Hej,

Ska mura/gjuta grundmur för en tillbyggnad på en ojämn bergssluttning. Delar av muren blir bara en betongsula på 20-50cm, andra delar muras upp av lecablock på betongsula till en höjd på ca 180cm. Jag kommer ta det stegvis med en sektion i taget. På muren läggs sedan syll och golvbjälklag osv.

Nu till min fråga:
Kan jag sikta på att mura/gjuta hela muren ca 3-4cm lägre än den verkligen ska vara, och sedan "spackla" upp till rätt höjd med samma murbruk som jag mura lecablocken med? Kan jag fästa syllen i en sådan "Spackelkaka" utan att det t.ex. spricker eller något annat problem som jag inte tänkt på?

Syftet vore att slippa mäta på centimetern rätt när det är massa bråte med gjutformar osv i vägen för t.ex. laser. Tänker att det vore lättare att göra det stora jobbet utan att mäta på millimetern rätt, och sen mäta ordentligt efter att ha tagit bort alla gjutformar.

(gjutformen sitter i en gammal altan som funkar bra som förankring men den skymmer sikten rejält).
 
  • Träform för betonggjutning på bergssluttning vid byggnadstillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mura några cm för lågt knacka ner några bitar gängstång att fästa syllen i, skruva fast invägda brädor på var sida muren, lägg i ett par armeringsstål och fyll upp till kanten med betong.
 
  • Gilla
BjörnNelson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mura några cm för lågt knacka ner några bitar gängstång att fästa syllen i, skruva fast invägda brädor på var sida muren, lägg i ett par armeringsstål och fyll upp till kanten med betong.
Tack för svar! Det var exakt så jag tänkte.
 
Ok. Men gjut kransen med något som är hårdare än murbruk.
 
useless useless skrev:
Ok. Men gjut kransen med något som är hårdare än murbruk.
T.ex. samma betong som sulan görs av?
 
Ja.
 
  • Gilla
BjörnNelson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja.
Tack!
 
B
En lång genomskinlig vattenslang med lagom mycket vatten kan användas istället för laservattenpass. Funkar även om man inte har fri sikt som i detta fall.

Det är ganska lätt att ta ner höjden en aning på ett lecablock också.
 
  • Gilla
BjörnNelson
  • Laddar…
Om du har ett långt vattenpass kan du rikta lasern mot det. Finns inte redan mätskala så fäst ett måttband på vattenpasset.
Lite mer jobb i början men mindre jobb senare.
 
  • Gilla
BjörnNelson
  • Laddar…
Tack för svaren, det är till stor hjälp både praktiskt och som mentalt stöd när jag vågar mig på något som känns nytt och stort.

Blev så att jag gjöt första sektionen ca 5 cm lägre än önskad sluthöjd . Fortsätter gjuta och mura övriga sektioner enl. Samma princip och tar sedan bort alla formar och jämnar till hela muren på en gång i slutet
med en finare blandning betong.
 
  • Gjutningsarbeten med nygjuten betong för en mur, träformar och stödbrädor syns i en trädgård under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.