En plåtis har satt på en dansare på skorstenen vilken motverkar vindnedslag och skapar dragförbättring i skorstenen. Dansaren är 120 mm bred och nu när sotaren kom kunde han inte få ned klotet för att sota. När man vridit av dansarhuven sitter nämligen en fastsvetsad pinne horisontellt igenom 120 mm röret. Företaget som sålt dansaren bekräftar att i fastsättningsanordningen sitter denna pinne fassvetsad vilket gör att vår sotare inte får ned kulan och därmed inte kan sota. Hur löses problemet? Försäljaren av dansaren säger att vi får låta en plåtis titta på problemet och plåtisen säger att han satt dit dansaren enligt instruktion. Vad finns det för lösning? Försäljaren säger också att han jobbat med dessa dansare sedan 1997 och har aldrig tidigare fått frågan att en sotare inte kunnat sota pga denna dansare.

Kolla om det inte finns lod som är smidigare och som kan passera pinnen. Du kan ju fixa egna grejer som du vet funkar eller börja sota själv.

Det är skillnad på sotare och sotare.
Jag har flera gånger fått "Pannan i drift, sotning kunde ej genomföras" på fakturan/protokollet från sotarn. Men de gånger jag varit hemma när sotarn kommit har det konstigt nog gått bra att sota. När jag frågat varför det inte går att sota utan att stänga av pannan har svaret alltid varit att det inte är några problem alls.

Var du hemma när sotaren var där? Det kan ju vara så enkelt att han inte orkade klättra ner igen och gå bort till bilen och hämta rätt grejer...

Min man var hemma och sotaren var " schysst" och sa till min man att han inte skulle debitera oss för denna gång. Sotarn uppmana oss att åtgärda problemet till de var i området igen.

Får man det ! Det ska jag kolla upp, tack för tipset :)

Att sota själv är en lysande affär. Utrustningen kostar som ett halvt sotarbesök. Mycket kort pay-off (y)

Ingetora skrev:
Min man var hemma och sotaren var " schysst" och sa till min man att han inte skulle debitera oss för denna gång. Sotarn uppmana oss att åtgärda problemet till de var i området igen.
Då har ni vettigare sotare än här.

Ingetora skrev:
Köp en lott..

I västra delarna av riket krävs en "sota självkurs" på 3-4 timmar, kostar 600 kr om jag minns rätt

Behövde själv inte ens gå kurs. Sökte tillstånd och fick det direkt.

Samma här..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.