L Linda_71 skrev:
Nej, du som fastighetsägare är skyldig att tillse att sotning och brandskyddskontroll kan utföras.
Vilken kommun bor du i? Intressant om dom inte har det på sin hemsida kan jag tycka.
Jag/vi har försökt att MSB ska ta fram en broschyr om sotning och brandskyddskontroll som mäklarna ska tillhandahålla och lämna över vid ägarskifte.
Varken MSB eller mäklarfirmor är intresserade av detta tyvärr utan hänvisar till fastighetsägarens egenansvar.
Denna textrutan finns på många av Sveriges aviseringar.
[bild]
Det jag opponerar mig emot är att det har blivit nya krav efter 15år med samma förutsättningar.
Känns oseriöst.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C
L Linda_71 skrev:
Denna textrutan finns på många av Sveriges aviseringar.
Det var ord och inga visor :strong:
FÖRESKRIFTER, erinrar, skyldighet föreligger, inställelseavgift, administrationsavgift, skyldighet föreligger, utan giltigt skäl, särskild ersättning, OBS!, får inte, FAKTURA, betalningspåminnelse, avgifter, dröjsmålsränta.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det var ord och inga visor :strong:
FÖRESKRIFTER, erinrar, skyldighet föreligger, inställelseavgift, administrationsavgift, skyldighet föreligger, utan giltigt skäl, särskild ersättning, OBS!, får inte, FAKTURA, betalningspåminnelse, avgifter, dröjsmålsränta.
Ja, bara att rätta in sig ledet. :oops:
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det var ord och inga visor :strong:
FÖRESKRIFTER, erinrar, skyldighet föreligger, inställelseavgift, administrationsavgift, skyldighet föreligger, utan giltigt skäl, särskild ersättning, OBS!, får inte, FAKTURA, betalningspåminnelse, avgifter, dröjsmålsränta.
Förr var det inga problem att få tillträde. Idag vill 60% av kunderna ändra dag/tid.
När taxan för sotning ligger på 450kr finns inte utrymme för det (hade en elektriker hos mig 550kr i utkörning sen 800kr/timme debitering per påbörjad halvtimme. Så minimum 950kr.
Sotarna hade nog varit överförtjusta om dom kunde debitera på lika sätt. Tror dock ni kunder hade oponerat er om sotningen kostade 950-1350 varje gång.
 
  • Arg
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Såg att grannen har en farstukvist frampå som gör att raden med lösa steg går någon meter från skorstenen som sitter i nock, och sedan drar iväg diagonalt mot skorstenen.
Varit så några år sedan grannens tak lades om.
 
L Linda_71 skrev:
Förr var det inga problem att få tillträde. Idag vill 60% av kunderna ändra dag/tid.
När taxan för sotning ligger på 450kr finns inte utrymme för det (hade en elektriker hos mig 550kr i utkörning sen 800kr/timme debitering per påbörjad halvtimme. Så minimum 950kr.
Sotarna hade nog varit överförtjusta om dom kunde debitera på lika sätt. Tror dock ni kunder hade oponerat er om sotningen kostade 950-1350 varje gång.
Nej det är verkligen märkligt att folk är på jobbet på dagarna kan jag tro..
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det jag opponerar mig emot är att det har blivit nya krav efter 15år med samma förutsättningar.
Känns oseriöst.
Inte andra/nya krav men arbetsmiljöverket ställer högre krav på att det följs. Förr var det lite matchokultur i branschen "man är inte riktig sotare förrän man daskat 3ggr" nu har så många skadat sig allvarligt så man tagit tag i problemet. Reglerna är inte nya men man har som sagt blivit ålagda att följa dom bättre. Handlar inte om att vara oseriös.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Inte andra/nya krav men arbetsmiljöverket ställer högre krav på att det följs. Förr var det lite matchokultur i branschen "man är inte riktig sotare förrän man daskat 3ggr" nu har så många skadat sig allvarligt så man tagit tag i problemet. Reglerna är inte nya men man har som sagt blivit ålagda att följa dom bättre. Handlar inte om att vara oseriös.
Ok, så alla besiktningar som gjorts tidigare har inte varit oseriösa eller godtyckliga?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ok, så alla besiktningar som gjorts tidigare har inte varit oseriösa eller godtyckliga?
Har det gjorts PBL besiktning och inte takskyddet är ok vid besiktningen samt att det inte står på pappret så är det oseriöst. Är det BSK är det tyvärr av snällhet som det inte sas något om det verkade ok att gå på.
Sen finns det något om när det gjordes så kan det fått godkänt sen vid en ny besiktning få nerslagen då nya regler tillkommit medan dom gamla gällde så länge man inte gjorde någon förändring.
 
  • Arg
maria01
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Har det gjorts PBL besiktning och inte takskyddet är ok vid besiktningen samt att det inte står på pappret så är det oseriöst. Är det BSK är det tyvärr av snällhet som det inte sas något om det verkade ok att gå på.
Sen finns det något om när det gjordes så kan det fått godkänt sen vid en ny besiktning få nerslagen då nya regler tillkommit medan dom gamla gällde så länge man inte gjorde någon förändring.
Ja jag är ivrig att få reda på vilka nya regler som tillkommit under våra 15 år i huset.
Samt hur grannen med diagonala steg kommer klara sig.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Förr var det inga problem att få tillträde. Idag vill 60% av kunderna ändra dag/tid.
När taxan för sotning ligger på 450kr finns inte utrymme för det (hade en elektriker hos mig 550kr i utkörning sen 800kr/timme debitering per påbörjad halvtimme. Så minimum 950kr.
Sotarna hade nog varit överförtjusta om dom kunde debitera på lika sätt. Tror dock ni kunder hade oponerat er om sotningen kostade 950-1350 varje gång.
linda lever i nån dröm värld när det kommer till priser


https://www.kamingruppen.se/sotning-2 Vårt pris för sotning av eldstäder i Stockholm är 1795:- inklusive moms och därefter 650:- extra per objekt
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ja jag är ivrig att få reda på vilka nya regler som tillkommit under våra 15 år i huset.
Samt hur grannen med diagonala steg kommer klara sig.
Taksteg diagonalt är ej godkänt. Det hoppas jag även sotarna i Dalarna är noga med.

Du upprepar frågan om vad som ändrats på 15 år som en papegoja. Jag svarar samma sak IGEN reglerna har varit domsaga men tyvärr har inte kontrollanterna varit så hårda på det. MEN nu har arbetsmiljöverket gått på företagen att man måste ta taksäkerheten på allvar. Tänker inte svara på samma fråga fler gånger nu....
 
M maria01 skrev:
linda lever i nån dröm värld när det kommer till priser


[länk] Vårt pris för sotning av eldstäder i Stockholm är 1795:- inklusive moms och därefter 650:- extra per objekt
Det är ju inte den kommunala taxan. VEM lever i fantasivärld. Följ länken så hittar du rätt taxa i Stockholm. Om du läser mitt inlägg #214 skriver jag att om det inte var kommunal taxa vilket dom du hänvisar till inte behöver följa så blir det dyrare.

https://www.storstockholm.brand.se/dokument/taxor-for-tjanster/
 
Redigerat:
L Linda_71 skrev:
Det är ju inte den kommunala taxan. VEM lever i fantasivärld. Följ länken så hittar du rätt taxa i Stockholm. Om du läser mitt inlägg #214 skriver jag att om det inte var kommunal taxa vilket dom du hänvisar till inte behöver följa så blir det dyrare.

[länk]
det jag länka till är inte stor stockholm hahaha

och betydiligt högre pris en vad du sa först för 20 minuters jobb
 
M maria01 skrev:
det jag länka till är inte stor stockholm hahaha

och betydiligt högre pris en vad du sa först för 20 minuters jobb
Nej du länkade till ett fristående bolag utan kommunal taxa.
M maria01 skrev:
det jag länka till är inte stor stockholm hahaha

och betydiligt högre pris en vad du sa först för 20 minuters jobb
Nej du länkar till en fristående firma som inte behöver följa en upphandlade taxa.
Jag sa 450 o det är vanligt på landsbygden. Taxan i Stockholm 506 är inte så mycket dyrare som du hävdar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.