Renoverar ett 70-talshus som har spånskivor som väggar som ska målas och tapetseras. Mellan spånskivorna har jag lagt glasfiberremsa och spacklat över men det spricker. Sist jag fixade en vägg var för en månad sedan och det har redan spruckit där jag la remsan. Vad gör jag för fel? Gipsskivor kommer vi ej att lägga så jag vill göra det bästa av dessa spånskivor. Nu funderar jag ifall man ska fylla springorna med latexfog innan och sedan lägga en remsa och spackla över innan man tapetserar? Tacksam för alla svar!
 
Vertikal spricka på en inomhusvägg med vitmålad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glasfiber är ju sämsta möjliga, papp håller ju lite bättre men funkar inte det så får du får leva med sprickor om du inte vill gipsa.
 
Renoveringstapet?
 
Vad är det för konstruktion i resten av väggen? Rörelse kommer du alltid ha, men du har kanske mer rörelse pga konstruktionen.

En väggväv typ Konkret kommer hålla, men det blir en rätt osnygg rynka på väggen efter ett tag.
 
Det är mission impossible. Vi har spånskivor i hela huset och det rör sig, det är näst intill omöjligt att slippa sprickor. våra skivor är spikade vilket gör att de rör sig mer, till råga på allt så är de ändspontande där vissa skarvar inte ligger över en regel. Det är inte omöjligt att det är likadant hos er.

Den metod som gett bäst resultat är att skruva skivorna tätt där det finns reglar och sedan sätta Flüggers renoveringstapet ovanpå, den är betydligt tjockare än andra renoveringstapeter och tar upp rörelserna bäst, men jag vågar inte lova att det ändå inte kommer bli veck på en tapet, de ytor vi gjort så här på är målade. Där vi vill tapetera är det renoveringsgips som gäller.

Vi har även provat Duros "Easy Cover" som är den enda på marknaden som är glasfiberarmerad och därmed borde klarat rörelserna mer, men den sprack efter ett par år. Detta dock på de värst drabbade ställena i huset.

Observera att fackhandeln slarvigt använder "Easy cover" och "renoveringstapet" för alla möjliga märken och det är en väldig skillnad mellan dem i ditt fall. Ska man bara ha den till att slippa bredspackal är det inte så noga dock. Ni bör veta vad ni ska ha.
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Vi har limmat pappersremsa över springorna mellan spånskivorna, och planerar att sätta renoveringstapet och sedan tapet för att försöka minimera sprickbildningen. Nu har skivorna bara suttit uppe en månad med remsorna på (vi är mitt i renoveringen av rummet, inga tapeter är uppsatta än), men än så länge ser det - peppar peppar - bra ut.
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Störst risk för sprickor är det under hösten till vintern då det är stor skillnad i luftfuktigheten. Där vi satte Easy cover så höll det bra i två år men plötsligt en vinter så kom sprickorna.

Men förhoppningsvis har ni mer tur :)
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Är skivorna grundmålade?
Vi hade samma problem med våra byggboardskivor och målade med grundfärg (vi rollade ut färgen)
Sedan på med glasfiberremsa och spacklade. Även tapeten biter bättre med en grundfärg.
 
  • Gilla
magnuspp och 1 till
  • Laddar…
Inte glasfiberremsa! I detta fall är det pappremsa om det ska finnas en sportslig chans :).
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Vi har spånskivor i hela huset och inga sprickor. Skarvarna är spacklade med pappremsor. Glasfiberremsor kommer aldrig att hålla.

Spackla på samma sätt som ofalsade gipsskivor: lägg först på hyfsat generöst med spackel över springan och dra jämnt. Det är viktigt att det är tillräckligt tjockt för att spacklet ska vara ordentligt blött när du sätter remsan. Sätt remsan och dra fast med spackelspaden. Remsan måste sitta ordentligt i spacklet utan bubblor. Det ska krypa upp spackel längs kanten på remsan när man drar av. Lägg inte på mer spackel nu utan låt torka.

Spackla sen omgång två, och bygg upp en bulle med ca 10 cm spackel på vardera sidan om springan och ett par mm tjockt på mitten. Låt torka. Grovslipa bort ev. ojämnheter och finspackla en tredje gång innan slutslipning.
 
  • Gilla
mcuj och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla tips.Skivorna är målade med matt vit grundfärg. Jag har köpt pappersremsor nu och ska prova med det på resterande rum. Kan man fylla springorna mellan spånskivorna med latexfog innan man lägger pappersremsa?
 
Har ingen betydelse.
 
Känns lite tråkigt att man lagt glasfiberremsa på många ställen redan..
 
Du får ta det på lärkontot :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.