat röra sig de senaste månaderna när det har blivit torrare inne och golvet krymper. Det i sin tur brukar bero på att golvet är fastlåst på några ställen, t.ex. fastklämt av golvsocklar, trösklar eller tunga möbler. Något sånt som kan stämma in på ditt golv?
7år sedan detta golv sattes på plats i nybyggt radhus. Inga möbler har flyttats sedan dess. Vet inte varför det spruckit. Men ser inga andra sprickor.BirgitS skrev:Kan ju vara bra att ta reda på varför det har spruckit för att undvika nya sprickor. Det beror ofta på att golvet inte har kunnat röra sig de senaste månaderna när det har blivit torrare inne och golvet krymper. Det i sin tur brukar bero på att golvet är fastlåst på några ställen, t.ex. fastklämt av golvsocklar, trösklar eller tunga möbler. Något sånt som kan stämma in på ditt golv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 540 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 540 inlägg
Kan ju ha lagts så att golvet inte kan röra sig och med tiden så har sträckkraften i golvet blivit så stor att sprickan har uppstått.
När det gäller att få till osynliga lagningar så är reparationskit med vax i olika färger bra, t.ex. se här:
https://www.kahrs.com/sv-se/produkter/tillbehor/underhalls-och-reparationsprodukter/
När det gäller att få till osynliga lagningar så är reparationskit med vax i olika färger bra, t.ex. se här:
https://www.kahrs.com/sv-se/produkter/tillbehor/underhalls-och-reparationsprodukter/
Vanligt trälim som mixas med ek i form av slipspån blir ofta bäst. Jag brukar mixa till en konsistens av tandkräm, lägga tunnt med rent trälim i glipan sen jobba in genom hårt tryck med en spackel och eventuellt med tunn plastfilm som man får ner i glipan. Det sjunker lite så man brukar få lägga en "bulle" som sen skärs/slipas slät.
Håller med ovanstående. Vill du förhindra att sprickan blir större är det endast lim som hjälper. Vax är bara kosmetiskt. Nackdelen med lim är att du riskerar att limma golvet i underlaget och därigenom gör risken för sprickbildning någon annanstans på golvet större.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 540 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 540 inlägg
Det ser ut som en defekt som funnits i träet från början. Lagningen du behöver göra är endast om det riskerar att komma in fukt o skräp i den. Själva trät har ingen annan funktion än att vara snyggt o slitstarkt