B BJKALLE skrev:
Om vi inte hade haft den invandring som vi har haft skulle Sverige vara i samma situation som Japan med krympande befolkning och det kostar japanerna enorma pengar. Kina har uppmärksammat att befolkningstillväxten är den lägsta på många år och att det kommer att kosta dem om de inte kan vända detta. Där med inte sagt att det inte finns problem med att vi har haft en stor invandring vilket vi inte har längre.
Det är bara en myt om man ser till sverige som helhet, vi behöver inte alls invandring för att klara oss(bortsett från arbetskraftsinvandring)

Vad menar du med invandring? Asylsökande, arbetskraftsinvandring, anhöriginvandring osv?
Enligt CSB så invandrade det 82 518 personer till sverige förra året... men med tanke på corona så är det en aning missvisande, 2019 119577 st som invandrade till sverige... ett helt Örebro
 
L Lutande skrev:
Skattetrycket ökat? Nu yrar du.
Ja all den skatt du betalar, moms, bensinskatt, plastpåseskatt, fordonsskatt osv osv
Sen får du räkna med ökad förmånsbeskattning av tjänstebilar, vårdförsäkringar mm
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C
S sunqan skrev:
Det jag är osäker på är vad som händer om den totala skatten man ska betala blir negativ.
Ja, det är väl just där det s.k. "ränteavdraget" kommer in. Av namnet att döma fick jag för mig att det var något specifikt för bolån, men vid närmare eftertanke var jag totalt ute och cyklade där. Det finns mycket riktigt inga specialavdrag för specifikt bolån eller just räntekostnader i allmänhet heller. Det är den allmänna regeln för underskott i inkomstslaget kapital. Inkomstskattelagen 67 kap. 10 §.

Därmed pudlar jag och instämmer i att det inte är helt snutet ur näsan att avskaffa "ränteavdraget" utan att det får effekter för andra kapitalförluster.

Enligt regeln dras 30% av ett kapitalunderskott upp till 100 000 kr från den totala skatten och 21% av överstigande belopp. Vilket i slutänden ger effekten att en nettokapitalförlust "dras av" även från inkomst av tjänst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är bara en myt om man ser till sverige som helhet, vi behöver inte alls invandring för att klara oss(bortsett från arbetskraftsinvandring)

Vad menar du med invandring? Asylsökande, arbetskraftsinvandring, anhöriginvandring osv?
Enligt CSB så invandrade det 82 518 personer till sverige förra året... men med tanke på corona så är det en aning missvisande, 2019 119577 st som invandrade till sverige... ett helt Örebro
Under 2020 invandrade 82 518 personer till Sverige, en minskning med 29 procent jämfört med 2019, visar ny statistik från Statistiska centralbyrån, SCB. Störst minskning skedde i gruppen flyktingar och skyddsbehövande. Av dessa är ca 9 000 st är återinvandrande svenska som ex har arbetat utomlands mer än 12 månader, ca 15 000 st är studenter och skall resa hem efter avslutade studier och ca 35 000 st arbetskraftinvandring så ca är 23 000 st är flyktingar eller anhöriga till flyktingar. År 2020 utvandrade 48 937 personer. Om inte flyktingar m.fl. skulle komma skulle Sverige minska i antal invånare. Fakta hämtat från SCB och Migrationsverket. Det är bara att lägga ihop 35 000 st + 9 000 st = 44 000 - 48 000= 4 000 st
 
R Rkarlsson skrev:
Nej det är tyvärr utbrett över hela färgskalan. Men tycker du det är ok ? Det skulle inte ens behövas så dumma förslag att straffbeskatta om det funnits någon med ekonomiskt sinne.
Kom med något förslag då. Jag väntar gärna på någon kan lösa detta utan att det går ut helvetet.
 
B BJKALLE skrev:
Under 2020 invandrade 82 518 personer till Sverige, en minskning med 29 procent jämfört med 2019, visar ny statistik från Statistiska centralbyrån, SCB. Störst minskning skedde i gruppen flyktingar och skyddsbehövande. Av dessa är ca 9 000 st är återinvandrande svenska som ex har arbetat utomlands mer än 12 månader, ca 15 000 st är studenter och skall resa hem efter avslutade studier och ca 35 000 st arbetskraftinvandring så ca är 23 000 st är flyktingar eller anhöriga till flyktingar. År 2020 utvandrade 48 937 personer. Om inte flyktingar m.fl. skulle komma skulle Sverige minska i antal invånare. Fakta hämtat från SCB och Migrationsverket. Det är bara att lägga ihop 35 000 st + 9 000 st = 44 000 - 48 000= 4 000 st
-4000 så om vi fortsätter så finns inte sverige om 2500 år, ja du har rätt sverige skulle försvinna om inte invandringen räddat oss
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ja all den skatt du betalar, moms, bensinskatt, plastpåseskatt, fordonsskatt osv osv
Sen får du räkna med ökad förmånsbeskattning av tjänstebilar, vårdförsäkringar mm
Så för du räkna av alla avdrag så blir summan inte att det ökar utan minskar. Jobbskatteavdrag, ränteavdrag,
avdrag för renoveringar och nybyggnad, advokat- och rättegångskostnader när du får sparken, arbetslöshetskassa, avdrag för kapitalförlust, avdrag för kursförlust o.s.v.
 
  • Gilla
Lutande
  • Laddar…
B BJKALLE skrev:
Så för du räkna av alla avdrag så blir summan inte att det ökar utan minskar. Jobbskatteavdrag, ränteavdrag,
avdrag för renoveringar och nybyggnad, advokat- och rättegångskostnader när du får sparken, arbetslöshetskassa, avdrag för kapitalförlust, avdrag för kursförlust o.s.v.
Nu har du nog inte läst på
Möjligheten till avdrag minskar totalt sett, tex rot/rut avdrag (som du själv tar upp) har minskat från 50% till 30%.
 
N noone70 skrev:
-4000 så om vi fortsätter så finns inte sverige om 2500 år, ja du har rätt sverige skulle försvinna om inte invandringen räddat oss
Just 2020 men andra år har har det varit mycket större skillnader. Om du inte förstår vad det innebär att ett land minskar i sin befolkning så är du varmt välkommen till inlands kommuner här i Sverige och se hur det ser ut och hur det påverkar alla som bor där. Bensinmacken stänge ner, skolan läggs ner o.s.v. de som bor kvar måste åka 5 - 10 mil för en mjölk. Raljera går bra men när det svider in på bara skinnet så är det inte så roligt längre.
 
B BJKALLE skrev:
Just 2020 men andra år har har det varit mycket större skillnader. Om du inte förstår vad det innebär att ett land minskar i sin befolkning så är du varmt välkommen till inlands kommuner här i Sverige och se hur det ser ut och hur det påverkar alla som bor där. Bensinmacken stänge ner, skolan läggs ner o.s.v. de som bor kvar måste åka 5 - 10 mil för en mjölk. Raljera går bra men när det svider in på bara skinnet så är det inte så roligt längre.
Men nu har det ju flyttat massor av nya svenskar till fd utflyttningskommuner, varför är tex Filipstad (som vuxit så det knakar)i det närmaste konkursmässigt då?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B BJKALLE skrev:
Kom med något förslag då. Jag väntar gärna på någon kan lösa detta utan att det går ut helvetet.
Nu har jag min kommun som exempel.
De vill köpa en terminal för 30 miljoner och ha ungdomsverksamhet i. Problemet är att den är värderad till 12, och får inte finnas sådan verksamhet i alls.

Samtidigt vill de lägga ner en grundskola, köpa attendos nybyggda äldreboende för överpris, bygga nytt badhus för 350 miljoner utan pengarna.

Förslaget har jag skrivit innan, tjänstemannaansvar och att så sjuka affärer ej får gå i hamn.

Pengarna finns, hade de förvaltats ordentligt hade vi inte behövt dessa förslagen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ja all den skatt du betalar, moms, bensinskatt, plastpåseskatt, fordonsskatt osv osv
Sen får du räkna med ökad förmånsbeskattning av tjänstebilar, vårdförsäkringar mm
Tråden handlar om fastighetsskatt

men visst om du vill gå igenom
Alla länder i princip har relativt liknande
Bränsleskatt
Plastpåse skatt
Fordonskatt

lägg där till
Arvskatt
Gåvoskatt
Som nästan alla länder har men inte Sverige.



utöver det har man i nästan alla länder en avbetalningsplan för lån. Så få länder där det är ap billigt att låna. Typ nya zeeland, hong kong o Sverige.

Sverige har hög löneskatt. Men väldigt jämförbara eller bättre nivåer på mkt annat. Jag tycker det vore bättre att folk kunde jobba sig rika istället för maxbelåna sig rika
 
L Lutande skrev:
Tråden handlar om fastighetsskatt

men visst om du vill gå igenom
Alla länder i princip har relativt liknande
Bränsleskatt
Plastpåse skatt
Fordonskatt

lägg där till
Arvskatt
Gåvoskatt
Som nästan alla länder har men inte Sverige.



utöver det har man i nästan alla länder en avbetalningsplan för lån. Så få länder där det är ap billigt att låna. Typ nya zeeland, hong kong o Sverige.

Sverige har hög löneskatt. Men väldigt jämförbara eller bättre nivåer på mkt annat. Jag tycker det vore bättre att folk kunde jobba sig rika istället för maxbelåna sig rika
Vi kvalar in på 4 plats (2018) bland de länder i OECD som har högst totalt skattetryck, då är de föga tröstande att andra länder har idiotiska skatter som vi inte har (än)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.