Funderar på om jag borde ta bort glasfiberremsorna och skrapa bort spacklet och sätta pappersremsor istället. Kommer att bli mycket jobb. Ska jag använda finspackel först på väggen då jag sätter remsan?
 
Köpt pappersremsor.
Rulle av vit gipsskivtejp på ett mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du lägger ner massa jobb på nåt som med största sannolikhet kommer spricka ändå? Varför vill du inte göra det rätt från början?

Pappremsa limmar du med våtrumslim.
 
Klart jag vill göra rätt från början! Det är inte så lätt att veta alla detaljer då man aldrig gjort detta förr.
 
I vilken ordning går jag tillväga? Ska jag limma remsan först? Och sedan spackla? :|
 
Bild på en väggskarv med borttagen list och synligt spackle och klisterrester vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag en skarv här som jag tagit bort den gamla remsan och spacklet.
 
Det är bara gips som gäller, det där spricker oavsett vilken remsa du använder.
 
Det finns ju täcklister också...

Och Trompe l'oeil...
 
Stefan N skrev:
Pappremsa limmar du med våtrumslim.
Man behöver inte limma pappremsor med våtrumslim och det är inte den metod om tillverkarna rekommenderar. Den rekommenderade metoden är att först lägga på ett rikligt lager spackelmassa och sedan sätta pappremsan i det.

http://www.norgips.se/montage/ytbehandling/spackling/spackling-finspackling/index1,228.htm

Och specifikt för skarvar utan falsning:

http://www.norgips.se/montage/ytbehandling/spackling/skarvar-horn-anslutningar/index1,229.htm
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Det är bara gips som gäller, det där spricker oavsett vilken remsa du använder.
Vi har spånskivor i hela vårt hus (original 1966) med spacklade skarvar. Inga sprickor. Du kan inte säga utifrån en bild att det kommer spricka. Med stor sannolikhet kommer det fungera bra att spackla med pappremsor om det görs rätt.
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
chibilina skrev:
Nu har jag en skarv här som jag tagit bort den gamla remsan och spacklet.
Börja med att fylla springan med ett lager spackelmassa och låta torka. Gör sedan som jag beskrev i ett tidigare inlägg: lägg på flödigt med spackelmassa och sätt remsan. Torka, och spackla minst två gånger ovanpå.
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Det verkar vara många delade åsikter om detta. Jag har fått tips om gipsbruk, pappremsor, våtrumslim, vävlim etc. Nu har jag nästan allt här hemma. Jag fyllde springan med latexfog igår och det finns ännu plats att lägga lite spackel i. Jag spacklar igen skiten, låter torka och lägger remsa på.
 
  • Gilla
Clilja
  • Laddar…
Är skivorna spikade eller skruvade i reglarna? Om de sitter spikade så kan det hjälpa att dra i några gipsskruv så att skivorna blir mer fixerade vid reglarna. Varför det finns delade åsikter är för att det finns flera metoder som kan fungera. Att spackla, limma på remsa och sedan spackla igen klassar jag som en ganska säker metod. Problemet är att du får många torktider. Att spackla in remsan i ett moment är hur målarna gör. Det sparar tid om man lyckas, men jag har fått göra om ibland därför att jag misslyckats. Jag tror att det kan släppa om man har för tunt med spackel.
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
De är spikade och jag har märkt att på vissa ställen har färgen börjat lossna vid spikarna där jag spacklat och målat för ett år sedan.
 
Ja, att skruva är åtgärd 1a som jag tror jag skrev tidigare. Det ska, enligt målare jag pratat med, gå lika bra att limma upp pappersremsan med vävlim, men det blir som sagt ytterligare moment. Men funktionen blir densamma.
 
  • Gilla
Elmden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.