3 369 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Spackla eller renoveringstapet?!
Hej!
Jag har en vägg som vi har haft 3 hyllor på. Nu ska vi ta bort hyllorna och kvar är 24 hål med ca 1 cm i diameter. Väggen är av gips. Ska jag spackla eller använda renoveringstapet? Vad blir bäst? Vad kräver minst jobb?
Jag har en vägg som vi har haft 3 hyllor på. Nu ska vi ta bort hyllorna och kvar är 24 hål med ca 1 cm i diameter. Väggen är av gips. Ska jag spackla eller använda renoveringstapet? Vad blir bäst? Vad kräver minst jobb?
Jag röstar för renoveringstapet. Spackla går visserligen fort att smälla i och sen slipa när det torkat (om man har slipmaskin iaf), men har en obehaglig förmåga att sjunka ihop i håligheter när det torkar, så man tvingas spackla i igen osv.
Spackla!
3lit spackel = 150-200kr. 2-3 spacklingar.
Duk+lim borde bli 10x så dyrt.
Men så hatar alla målare renoveringstapet
3lit spackel = 150-200kr. 2-3 spacklingar.
Duk+lim borde bli 10x så dyrt.
Men så hatar alla målare renoveringstapet
Det blev en mix! Hade som sagt ca 40 mollypluggar. Har nu brutit av huvudet på alla och spacklat all hål. Ska nu slipa imorgon och sen upp med renoveringstapeten. Tack för era åsikter
Det blir kanon! 
Fan jag gjorde en tabbe!
Var alldeles för trött och stressad när jag satte upp tapeten. Det mesta gick bra MEN precis vid lampknappen så råkade jag överlappa två tapeter så det är ett ganska tydligt streck som jag undrar om jag kan jämna ut med lite spackel.
Var alldeles för trött och stressad när jag satte upp tapeten. Det mesta gick bra MEN precis vid lampknappen så råkade jag överlappa två tapeter så det är ett ganska tydligt streck som jag undrar om jag kan jämna ut med lite spackel.
Går det att spackla på renoveringstapet?M MangePainter skrev:
Skär rakt igenom överlappningen och ta bort lagren där det överlappparborde gå. Fukta kan behövasLufsen_bygg skrev:
Kommer jag inte skära i det undre lagret också? eller tänker du att det sitter så hårt med limmet i väggen att det inte gör något att jag skär igenom det undre lagret också?
Fukta innan eller efter jag skär?
Ett sätt att få en perfekt skarv är just att lägga tapeterna omlott och skära igenom båda lagren och sedan ta bort det undre biten. Men detta görs normalt då tapetlimmet ej torkat. Antar att du använde vävlim vilket kan vara svårare att få att släppa med fukt. Sedan går det ju så klart alltid att spackla också.Lufsen_bygg skrev:
Ja precis jag använde sånt lim som är avsett för renoveringstapet och ja det har torkat. Men tänker att det kanske inte fäster lika bra på sig självt som på väggen. Så att om jag skär genom båda kanske jag kan försiktigt pilla bort den övre biten....om det inte blir bra så får jag spackla
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bubblor och yta syns igenom renoveringstapet. Spackla, riva eller måla
Färg, Måla & Tapetsera -
Strukturtapet - Bredspackla eller renoveringstapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla eller renoveringstapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Renoveringstapet eller bredspackla målad vävtapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla eller renoveringstapet?
Färg, Måla & Tapetsera