M maria01 skrev:
Jag gör det själv men många äldre klarar inte det tyvärr
Det är sant förstås, är man gammal och skröplig ska man nog inte balansera på tak, men då kanske det finns någon i släkten eller granne som kan göra det i stället, är ju inte direkt raketforskning i att dra en skorsten...
När och om jag själv faller för åldersstrecket och finner det olämpligt att larva omkring uppe på taket får väl någon annan göra det.

Nu har jag visserligen bergvärme som primär värmekälla, men pannan står naturligtvis kvar och används ibland när det är riktigt kallt eller jag känner för att elda.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
TRJBerg
L Linda_71 skrev:
Hej. Kan det vara så att du frågat vid sotning/BSK? Då finns tyvärr inte tiden för att göra en grundläggande kontroll.
Jag skulle säga att du bör boka en besiktning med råd o anvisning samt provtryckning.
Denna besiktning är dyrare men då ska du få allt och ett protokoll som medföljer.
Det är tyvärr inte ett användbart råd.
Dels så är det jag behöver veta sådant som det inte borde behövas en besiktning för, dvs exakt vilken utrustning krävs för att sotaren/besiktningsmannen överhuvud går upp på taket (för sotning eller besiktning) eller för den delen om det hela kan skötas "underifrån".
Dels så är det aktuella skicket sådant att det med all sannolikhet inte fungerar att besiktiga det alternativt få det godkänt. Troligen är skorstenens rökkanaler fyllda med rester från råkbon (sedan många år) och f n saknas steg på taket från stege till skorsten (missades när vi renoverade taket för några år sedan).
Jag vill alltså inte betala för en besiktning som jag vet inte kommer att ge något godkännande, dvs bortkastade pengar.

Det jag vill veta är sådant som det inte borde behövas någon besiktning för:
1. Duger det med den befintliga fast monterade järnstegen från mark till tak? (Givetvis kan det också bero på skicket men jag vill veta om den principiella konstruktionen kan bli godkänd eller inte.)
2. Duger det med s k steg (dvs fotsteg som är fast monterade i takkonstruktionen vilket fanns innan vi renoverade taket) från stege till skorsten. Ja eller nej?
3. Krävs en s k gångbrygga/plattform vid skorstenarna eller något annat? Och exakt hur ska det hela utformas?
Allt detta borde det verkligen finnas definitiv och fullständig information om speciellt i ljuset av vissa kommentarer i tråden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Och jag har inte tvingat fattiga pensionärer på pengar idag som du och dina kollegor gör och inte kör vi tesla vi kör en Renault skåpbil från 1989
Nej för ni verkar inte arbeta på ett seriöst företag. Det har vi ju konstaterat redan tidigare.
Ett företag som inte följer arbetsmiljölagen dvs hade inte kunnat lägga in ett anbud som ofta kväver miljöbil (därav har man en testa i företaget).
Undrar om ni ens har kollektivavtal??
För om ni inte tar betalt så får ni väl ingen lön...
Nu slutar jag skriva med dig.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det är sant förstås, är man gammal och skröplig ska man nog inte balansera på tak, men då kanske det finns någon i släkten eller granne som kan göra det i stället, är ju inte direkt raketforskning i att dra en skorsten...
När och om jag själv faller för åldersstrecket och finner det olämpligt att larva omkring uppe på taket får väl någon annan göra det.

Nu har jag visserligen bergvärme som primär värmekälla, men panna står naturligtvis kvar och används ibland när det är riktigt kallt eller jag känner för att elda.
jag förstår vad du menar på många ställen på landsbygden är det bara äldre som bor kvar yngre släktingar bor i staden
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är tyvärr inte ett användbart råd.
Dels så är det jag behöver veta sådant som det inte borde behövas en besiktning för, dvs exakt vilken utrustning krävs för att sotaren/besiktningsmannen överhuvud går upp på taket (för sotning eller besiktning) eller för den delen om det hela kan skötas "underifrån".
Dels så är det aktuella skicket sådant att det med all sannolikhet inte fungerar att besiktiga det alternativt få det godkänt. Troligen är skorstenens rökkanaler fyllda med rester från råkbon (sedan många år) och f n saknas steg på taket från stege till skorsten (missades när vi renoverade taket för några år sedan).
Jag vill alltså inte betala för en besiktning som jag vet inte kommer att ge något godkännande, dvs bortkastade pengar.

Det jag vill veta är sådant som det inte borde behövas någon besiktning för:
1. Duger det med den befintliga fast monterade järnstegen från mark till tak? (Givetvis kan det också bero på skicket men jag vill veta om den principiella konstruktionen kan bli godkänd eller inte.)
2. Duger det med s k steg (dvs fotsteg som är fast monterade i takkonstruktionen vilket fanns innan vi renoverade taket) från stege till skorsten. Ja eller nej?
3. Krävs en s k gångbrygga/plattform vid skorstenarna eller något annat? Och exakt hur ska det hela utformas?
Allt detta borde det verkligen finnas definitiv och fullständig information om speciellt i ljuset av vissa kommentarer i tråden.
Här finns alla svar om taksäkerhet.
www.taksakerhet.se
 
L Linda_71 skrev:
Nej för ni verkar inte arbeta på ett seriöst företag. Det har vi ju konstaterat redan tidigare.
Ett företag som inte följer arbetsmiljölagen dvs hade inte kunnat lägga in ett anbud som ofta kväver miljöbil (därav har man en testa i företaget).
Undrar om ni ens har kollektivavtal??
För om ni inte tar betalt så får ni väl ingen lön...
Nu slutar jag skriva med dig.
Jag bor inte i Sverige längre av just den här anledningen att företagen och Komunen samarbetar med råna pensionärer
 
TRJBerg
L Linda_71 skrev:
Här finns alla svar om taksäkerhet.
www.taksakerhet.se
Det kan säkert vara användbart i något principellt sammanhang. Men nu har jag inte att göra "taksäkerhetskommitén" (vilken jag inte vet vad den har för officiell eller juridisk bas) utan sotarna/sotningsföretaget i kommunen. Vilka med all rimlighet ska kunna ge mig besked.
F ö även om jag skulle göra enligt din länk eller motsvarande har jag ingen garanti att sotarna skulle godkänna det. Och det är de som avgör.
 
L Linda_71 skrev:
Här finns alla svar om taksäkerhet.
www.taksakerhet.se
Framtaget av er själva
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det kan säkert vara användbart i något principellt sammanhang. Men nu har jag inte att göra "taksäkerhetskommitén" (vilken jag inte vet vad den har för officiell eller juridisk bas) utan sotarna/sotningsföretaget i kommunen. Vilka med all rimlighet ska kunna ge mig besked.
F ö även om jag skulle göra enligt din länk eller motsvarande har jag ingen garanti att sotarna skulle godkänna det. Och det är de som avgör.
TSK bildades i juni 1998 efter förslag i en statlig utredning från Boverket, där den haft i uppdrag att belysa och ge förslag till hur efterlevnaden av gällande regler för taksäkerhet enligt byggnormen skulle kunna förbättras.
Du vill att sotaren kommer till dig gratis, talar om något för dig som finns framtaget och är lätt att hitta själv?
En vanlig grundutbildad sotare kanske inte har 100 koll på olika höjder o lutningar men en tekniker/ingenjör har oftast det. Antingen får man boka en besiktning/BSK eller får man söka upp informationen själv.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
TRJBerg
L Linda_71 skrev:
TSK bildades i juni 1998 efter förslag i en statlig utredning från Boverket, där den haft i uppdrag att belysa och ge förslag till hur efterlevnaden av gällande regler för taksäkerhet enligt byggnormen skulle kunna förbättras.
Du vill att sotaren kommer till dig gratis, talar om något för dig som finns framtaget och är lätt att hitta själv?
En vanlig grundutbildad sotare kanske inte har 100 koll på olika höjder o lutningar men en tekniker/ingenjör har oftast det. Antingen får man boka en besiktning/BSK eller får man söka upp informationen själv.
Informationen finns hos sotarföretaget. Ingen annanstans. Detta pga att de är de som avgör, ingen annan. Oavsett lag och regleringar.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Informationen finns hos sotarföretaget. Ingen annanstans. Detta pga att de är de som avgör, ingen annan. Oavsett lag och regleringar.
Ok, tror du det så får du ju boka en besiktning. Självvalt.
 
TRJBerg
L Linda_71 skrev:
Ok, tror du det så får du ju boka en besiktning. Självvalt.
Jag TROR inte det. Det är elementär logik.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
det mest intressant med min föra sotare som stälde alla krav på mig och mina grannar var han själv hade en gård med flera hus och skortstenar men han hade inga fastmonterade stegar eller bryggor men han skulle kräva dom fattig pensionärer då man börja undra om det handla om pengar istället för han
 
Så, nu börjar det.
Fick fakturan med bifogade tjänstanteckningar igår.
Fantastiskt att något som varit ok i 15 år helt plötsligt ändras utan att för den skull någon lag har ändrats.
Svensk brandskyddskontrollrapport med kommentar om saknad arbetsplattform vid skorsten. Datum och kontaktinformation inkluderat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nobelt att man får hela 2v på sig att komma med yttranden...:rolleyes:

Ska se om mina historiska kontroller finns sparade här eller om dessa går att begära ut från berörd "myndighet".
 
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det kan säkert vara användbart i något principellt sammanhang. Men nu har jag inte att göra "taksäkerhetskommitén" (vilken jag inte vet vad den har för officiell eller juridisk bas) utan sotarna/sotningsföretaget i kommunen. Vilka med all rimlighet ska kunna ge mig besked.
F ö även om jag skulle göra enligt din länk eller motsvarande har jag ingen garanti att sotarna skulle godkänna det. Och det är de som avgör.
Vi råkade ut för detta i BRFen. Sotare klagade på taksäkerheten. Vi tog in firma som åtgärdade det hela, Omfattande arbete. Sotarfirma kom tillbaka och hade nu andra synpunkter på taksäkerheten. Efter att vi hade exploderat så slutade det naturligtvis med att vi tog in taksäkerhetsfirman igen för ännu mer dyra pengar.
 
  • Ledsen
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.