Hej,

Håller på med ett projekt där jag hade tänkt använda mig utav pl400 men insåg att jobbet blir så mycket lättare om jag använder ett genomskinligt susbitut (vita färgen kommer synas). Någon som har förslag för att limma hårdträ utomhus?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Casco PU-lim är transparent
[länk]
Innan det härdat ja, när det härdat blir det ett gulaktigt skum.

• Gilla
hasnas
  • Laddar…
H hasnas skrev:
Hej,

Håller på med ett projekt där jag hade tänkt använda mig utav pl400 men insåg att jobbet blir så mycket lättare om jag använder ett genomskinligt susbitut (vita färgen kommer synas). Någon som har förslag för att limma hårdträ utomhus?
Dagens PL 400 är inte vad det en gång varit. Kanske transparent silikon kan vara något? Finns modeller idag som inte gulnar med tiden.

• Gilla
hasnas
  • Laddar…
T tergo skrev:
eller Trans Clear | Relekta (tec7.se)
Beror som sagt på vad som ska limmas och vilken styrka man behöver.

• Gilla
hasnas
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Beror som sagt på vad som ska limmas och vilken styrka man behöver.
Bra poäng, det är hårdträ mot hårdträ och så strakt som möjligt.

Mazen Mazen skrev:
Kika på Biltemas Multbiond, en MS polymer.
[länk]
Tittar man i säkerhetsdatabladet skulle jag 1000 gånger hellre använda Tec7 ms polymer än Biltemas motsvarighet.

• Gilla
hasnas
  • Laddar…
H hasnas skrev:
Bra poäng, det är hårdträ mot hårdträ och så strakt som möjligt.
Så starkt som möjligt! Då kan du glömma allt som är transparent.

• Gilla
hasnas
  • Laddar…
W witten skrev:
Tittar man i säkerhetsdatabladet skulle jag 1000 gånger hellre använda Tec7 ms polymer än Biltemas motsvarighet.
Berätta gärna mer. Jag har använt båda dessa produkter med stor framgång, vad är det som skulle göra Biltemas Multibond 1000 ggr värre att använda säkerhetsmässigt?

• Gilla
hasnas
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Berätta gärna mer. Jag har använt båda dessa produkter med stor framgång, vad är det som skulle göra Biltemas Multibond 1000 ggr värre att använda säkerhetsmässigt?
Hela konceptet med en giftfri vardag. Men jag orkar inte göra ett utlägg om det för jag känner redan nu på mig att vi inte har samma syn.

• Gilla
hasnas
  • Laddar…
W witten skrev:
Hela konceptet med en giftfri vardag. Men jag orkar inte göra ett utlägg om det för jag känner redan nu på mig att vi inte har samma syn.
Jag är lika intresserad som de flesta att undvika onödig belastning av gifter, vet inte varifrån du skulle fått uppfattningen att detta är egalt för mig.

Det är därför jag frågar eftersom du tydligen vet något om dessa produkter som jag inte vet. Att de båda ger vansinnigt starka och lagom flexibla fogar är klarlagt, Biltemas BT Multibond är avsevärt billigare, ca halva priset mot Tec7.

• Gilla
hasnas
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag är lika intresserad som de flesta att undvika onödig belastning av gifter, vet inte varifrån du skulle fått uppfattningen att detta är egalt för mig.

Det är därför jag frågar eftersom du tydligen vet något om dessa produkter som jag inte vet. Att de båda ger vansinnigt starka och lagom flexibla fogar är klarlagt, Biltemas BT Multibond är avsevärt billigare, ca halva priset mot Tec7.
Ok ber om ursäkt för det. Tec7 är giftfri och livsmedelsgodkänd och det är bara exempel på vilja personliga val jag brukar göra när det finns i övrigt likvärdiga alternativ, även om det är dyrare.

• Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.