Många råd och tips i denna tråd.
Vårt hus är byggt 1987 och alla innerväggar är byggboard (ungefär som en 12 mm tjock masonitskiva)
Vi lämnade målandet till en yrkesman på grund av tidsbrist. Han spacklade fogarna (som inte var spontade och inte limmade) och la på glasfiberremsor samt spacklade ytterligare 1 gång. Lite slarvigt efterputsande när spacklet hade torkat.
Vårt hus står till 100% på berg så några större sättningar i huset har inte skett.
ALLA fogar har spruckit under åren som gått. Vi har under dessa 30 år som gått tapetserat och målat när tid och lust har funnits.
INGA fogar har öppnat sig någonstans efter vi tapetserat eller målat.

Målaren hade inte grundmålat byggboarden och därför lossnade spacklet i fogarna och sprickorna uppstod.
Spacklet biter/limmar inte särskilt bra på rena gips eller byggskivor. Det behövs en grundfärg som biter tag i skivorna innan spackling och papper eller glasfiberremsor. Även tapeter biter bättre på en grundmålad skiva.
 
Att inte spackel sitter bra på rena gipsskivor är helt fel, under mina 20 år aldrig sett att man använder grundfärg för att spackla gipsskivor.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
kenneth5828 skrev:
Att inte spackel sitter bra på rena gipsskivor är helt fel, under mina 20 år aldrig sett att man använder grundfärg för att spackla gipsskivor.
Problemet med att spacklet lossnar är givetvis inte något som sker omedelbart efter spacklingen.
Vi har sett att det lossnat under många år och åtgärdat det när vi målat och tapetserat om.
Om det beror på att skivorna varit fulla av byggdamm eller dåligt spackel kan jag inte så här i efterhand veta.
Sedan vi grundmålar allt vi skall måla eller tapetsera har vi inte haft några problem.
Huset är nu 29 år och problemet med att spacklet lossnade började redan efter 5-10 år.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
H
chibilina skrev:
Renoverar ett 70-talshus som har spånskivor som väggar som ska målas och tapetseras. Mellan spånskivorna har jag lagt glasfiberremsa och spacklat över men det spricker. Sist jag fixade en vägg var för en månad sedan och det har redan spruckit där jag la remsan. Vad gör jag för fel? Gipsskivor kommer vi ej att lägga så jag vill göra det bästa av dessa spånskivor. Nu funderar jag ifall man ska fylla springorna med latexfog innan och sedan lägga en remsa och spackla över innan man tapetserar? Tacksam för alla svar!
Vi har samma problem hemma. Bara att leva med.. MEN vi har vissa sprickor som vi lyckats bli av med! I alla hörn vid ytterväggarna sprack det upp jätte fult. Vi köpte då en fog som kallades typ "flexfog". La en ganska bred fog i alla hörn. Har inte spruckit nånting!! Läste på nätet där en målare tipsade om detta då det är omöjligt att bli av med vissa sprickor trots nät/papp. Fogen finns på tex bauhaus.
 
f91jsw skrev:
Vi har spånskivor i hela huset och inga sprickor. Skarvarna är spacklade med pappremsor. Glasfiberremsor kommer aldrig att hålla.

Spackla på samma sätt som ofalsade gipsskivor: lägg först på hyfsat generöst med spackel över springan och dra jämnt. Det är viktigt att det är tillräckligt tjockt för att spacklet ska vara ordentligt blött när du sätter remsan. Sätt remsan och dra fast med spackelspaden. Remsan måste sitta ordentligt i spacklet utan bubblor. Det ska krypa upp spackel längs kanten på remsan när man drar av. Lägg inte på mer spackel nu utan låt torka.

Spackla sen omgång två, och bygg upp en bulle med ca 10 cm spackel på vardera sidan om springan och ett par mm tjockt på mitten. Låt torka. Grovslipa bort ev. ojämnheter och finspackla en tredje gång innan slutslipning.
Varför bygger man upp spackel som man sen måste slipa bort?
 
Varför håller papp bättre än glasfiber?
 
Prova riv isär papperet sen provar du riva isär glasfiber så ser du att pappen är mycket starkare.
 
Nja, fördelen med papper är att det kan ta upp krafter i alla riktningar men glasfiberväv inte kan det.
 
ricebridge skrev:
Varför bygger man upp spackel som man sen måste slipa bort?
Om du klarar att spackla så jämnt att det inte behöver slipas så är det så klart ett alternativ. Jag tror inte någon mänsklig hand klarar det.
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Hur gick det för dig med detta till slut? Står nu inför samma dilemma.
 
Jag passar på att kapa tråden. Hur är det med OSB bakom gips. Är det större risk att skarven mellan gipsskivorna spricker om man har OSB bakom, jämfört med om man använder bara gips? Gipsen sitter ju trots att skruvad i OSBn.

Och är det någon skillnad i rörelse mellan OSB och spånskiva?
 
Rickard.
O Olf Oggler skrev:
Jag passar på att kapa tråden. Hur är det med OSB bakom gips. Är det större risk att skarven mellan gipsskivorna spricker om man har OSB bakom, jämfört med om man använder bara gips? Gipsen sitter ju trots att skruvad i OSBn.

Och är det någon skillnad i rörelse mellan OSB och spånskiva?
Du ska alltid skruva gipsen i reglarna oavsätt och på grund av det gör det ingen skillnad, möjligtvis lite bättre då det blir lite styvare (eventuellt) Ofta är osb smalare än gipsen så en naturlig glipa bildas så osb kan röra sig lite även om jag inte tror det gör så stor skillnad men det skadar inte.
 
Jag har ju spånskivor i hela kåken. Och även jag har problem med sprickor mellan skivorna. Kan man med gott resultat sätta gips utanpå spånskivorna? Eller ska man till och med riva ner spånskivorna och sätta OSB och sedan gips?

Det var därför jag undrade om OSB är mindre rörelsebenäget?
 
Rickard.
Jag hade satt gips direkt, riva och sätta upp osb känns verkligen som onödigt jobb. Men som jag sa se till att du skruvar i reglar och inte fuskar för att spara gips.

Har själv gjort det på ett par väggar i mitt hus men jag hade inte direkta problem med sprickor så jag vet inte vad det är värt.
 
Vi har spånskivor också och vi sätter renoveringsgips i rum för rum vi renoverar. Sätter dessa med förskjutna skarvar mot spånet. Spånskivorna är spikade så jag brukar skruva den ordentligt innan gipsen åker på.

I de rum vi gjort så finns inga sprickor, innan fanns det rejäla på vissa ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.