Vi har spånskivor också och vi sätter renoveringsgips i rum för rum vi renoverar. Sätter dessa med förskjutna skarvar mot spånet. Spånskivorna är spikade så jag brukar skruva den ordentligt innan gipsen åker på.

I de rum vi gjort så finns inga sprickor, innan fanns det rejäla på vissa ställen.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vi har spånskivor också och vi sätter renoveringsgips i rum för rum vi renoverar. Sätter dessa med förskjutna skarvar mot spånet. Spånskivorna är spikade så jag brukar skruva den ordentligt innan gipsen åker på.

I de rum vi gjort så finns inga sprickor, innan fanns det rejäla på vissa ställen.
Det lutar åt att jag gör samma hos oss.
Lite orolig bara hur jag ska göra bakom elementen. Det ser ut att bli tight bakom elementrören som kommer upp ur bottenplattan.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du kan inte gipsa runt elementet då, men inte bakom, dvs. att elementet får sitta kvar? Man tapetserar ju så,

Undertecknad har ett par rum där vi drog in vattenburen värme med rören utmed väggen innan vi kom på att vi behövde sätta gips på väggarna....Men jag tror jag kommer ta bort de rören tillfälligt när vi gipsar de väggarna.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan inte gipsa runt elementet då, men inte bakom, dvs. att elementet får sitta kvar? Man tapetserar ju så,

Undertecknad har ett par rum där vi drog in vattenburen värme med rören utmed väggen innan vi kom på att vi behövde sätta gips på väggarna....Men jag tror jag kommer ta bort de rören tillfälligt när vi gipsar de väggarna.
Du menar så att det blir en kant/nivåskillnad? Vet inte hur man snyggt skulle kunna få till det?
 
Rickard.
Detalj av fönsterfoderlösning med 6mm salning, utan gips under fönstret, nära ett element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här löste jag det, det är alltså ingen gips under fönstret för att slippa bråka med elementet och med hjälp av en 6mm salning och foder som går ner till sockeln tycker då jag det ser ok ut. Sen hänger det tjocka gardiner över ändå i mitt fall.

Sen om detta hjälper dig något vet jag inte.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
[bild] så här löste jag det, det är alltså ingen gips under fönstret för att slippa bråka med elementet och med hjälp av en 6mm salning och foder som går ner till sockeln tycker då jag det ser ok ut. Sen hänger det tjocka gardiner över ändå i mitt fall.

Sen om detta hjälper dig något vet jag inte.
Det såg ju inte helt tokigt ut. Hade du renoveringsgips 6mm?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Rickard.
Ja det sitter renoveringsgips under det grå.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Du menar så att det blir en kant/nivåskillnad? Vet inte hur man snyggt skulle kunna få till det?
Ja, precis som @Rickard.ag visar.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Glasfiber är ju sämsta möjliga, papp håller ju lite bättre men funkar inte det så får du får leva med sprickor om du inte vill gipsa.
Vad menar du med att gipsa i detta fall?
Är nybörjare på detta och håller på med samma problem som i citerad gammal tråd.
Mvh Per-Anders
 
Sätta gipsskivor på väggarna.
 
På spånskivorna?
 
B bringfelt skrev:
På spånskivorna?
Ja man skruvar dit renoveringsgips utanpå spånväggarna.

Före
Renoveringsprocess med gipsskivor på golvet och delvis skivtäckt spånvägg med synliga rör och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Renoveringsgips monterat på en vägg bredvid en dörr, arbetsstege i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ok, nu fattar jag. Vad behöver jag för grejer för att få rätt mått på gipsskivorna?
 
B bringfelt skrev:
Ok, nu fattar jag. Vad behöver jag för grejer för att få rätt mått på gipsskivorna?
Vad menar du? De är 900 breda om jag minns rätt. Bara mäta väggarna och handla gips så det räcker plus ett par extra skivor ifall att:)
 
För att kapa skivorna behöver du en gipskniv som man skär av pappen på skivan med och sedan knäcker skivan så behöver man inte såga allt. Det blir mindre damm så :). Utöver kniven behöver du en gipsrasp, gipssåg, vattenpass, skruvdragare och gipsskruv.
 
  • Gilla
Clilja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.