Hej,
Vi har (tyvärr, jag önskar att jag gjort mer research) köpt en större mängd cembrit multi force 9mm fibercementskivor för invändig beklädnad i en stallbyggnad. Vår vision om slutresultatet var att få till en slät, hållfast vägg som ska målas vit.

Nu när det var dags för att köpa in spackel till byggarna, som redan påbörjat monteringen av dessa skivor, visar det sig att man INTE "får" spackla v-fogarna som uppstår mellan skivorna. Däremot får man spackla skruvhål osv. Det är givetvis lätt att vara efterklok - varför kollade vi inte detta tidigare? Nå väl...

Vår fråga till bättre kunnande:
Vad händer om man skulle spackla dessa v-fogar iallafall? Får det ödesdigra konsekvenser?

Ytterligare frågor:
- Vad använder man för typ av spackel på fibercement?

- Det står på leverantörens hemsida att man inte bör kakla på fibercement men jag har sett många äldre trådar i diverse forum (som tyvärr är låsta) där de satt väggsten på samma skivor som vi har, utan några problem. Vi tänkte nämligen sätta väggsten som "fondväggar" på vissa väggar. Är det någon som har provat?

- Om man vill måla vitt på fibercement, vad använder man för typ av färg?

Vi skulle bli otroligt glada och tacksamma och någon skulle kunna ta sig tiden och svara, tack!

F Fabodarna skrev:
Hej,
Vi har (tyvärr, jag önskar att jag gjort mer research) köpt en större mängd cembrit multi force 9mm fibercementskivor för invändig beklädnad i en stallbyggnad. Vår vision om slutresultatet var att få till en slät, hållfast vägg som ska målas vit.

Nu när det var dags för att köpa in spackel till byggarna, som redan påbörjat monteringen av dessa skivor, visar det sig att man INTE "får" spackla v-fogarna som uppstår mellan skivorna. Däremot får man spackla skruvhål osv. Det är givetvis lätt att vara efterklok - varför kollade vi inte detta tidigare? Nå väl...

Vår fråga till bättre kunnande:
Vad händer om man skulle spackla dessa v-fogar iallafall? Får det ödesdigra konsekvenser?

Ytterligare frågor:
- Vad använder man för typ av spackel på fibercement?

- Det står på leverantörens hemsida att man inte bör kakla på fibercement men jag har sett många äldre trådar i diverse forum (som tyvärr är låsta) där de satt väggsten på samma skivor som vi har, utan några problem. Vi tänkte nämligen sätta väggsten som "fondväggar" på vissa väggar. Är det någon som har provat?

- Om man vill måla vitt på fibercement, vad använder man för typ av färg?

Vi skulle bli otroligt glada och tacksamma och någon skulle kunna ta sig tiden och svara, tack!
Om du bara spacklar i fogen skulle jag tro att den spricker ganska snabbt. För att det ska hålla måste du säkert göra som för gips och spackla in remsor, du måste då antagligen bredspackla hela ytan om det inte ska synas var remsorna ligger. Så mycket mer jobb.

• Gilla
Fabodarna
  • Laddar…
Var sitter skivorna och vad är tanken? Ett stall har ju många ytor där man kan tänka lite olika.

• Gilla
Fabodarna
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Om du bara spacklar i fogen skulle jag tro att den spricker ganska snabbt. För att det ska hålla måste du säkert göra som för gips och spackla in remsor, du måste då antagligen bredspackla hela ytan om det inte ska synas var remsorna ligger. Så mycket mer jobb.
Attans.. :seenoevil:
Tror du att någon form av latexfog hade hjälpt situationen?

S Stefan1972 skrev:
Var sitter skivorna och vad är tanken? Ett stall har ju många ytor där man kan tänka lite olika.
De sitter som väggbeklädnad/ytskickt i hela stallet/större mängden består av stallgångar och uppställningsplatser och min (naiva) vision var att få en slät, vit vägg utan synliga skarvar :oops:

Det är en befintlig råspåntvägg under som cembrit sa gick fint att montera på (om det har någon betydelse i sammanhanget)

Det jag tänkte på mest är ju att väggarna i stall sällan håller sig fina nån längre period så vad gör synliga skivskarvar? Skivorna blir ju dikt mot varann antar jag så det blir väl inga springor ändå? Lägga ner jobb med att spackla slätt så det är oerhört fint när det är nymålat känns liksom överkurs deluxe.

• Gilla
Anna Ranow
  • Laddar…
H
De är monterade så dom klarar av hästsparkar?
Eller sitter dom bara högre upp?
Tänkte råspont är ju tunt att ha under.
Är väl krav vad tjockt det ska vara i vägg där hästar ska vara.

• Gilla
Fabodarna
  • Laddar…
Tunnputs typ sto, prima innan med deras primer bara. Kommer behöva nätas med glasfibernät.
Har gjort det ett par gånger, vet inte hur det blir efter hästsparkar dock. Hade själv inte tyckt det var lönt att göra något med skivorna i den miljön.

H Hallerudsbo skrev:
De är monterade så dom klarar av hästsparkar?
Eller sitter dom bara högre upp?
Tänkte råspont är ju tunt att ha under.
Är väl krav vad tjockt det ska vara i vägg där hästar ska vara.
Det är en befintlig råspontvägg med komplett regelverk under så det har varit väldigt slagtåligt :)
Inuti boxarna är det komposit i sidoväggarna och tjock gummimatta som skydd över fibercementen. Ytorna jag talar om är främst i stallgångarna som väldigt sällan tar emot hästsparkar. Vi har nog aldrig fått en spark i dessa väggar under alla år även om det givetvis kan inträffa :)

H
Ja nej bara undra då det finns regler hur väggar ska byggas i stall.
Tänkte att fibercement skivor inte lät ut att va ett direkt första val.

H Hallerudsbo skrev:
H Hallerudsbo skrev:
Väggarnas uppbyggnad är konstruerade efter konstens alla regler och blivit godkänt för hästverksam under ett flertal tillfällen genom åren så underlagets hållbarhet och lämplighet i stall är inte ett bekymmer :)

Förändringen sker endast i ytskiktet och vi vill ju gärna så få till det så bra och estetiskt fint som möjligt då byggnaden i sin helhet är väldigt påkostad för att ge ett så professionellt intryck i verksamheten som möjligt. Det är alltså inte en traditionell ladugård/stallkänsla vi eftersträvar

H
Vet det kan va svårt att få det snyggt i skarvarna.
Syster till min sambo satte det i uterummet.
Men var svårt att få till skarvarna utan att bredspackla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.