Hej jag har 56 solapaneöer med 5 grader lutning.
Ingen skugga alls. Leapton paneler 405w och huawei 2000mk2 inverter..

Händer konstiga saker samt produktion minskar.

Varje dag kl 11:30 går produktionen ner, och den går alldrig över max kwp där den dippat. Och smdet är konstigt då solen ligger högst upp kl13:00.

En solig dag produceras som max 14-15 kwp (per timme) fast nån dag har det hänt att den låg på 18kwp kortare stunder men andra halvsoliga dagar.

samtidigt som den dippar så går ena stringan ner på halva produktionen.

det är uppdelat vad jag vet i 3 stingor 19-19-18 st

Produktionen är alldrig högre än kl 11:30 precis innan den dippar sen går den aldrig upp igen utan ligger nån kwp lögre.


Är det nån som upplevt detta innan.
Solpaneler har ingen alls skugga från när solen hår uop tills den går ner.
samt produktionen på en 100% solig dag på cirka 120-130kw per dag.
 
  • Gilla
Perolofl
  • Laddar…
Hej och välkommen till forum!
Vi vet för lite om du anläggning. Har du alla celler åt samma riktning och lutning? Hur är cellerna indelade i olika stränger? Hur övervakar du produktionen? Har du en bild?
Du verkar blanda ihop enheterna: kWp, kWp/per timme,
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej och välkommen till forum!
Vi vet för lite om du anläggning. Har du alla celler åt samma riktning och lutning? Hur är cellerna indelade i olika stränger? Hur övervakar du produktionen? Har du en bild?
Du verkar blanda ihop enheterna: kWp, kWp/per timme,

Hej ja förlåt missade det alla celler har samma riktning samt 4-5 grader lutning. Liggande på mer eller mindre på platt tak utan skugga och har perfekt gällande sldeläge. Då så fort solen går upp slår den ner på cellerna samt när solen går ner. Så ingen skugga sllr på nån av panelerna.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej och välkommen till forum!
Vi vet för lite om du anläggning. Har du alla celler åt samma riktning och lutning? Hur är cellerna indelade i olika stränger? Hur övervakar du produktionen? Har du en bild?
Du verkar blanda ihop enheterna: kWp, kWp/per timme,
Här kommer bild på gårdagens produktion med dippen 11:30 bor i skåne klågerup.
 
  • Stående area chart, tidsaxel, möjlig datavisualisering av kvantitativ data, pastellfärgtema, mobilgränssnitt.

Tyvärr, jag kan inte beskriva bilder på det viset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Solen kan gå i slöj utan att du märker det personligen. Dis och dimma.
Försök att lära dig enheterna korrekt så blir det enklare att diskutera din anläggning. Det finns en hel del trådar kring detta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Solen kan gå i slöj utan att du märker det personligen. Dis och dimma.
Försök att lära dig enheterna korrekt så blir det enklare att diskutera din anläggning. Det finns en hel del trådar kring detta.
Hej tack jag förstår med diss o dimma men den har gjort detta sen anläggningen startade 27 april. Prick 11:30 dippar den. Alla soliga dagar är nästan identiska om man tittar på kurvan.
Så den teorin stämmer ej.

ska försöka hitta liknande trådar.
 
Excel
Brukar inte panelerna tappe effekt när de bli varma?
 
  • Gilla
Ymp och 2 till
  • Laddar…
Stämmer. men det borde bli slätare. Någonting händer 11.30. Kan växelriktaren slå i topp och gå i någon hjälpmod?
Händer det varje dag eller vilka dagar i veckan?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Stämmer. men det borde bli slätare. Någonting händer 11.30. Kan växelriktaren slå i topp och gå i någon hjälpmod?
Händer det varje dag eller vilka dagar i veckan?
Hej detta händer varje dag exakt samma tidpunkt.
Jag märkte att tempen i invertern blev ca 68 grader vid den tidpunkten. Så jag monterade en fläkt på baksidan så den får bättre luftflöde. Jag fick ner tempen ca 10 grader men ingen skillnad.
 
Excel Excel skrev:
Brukar inte panelerna tappe effekt när de bli varma?
Dom tankarna hade jag med. Men dom borde klara av mer tycker man. Då varmare tider kommer, enligt den teorin så blir det ännu värre. Min första tanke var också att en av linor på grung av hög belastning bryter då kanske nån kontakt släpper men det borde inte hända vid exakt samma tidpunkt.

denna var riktigt klurig. Men så högsta produktionen vid enstaka tillfälle var 18 kwp. Men då var det lite blandat väder.
 
Har du ngn förbrukare som går in 11.30?
 
M mrPersson67 skrev:
Har du ngn förbrukare som går in 11.30?
Det ska inte påverka produktionen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om en panel eller bypassdiod är trasig, kan det visa sig på detta sättet då ?
 
  • Gilla
JonasBrot
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det ska inte påverka produktionen.
Hej
M mrPersson67 skrev:
Har du ngn förbrukare som går in 11.30?
Hej nej inget som går igång 11:30. har en panna som nu mot sommaren är avstängd.

Samt denna invertenrn ska mata huset först innan den skickar ut mot eons ledningar.

och det gör den hela tiden men det påverkar alldrig produktionen.
 
Inga röda led på invertern när den tappar effekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.