En ekonomiskt sinnad tidigare ägare har sänkt innertaken i vårt radhus från 1920-talet. Det har då satts board på väggen upp till den ”nya” takhöjden. Nu återställer jag och har skruvat spånskiva eller gips (beroende på tjocklek) de översta 30 cm för att få en jämn vägg upp till det ursprungliga taket.

Inomhus renoveringsarbete pågår, oavslutat tak och väggar, synliga elektriska installationer, arbetsbelysning, osedda dörröppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhushörn med vit vägg, fläckar av färg, oslipat kantlister och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur skall jag lättast få en slät yta över skarvarna för att sedan tapetsera eller måla på? Kan pappersremsa med vävlim och sen spackling funka? Bästa resultat antar jag renoveringsgips skulle vara men känns som slöseri med tid och pengar om det går att få ett tillräckligt bra resultat med de ytskikt som finns.

Tacksam för svar!
 
M mekarkenneth skrev:
En ekonomiskt sinnad tidigare ägare har sänkt innertaken i vårt radhus från 1920-talet. Det har då satts board på väggen upp till den ”nya” takhöjden. Nu återställer jag och har skruvat spånskiva eller gips (beroende på tjocklek) de översta 30 cm för att få en jämn vägg upp till det ursprungliga taket.

[bild] [bild]

Hur skall jag lättast få en slät yta över skarvarna för att sedan tapetsera eller måla på? Kan pappersremsa med vävlim och sen spackling funka? Bästa resultat antar jag renoveringsgips skulle vara men känns som slöseri med tid och pengar om det går att få ett tillräckligt bra resultat med de ytskikt som finns.

Tacksam för svar!
Nja, klart är det billigare med spackling och remsa, men det tar ju tid det också.. Men skär en fasning, spackla igen springan och sen lägga remsan i spacklet, trycker ut luften och ett lager spackel ovanpå. Det är inte så svårt om man övar lite, få fast den första decimetern ordentligt så den inte glider, sen trycker du lite försiktigare resten av längden när du lägger remsan, sen pressar ur luften. Det är svårt att förklara såhär men det viktiga är ju att få ut luften mellan remsan och spacklet och se till att kanterna på remsan är nere i spacklet annars kan det bli problem vid slipning och målning.. Finns ju flera videor på youtube säkert så ser du ju lite hur man gör, inte behöver du lim (om du inte vill och är bekväm med det såklart.. jag dömer ingen. Men du behöver ju ändå något bakom så då behöver du ju spackla, vänta, ev slipa, limma, vänta och spackla igen..)

Beroende på storlek på rummet, skicket på väggarna och helhetsintrycket i resten av rummet/huset så kan det ju ge ett fräschare intryck med repgips, går snabbt och lätt att klistra upp, men det blir ju ytterligare ett spackelmoment.

Annars kan man ju fulspackla (utan remsa) och sätta reparationstapet också, men inget jag rekommenderar…

Man kan inte renovera snabbt, snyggt OCH billigt…
Man kan göra det snabbt och snyggt men då blir det inte billigt,
Man kan göra det snyggt och billigt men då går det inte snabbt,
Man kan göra det snabbt och billigt men då blir det inte snyggt…
Bara att välja
Lycka till!
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.