plåtrickard plåtrickard skrev:
kan det vara så att fasadhöjden är över 4m?
jag gissar åxå att det är en liten plattform på skorstenen han är ute efter..
nej inga 4 meter snarare 2.50 fast monterad stege på fasaden sen ny stege på taket och brygga hela vägen till skortsten värkar som han inte är ensam med sina krav
Linda_71 ställer samma krav
 
nu är dom så finna i kanten att dom kallar sig Skorstensfejartekniker hahaha :crysmile:
 
Efter 15 år med samma förutsättningar mumlade han som utförde BSK är det krävs en takbrygga.
Åtskilliga sotningar och kontroller genom åren och inget att anmärka på, men nu helt plötsligt..

Vilka lagar eller föreskrifter har ändrats?
Det har varit ok för alla som varit upp upp till skorstenen med ett steg i sidled uppe vid nock då raden med steg rakt upp hindras av takkupans takfot.

Seriöst?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Efter 15 år med samma förutsättningar mumlade han som utförde BSK är det krävs en takbrygga.
Åtskilliga sotningar och kontroller genom åren och inget att anmärka på, men nu helt plötsligt..

Vilka lagar eller föreskrifter har ändrats?
Det har varit ok för alla som varit upp upp till skorstenen med ett steg i sidled uppe vid nock då raden med steg rakt upp hindras av takkupans takfot.

Seriöst?
Det blir väl som jag skrivit tidigare i den här tråden, krav på att du skall tillhandahålla skylift, eller att du skall se till att det finns plats och väg med vändmöjlighet för den skylift som brandskyddskontrollanten själv har med sig.

Ovanstående gäller också för sotning för de som ännu inte varit kloka nog att se till att utföra den oerhört simpla uppgiften själv.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
mikethebik mikethebik skrev:
Det blir väl som jag skrivit tidigare i den här tråden, krav på att du skall tillhandahålla skylift, eller att du skall se till att det finns plats och väg med vändmöjlighet för den skylift som brandskyddskontrollanten själv har med sig.
De grundläggande kraven i BBR kommer man inte undan på det sättet.

Bild på tabell och illustrationer för taklutningar och säkerhetsanordningar enligt svenska byggregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De grundläggande kraven i BBR kommer man inte undan på det sättet.

[bild]
Jag har taksteg upp till nock och ett steg till höger för att nå in till skorstenen.
Det finns något mått från uppgång och skorsten som styr om jag minns rätt och jag ligger på gränsen iom att takkupans takfot tvingar stegen ett hack åt vänster.
Stegar lutad mot tegeltak, antenn på skorsten, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag opponerar mig emot är att det varit ok i 15 år, men inte nu helt plötsligt.

<Edit>
1m allt 0,6m hittar jag nu. Finns det något som hindrar att stegen upp gör en sväng in mot skorstenen?
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
FredrikR FredrikR skrev:
Det jag opponerar mig emot är att det varit ok i 15 år, men inte nu helt plötsligt.
Ja, det är när det ställs krav utöver BBR det börjar bli knepigt.
Som sagt, arbetsmiljö i all ära, men som fastighetsägare vill man ju gärna veta vad som gäller i förväg, så man inte blir stående där med skägget i brevlådan när arbetet skall utföras.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har taksteg upp till nock och ett steg till höger för att nå in till skorstenen.
Det finns något mått från uppgång och skorsten som styr om jag minns rätt och jag ligger på gränsen iom att takkupans takfot tvingar stegen ett hack åt vänster.
[bild]

Det jag opponerar mig emot är att det varit ok i 15 år, men inte nu helt plötsligt.

<Edit>
1m allt 0,6m hittar jag nu. Finns det något som hindrar att stegen upp gör en sväng in mot skorstenen?
Är ganska säker på att det aldrig varit ok att sätta lösa steg snett.. eller i sidled.
Har inte alla regelböcker hemma, men tänk att du ska upp på ett okänt tak som är snötäckt över stegen.... inte helt lätt att gissa var dom går när det svänger
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är ganska säker på att det aldrig varit ok att sätta lösa steg snett.. eller i sidled.
Har inte alla regelböcker hemma, men tänk att du ska upp på ett okänt tak som är snötäckt över stegen.... inte helt lätt att gissa var dom går när det svänger
haha snötäkt då går sotaren inte ens upp :rofl:
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är ganska säker på att det aldrig varit ok att sätta lösa steg snett.. eller i sidled.
Har inte alla regelböcker hemma, men tänk att du ska upp på ett okänt tak som är snötäckt över stegen.... inte helt lätt att gissa var dom går när det svänger
Läste nåt att man var skyldig att sopa undan snön i dessa fall.
Men jag vidhåller, det är märkligt att det som varit helt ok i 15 år inte sägs vara det längre.
Jag har inte fått fakturan och vet inte heller om det kommer stå med där, om det inte kommuniceras skriftligt hur ska man försäkra sig om att kunden tagit del av "kravet"?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
C cpalm skrev:
De grundläggande kraven i BBR kommer man inte undan på det sättet.

[bild]
Varifrån exakt kommer bilden? (Tvivlar inte på dig men vill för säkerhets skull vara helt klar om källan. F ö en bra bild, är lättförståelig jämfört med mycken refererad text här.)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varifrån exakt kommer bilden? (Tvivlar inte på dig men vill för säkerhets skull vara helt klar om källan. F ö en bra bild, är lättförståelig jämfört med mycken refererad text här.)
Just den specifika bilden snodde jag härifrån:
https://www.brasvarme.se/wp-content/uploads/2020/02/byggregler_BBR19.pdf

Men exakt samma tabell finns i var och varannan taksäkerhetsbroschyr, så jag skall låta vara osagt vad den ursprungliga källan är. Men du har ju referenserna till BBR där om man vill veta exakt vad som gäller.

Sen gäller inte detta strikt i alla fall. Byggreglerna har ju vässats genom åren och gäller normalt inte retroaktivt. Om jag förstår det rätt är BABS 60 miniminivån för äldre hus, den gällde i sin helhet (vad beträffar taksäkerhet alltså) retroaktivt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Läste nåt att man var skyldig att sopa undan snön i dessa fall.
Men jag vidhåller, det är märkligt att det som varit helt ok i 15 år inte sägs vara det längre.
Jag har inte fått fakturan och vet inte heller om det kommer stå med där, om det inte kommuniceras skriftligt hur ska man försäkra sig om att kunden tagit del av "kravet"?
Det är en del i ditt fastighetsägaransvar och finns på alla kommuners hemsida under sotning och brandskyddskontroll. På de flesta aviseringar finns också texten tillagd.
 
L Linda_71 skrev:
Det är en del i ditt fastighetsägaransvar och finns på alla kommuners hemsida under sotning och brandskyddskontroll. På de flesta aviseringar finns också texten tillagd.
Är det något som ändrats det senaste 15åren?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är det något som ändrats det senaste 15åren?
Nej, du som fastighetsägare är skyldig att tillse att sotning och brandskyddskontroll kan utföras.
Vilken kommun bor du i? Intressant om dom inte har det på sin hemsida kan jag tycka.
Jag/vi har försökt att MSB ska ta fram en broschyr om sotning och brandskyddskontroll som mäklarna ska tillhandahålla och lämna över vid ägarskifte.
Varken MSB eller mäklarfirmor är intresserade av detta tyvärr utan hänvisar till fastighetsägarens egenansvar.
Denna textrutan finns på många av Sveriges aviseringar.
Svensk text om sotning, anvisningar, svartvit teckning av sotare, grafisk design, komisk, professionellt meddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.