Vägg med nyspacklade skarvar bredvid en isolerad installationskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igenspacklat och nu får jag väl bara vänta tills det torkat. Ska kolla på gipsskruvar ikväll.
 
mexitegel skrev:
Ja, att skruva är åtgärd 1a som jag tror jag skrev tidigare. Det ska, enligt målare jag pratat med, gå lika bra att limma upp pappersremsan med vävlim, men det blir som sagt ytterligare moment. Men funktionen blir densamma.
Mitt rent teoretiska resonemang är att om man spacklar in remsan så har den stöd både underifrån och ovanifrån. Om man limmar utan att spackla springan först har remsan kanske inget stöd på baksidan i springan när limmet har torkat. Lim är inte gjort för att fylla ut volymen. Men det är som sagt bara en teoretisk invändning, vet inte om det har betydelse i praktiken. Det enda jag vet är att det fungerar om man spacklar fast remsan.
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Ja, det jag skrev kan nog missförstås ser jag nu.

Målaren menade att om man har svårt att få till tekniken med att spackla in remsan går det lika bra spackla ett lager först, låta torka, slipa av lätt och sedan sätta pappremsan med vävlim, låta den torka och sedan spackla igen och då gärna så brett som 30-40 cm ut på varje sida.

Det svåra med detta är att veta var skarven är när den är överspacklad....
 
"Ska kolla på gipsskruvar ikväll."
Det ska inte vara gipsskiveskruv till spånskivor. (Skallen går inte ner i träet tillräckligt.)
Det finns spånskivskruv för det.
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Ok, spånskiveskruvar då alltså. Spacklet i springan har torkat nu, iallafall på ytan. Det är inte helt jämnt. Ska ytan vara jämn innan jag börjar med att sätta remsor?
 
Det måste inte vara helt jämnt. Men det bör vara jämnt nog för att remsan skall ligga an mot spacklet överallt utan luftbubblor.
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Vägg med nyligen spacklade skarvar redo för tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det fritt fram att lägga remsan nu? Såhär ser det ut efter att jag spacklade skarvarna.
 
Det blir säkert bra. Se till att inte få några luftbubblor under.
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Snailman
Jag har väl spacklat ett hus ungefär, jag lägger på spackel, och sedan remsa, sen pressar jag ut det mesta av spacklet med spackelspaden, och sen lägger jag på spackel ovanpå och jämnar till, nästa dag spacklar jag på båda sidor om den överspacklade remsan.

Blir det luftbubblor så bara att riva bort remsan och börja om.
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Vägg med ojämnt skum och remsor nära ett fönster under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska försöka, lite irriterande bara att det är ett fönster bredvid där jag ska lägga remsor.
 
På bilden i inlägg #40 ser det ut som att spacklet inte fyller springan. Kanske är det en synvilla, men om det inte är slätt så ökar risken för luftbubblor och då blir det inte lika starkt. Hur brett fönsterfoder skall du ha? Det borde ju täcka åtminstone den vänstra kanten på remsan, så där blir det inte lika noga.
 
Vägg med spacklade skarvar och en närliggande vit fönsterlist, små hål synliga i spacklet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär ser det ut då jag lägger fönsterlisten bredvid och på vissa ställen ser jag att det är små hål i spacklet där jag spacklat i skarvarna.
 
Vit fönsterlist på vägg vid hörn där en remsa ska placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterlistens plats och var remsan kommer att vara.
 
Har även köpt spånskiveskruvar. Kanske jag borde skruva in dom nu? Och jag tror jag får spackla lite till innan remsorna för ena spånskivan är en aning upphöjd än den på andra sidan skarven.
 
Redigerat:
Ja, skivorna måste vara fastskruvade innan spackling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.