Sitter och försöker välja det hus man ska bygga.
Det jag undrar är om någon här har byggt eller fått ett pris genom LB hus på modellen Sommargyllingen, skulle vilja veta priset på en totalentreprenad.

Sen ni som byggt era egna hus, hur mkt "Extra" utgifter blir det egentligen på ett husbygge, jag e lite orolig över att alla småutgifter blir ganska stora till slut, man har ju liksom inte obegränsat med pengar.
Känns surt omman får en kostnadskalkyl och får lånekredit på summan och sen börjar det liksom dra iväg med andra utgifter och banken inte vill låna ut mer.

Som sagt, ny inom området och vill förvekliga drömmen så ALLA tips ni har e välkommna.

Tjenare!

Säljaren bör ta med de flesta avgifter som kan tänkas finnas. Det jag kan tipsa dig om är att ta reda på pris på grund/markarbetet och telefoni/bredband.

Kolla så att du får rätt siffror gällande grund (gör en egen undersökning av den tomt där du vill bygga, en geoteknisk undersökning. Den kostar väl cirka 15-20kkr) Om undersökningen visar på dåliga markförhållanden kan kostnaden för markarbetet skena iväg. Kolla också vad som gäller med telefonin. Vad tar Telia för att dra fram linan till din fastighet? Det kan kosta allt från ca 7000kr till över 15000kr.

Sen är det ju bara att vara väl förberedd och någorlunda påläst samt klappa alla inblandade parter medhårs. ;)

Z
Kolla så kostnad för byggström, skräpcontainer och byggställningar finns med. Jag har fått en del kalkyler där de missat sådant, och allt det kan lätt bli 70 000. Försäkringar ingår hos LB-hus, men kollar ni på andra leverantörere så titta efter det med. Byggfels försäkringen går väl på 12 000 och uppåt har jag för mig.

Tjenare!

Priser på sommargyllingen.

SM: 1676100
NNF: 2154000
NF: 2464800

Over and out...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.