hej! Vi började riva panel på vårt hus mest utsatta sida där fjällpanelen gått isär. Tänkte byta den dåliga panelen. När vi börjar riva upptäcker vi dock att det saknas läkt och luftspalt. Under panelen finns det någon typ av papp som smular sönder när vi river panelen och under det något typ mdf-skiva.. vi får fortsätta detta jobbet när vi har mer tid på oss då det känns som att projektet blev mer omfattande... någon som varit med om detta underlag när ni bytte panel? Vad är det? Hur går vi vidare?
Vi tänkte att vi får dra bort allt in till innerväggen och bygga upp ny vägg, tankar på detta?
Tack för er hjälp!
Bilderna föreställer underlaget när vi tagit bort nedersta panelbitarna på fasaden
Vi tänkte att vi får dra bort allt in till innerväggen och bygga upp ny vägg, tankar på detta?
Tack för er hjälp!
Bilderna föreställer underlaget när vi tagit bort nedersta panelbitarna på fasaden
Svårt att se på bilden, men tycker det ser ut som asfaltsboard.
https://www.byggmax.se/asfaltsboard-p1002.
Det är rätt vanligt på äldre hus att det inte sitter någon läkt/luftspalt. Det var precis lika i mitt fritidshus och jag hade också asfaltsboard bakom panelen. Fanns inga som helst tecken på fuktskador eller andra problem pga avsaknad av luftspalt, men jag kan ha haft tur också. När jag satte upp den nya panelen så körde jag luftspalt enligt konstens alla regler. Har även en gäststuga på 25kvm på tomten, även den utan luftspalt och inga synliga skador. Där gjorde jag ingen luftspalt, har det funkat i 40år så borde det funka 40år till. Finns det inga tecken på skador så tycker jag inte man behöver riva mer än nödvändigt.
https://www.byggmax.se/asfaltsboard-p1002.
Det är rätt vanligt på äldre hus att det inte sitter någon läkt/luftspalt. Det var precis lika i mitt fritidshus och jag hade också asfaltsboard bakom panelen. Fanns inga som helst tecken på fuktskador eller andra problem pga avsaknad av luftspalt, men jag kan ha haft tur också. När jag satte upp den nya panelen så körde jag luftspalt enligt konstens alla regler. Har även en gäststuga på 25kvm på tomten, även den utan luftspalt och inga synliga skador. Där gjorde jag ingen luftspalt, har det funkat i 40år så borde det funka 40år till. Finns det inga tecken på skador så tycker jag inte man behöver riva mer än nödvändigt.
Vi har exakt likadant.
Panelen direkt på asfaboard.
Tyvärr är väll att säga att hade ni "bara" tänkt sätta ny panel så blir det lite mer jobb än så.
Nog för att denna lösning fungerat så är det nog bäst att göra en luftspalt iaf
Lycka till
Panelen direkt på asfaboard.
Tyvärr är väll att säga att hade ni "bara" tänkt sätta ny panel så blir det lite mer jobb än så.
Nog för att denna lösning fungerat så är det nog bäst att göra en luftspalt iaf
Lycka till
Hej och tack för svar. Vi har också insett att det verkar varit en relativt vanlig lösning förr att bygga utan luftspalt.
Hur mycket rev ni bort vid panelbytet?
Det är något som avger lukt, vi kommer börja riva panel och förmodligen asfaboarden med.. osäker sen... men vi får ju gå så långt in som det går tills det verkar bra..
Vi har enbart 60 mm isolering i väggen, så vi har bestämt oss för att tilläggsisolera. Dock tar vi bara delen där panelen var skadad i år.
Hur mycket rev ni bort vid panelbytet?
Det är något som avger lukt, vi kommer börja riva panel och förmodligen asfaboarden med.. osäker sen... men vi får ju gå så långt in som det går tills det verkar bra..
Vi har enbart 60 mm isolering i väggen, så vi har bestämt oss för att tilläggsisolera. Dock tar vi bara delen där panelen var skadad i år.
Liknande trådar
-
Går det att lägga på en våning till på en "sportstuga" från 60-talet?
Lösvirke & Timmerhus -
Kakla om utepool från 60-talet där kaklet rasat.
Pool -
Platsbyggda garderober från 60-talet. Kan man byta till snygga och funktionella?
Inredning -
Slipa ojämn fanérad teakdörr från 60-talet
Fönster & Dörrar -
Projektlogg från renovering av litet badrum från 60-talet
Badrum