FredrikR FredrikR skrev:
Så, nu börjar det.
Fick fakturan med bifogade tjänstanteckningar igår.
Fantastiskt att något som varit ok i 15 år helt plötsligt ändras utan att för den skull någon lag har ändrats.
[bild]

Nobelt att man får hela 2v på sig att komma med yttranden...:rolleyes:

Ska se om mina historiska kontroller finns sparade här eller om dessa går att begära ut från berörd "myndighet".
Om jag kommer ihåg rätt är väl du egensotare?
Då är det väl bara att strunta i det där och avvakta till nästa brandskyddskontroll, och när den aviseras kanske du har slutat elda och övergått till bergvärme, sol eller varför inte fri energi;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Om jag kommer ihåg rätt är väl du egensotare?
Då är det väl bara att strunta i det där och avvakta till nästa brandskyddskontroll, och när den aviseras kanske du har slutat elda och övergått till bergvärme, sol eller varför inte fri energi;)
Nej jag använder mig av Borlänge - Smedjebackens Sotning och Ventilation.
Ska börja med att se om jag får ut historia protokoll, eller har något sparat nånstans.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Nej jag använder mig av Borlänge - Smedjebackens Sotning och Ventilation.
Ska börja med att se om jag får ut historia protokoll, eller har något sparat nånstans.
Ok, fast jag föreslår att du går kursen och blir egensotare, den kostnaden sparar du in på kort tid samt att sotningen blir nogrannare och utförd med tätare intervall.
Eftersom dessa BRK som de så gärna vill göra kommer att ske med minst 6 års intervall så blir petitesserna de anmärker på mindre betydelsefulla då du slipper sotaren.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Claes Sörmland
FredrikR FredrikR skrev:
Så, nu börjar det.
Fick fakturan med bifogade tjänstanteckningar igår.
Fantastiskt att något som varit ok i 15 år helt plötsligt ändras utan att för den skull någon lag har ändrats.
[bild]

Nobelt att man får hela 2v på sig att komma med yttranden...:rolleyes:

Ska se om mina historiska kontroller finns sparade här eller om dessa går att begära ut från berörd "myndighet".
Det är väl en fråga för kommunens byggnadsnämnd och inte för sotarenheten hos räddningstjänsten? Läs här:

https://sverigesradio.se/artikel/7435405

Eller har byggnadsnämnden delegerat detta till denna räddningstjänst? Kan man delegera myndighetsutövning som t ex att utfärda förelägganden enligt PBL? Jag tror inte det.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl en fråga för kommunens byggnadsnämnd och inte för sotarenheten hos räddningstjänsten? Läs här:

[länk]

Eller har byggnadsnämnden delegerat detta till denna räddningstjänst? Kan man delegera myndighetsutövning som t ex att utfärda förelägganden enligt PBL? Jag tror inte det.
Ska börja med att se om jag kan få fram protokollen från tidigare besök.
Diskutera om diagonala steg den grannen har är ok.
Och även ifrågasätta att det som tidigare funkat inte ..
Och sist hänvisa till artikeln du länkar till.
 
Claes Sörmland
FredrikR FredrikR skrev:
Ska börja med att se om jag kan få fram protokollen från tidigare besök.
Diskutera om diagonala steg den grannen har är ok.
Och även ifrågasätta att det som tidigare funkat inte ..
Och sist hänvisa till artikeln du länkar till.
Har de lite rutin på det här så skickar de bara ärendet vidare till byggnadsnämnden för tillsyn och utredning. Sen får du slåss med en ny grupp tjänstemän och inte med räddningstjänstens sotaravdelning.

Om domen från kammarrätten har stått sig så här några år senare (kanske överklagades den?) så är det ju PBL och inte lagen om skydd mot olyckor som reglerar det som ni diskuterar.

Ditt skydd här är ju möjligheten att överklaga ett eventuellt föreläggande som riktas mot dig från räddningstjänsten.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hyrde en Tesla häromdagen och den var utpräglat spartanskt och plastig invändigt. Det var också ett ständigt plingande och plongande då den hela tiden varnade för något. Men den är ju på väg att bli en dussinbil tydligen.

[länk]
Nya bilar plingar ofta.

Tesla plingar typ minst.

Prova en ny ID4 eller en Toyota så får du höra på klockspel.

Verkligen bra att de sänker priset så socialdemokrater får prova på det ljuva livet som Tesla åkare
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nya bilar plingar ofta.

Tesla plingar typ minst.

Prova en ny ID4 eller en Toyota så får du höra på klockspel.

Verkligen bra att de sänker priset så socialdemokrater får prova på det ljuva livet som Tesla åkare
Kanske det men min Minicooper är förhållandevis ny och tyst :)

Så klart är annars Teslan väldigt bra på mycket men jag hade förväntat mig betydligt mer interiört.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kanske det men min Minicooper är förhållandevis ny och tyst :)

Så klart är annars Teslan väldigt bra på mycket men jag hade förväntat mig betydligt mer interiört.
Okej. Men duger det till sotaren? Sluta vara en sosse
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.