Den gode Jeppen räknade på hur ekonomin egentligen ser ut med solel.
Man kan lägga in sina egna parametrar efter tycke och smak.
Kanske håller man inte med Jeppen om att gränsen för när det går att få betalt för el producerad sommartid går vid en penetration på 5%.
Då kan man välja en annan siffra.

Men i hans normalvillainstallation på 3,36 kW ser det ut så här med 25 års beräknad livslängd:
Samhällsekonomisk förlust 65387 kr
Statens förlust 46900 kr
Elbolagens förlust 13602 kr
Din förlust 48881 kr
Miljöförlust 8937 kg CO2

Något att fundera på när solanläggningar säljs som konserverad gröt.

https://nejdetkanviinte.se/solforlustkalkylatorn/
Förklaringar
https://nejdetkanviinte.se/2016/04/08/bloggtjanst-solforlustkalkylator/
 
B
Hur mycket förlust blir det att inte göra något alls?
 
J Jehu skrev:
Den gode Jeppen räknade på hur ekonomin egentligen ser ut med solel.
Man kan lägga in sina egna parametrar efter tycke och smak.
Kanske håller man inte med Jeppen om att gränsen för när det går att få betalt för el producerad sommartid går vid en penetration på 5%.
Då kan man välja en annan siffra.

Men i hans normalvillainstallation på 3,36 kW ser det ut så här med 25 års beräknad livslängd:
Samhällsekonomisk förlust 65387 kr
Statens förlust 46900 kr
Elbolagens förlust 13602 kr
Din förlust 48881 kr
Miljöförlust 8937 kg CO2

Något att fundera på när solanläggningar säljs som konserverad gröt.

[länk]
Förklaringar
[länk]
Intressant, min förlust blev -26000.
Att nätbolaget för mindre intäkt var en viktig sak för mig som har Eon! (Argumentet att grannarna betalar, är ju inte negativ för oss som skaffar det utan en morot)

Mindre skatt, här tycker jag man borde ta ut mer från de hushåll som konsumerar mycket tack vare dålig energieffektivisering som finns i andra länder.

Andra länken var intressant men att ha feta elbilar, så håller inte med.
 
För de flesta solcellsköpare är det enbart det privatekonomiska som spelar roll, tex motivet att i någon mån friköpa sig från oro över fluktuationer i elpriser typ vad som inträffade förra året.

Är det högt spotpris under produktionsmånaderna, bra för då får man bra betalt. Är det lågt spotpris, sämre eftersom återbetalningstid på investeringen blir längre.

Alla klimatmässiga, samhällsekonomiska, nätbolagsmässiga etc parametrar - inte minst nätnytta - är det andra som bestämt om, ev "förluster" i dessa regioner är ingenting man som privatperson kan göra något åt.

Det finns absolut ingenting som säger att elpriserna kommer att vara fortsatt låga över tid, baserat på vad vi sett under 2023. Energimarknaden är fortsatt extremt volatil inte minst pga pågående krig i Europa med osäker utgång och långsiktiga effekter.
 
Med risk för att kanske dra igång en lång debatt som avhandlats i många trådar vill jag ändå flika in här.
Det finns INGEN som vet hur elpriserna kommer se ut åren framöver, varken vi konsumenter, elleverantörer, nätägare, producenter. Det finns så många faktorer som kan spela in och sannolikheten varierar för alla.

Precis som ingen som kan veta exakt vad t.ex 1kg potatis eller 1liter mjölk kostar om 10år så är det samma sak för elen. Det enda vi med säkerhet kan vara säkra på är att vi alla blir äldre
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
"Ingen kan veta"
Nej precis.
Så bra då med en kalkylator där man kan justera alla parametrar och se hur det slår ekonomiskt. :)

"Ingen kan veta" kanske i detta fallet betyder "vill inte veta"?
 
J Jehu skrev:
"Ingen kan veta"
Nej precis.
Så bra då med en kalkylator där man kan justera alla parametrar och se hur det slår ekonomiskt. :)

"Ingen kan veta" kanske i detta fallet betyder "vill inte veta"?
Ingen kan veta är mer hur vi inte vet hur börsen går, inte vill inte veta.

Att moms och blir minsta pengar till elnätsbolagen vet ju alla. Samma sätt som blir mindre moms om du gör egen must istället för köpa den (är ju äpple skörde tider nu). För många är egenanvändningen o delvis frikoppling hela poängen med solcellerna.

Det du vill framhäva som dåligt är ju poängen varför många väljer solceller.
Ska vi räkna förlusten för stat och nätbolag när man energi optimerar ett hus också?
 
B buffyin skrev:
Det du vill framhäva som dåligt är ju poängen varför många väljer solceller.
Ska vi räkna förlusten för stat och nätbolag när man energi optimerar ett hus också?
Givetvis måste någon räkna på det också.
Du faller i den kategori som skaffar solceller av andra anledningar än ekonomiska.
Ditt ekonomiska utfall intresserar dig således inte. Fair enough.

Men du gillade visst att nätbolaget gick back. Och att grannarna fick vara med och betala.
 
Vilka nätbolag gick back (dvs redovisade förlust) pga solceller samt vilka grannar fick betala (var det kontant eller via Swish)?
 
J Jehu skrev:
Givetvis måste någon räkna på det också.
Du faller i den kategori som skaffar solceller av andra anledningar än ekonomiska.
Ditt ekonomiska utfall intresserar dig således inte. Fair enough.

Men du gillade visst att nätbolaget gick back. Och att grannarna fick vara med och betala.
Nej, min första motivering är det ekonomisk, inte samhälle utan privatekonomiskt.
Med ett installerat pris på 12400kr/kw, så kunde jag räkna hem anläggningen på 8år med 80ör inköp och 50öre sålt samt befinner mig i SE4. Och alla solcells anläggningar kan faktiskt inte räknas hem. Nu med Elbil blir det t.o.m. enklare att räkna hem.

Jag har E.ON, skulle som jag ogillar starkt men nu är man påtvingad dem i denna regionen.
Är helt ärlig när jag hoppas granarna betalar mer, speciellt de som inte har energieffektiviserat och kör med direktverkande el (de har enligt mig blivit subventionerade med samma fasta kostnad och inte extra betalt vid toptimmarna samt drivit upp elpriserna på våran bekostnad) jämför oss som har energieffektiviserat (då allmänt inte solceller).
 
U uplj skrev:
Vilka nätbolag gick back (dvs redovisade förlust) pga solceller samt vilka grannar fick betala (var det kontant eller via Swish)?
Använd kalkylatorn och läs länken som förklarar. Har du någon invändning mot hur den är upplagd?
 
Du slåss mot väderkvarnar Jehu och det får du så klart göra om du vill. Tyvärr är förståelsen i denna och många andra snarlika frågor bedömt via forumet låg och i dykande negativ trend.

Kan vara filosofiskt intressant att fundera över hur det så fort gått i den riktningen. Bara din tråd här har ju fina bottennapp av några man tyvärr får sortera in i facket stolpskott i ämnet du tar upp.
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Du har förstås helt rätt.
Jag tänkte bara hjälpa folk att gå in i det med öppna ögon. Kalkylatorn har ingen bias, man kan välja vilka parametrar man vill.
Men det verkar finnas ett motstånd mot att ens prova. 🤔
Jag har alls inget rmot solel, har gjort flera installationer. Men på en annan kontinent.
 
J Jehu skrev:
Använd kalkylatorn och läs länken som förklarar. Har du någon invändning mot hur den är upplagd?
Har inga invändningar mot att någon skapar webbsida men den förklarar inte vad du skrev. Vilka bolag gick minus och vilka grannar får betala??
 
J Jehu skrev:
Använd kalkylatorn och läs länken som förklarar. Har du någon invändning mot hur den är upplagd?
J Jehu skrev:
Du har förstås helt rätt.
Jag tänkte bara hjälpa folk att gå in i det med öppna ögon. Kalkylatorn har ingen bias, man kan välja vilka parametrar man vill.
Men det verkar finnas ett motstånd mot att ens prova. 🤔
Jag har alls inget rmot solel, har gjort flera installationer. Men på en annan kontinent.
Har både använt kalkylatorn med årets värden (energiskatten är ej uppdaterad) och går fortfarande med vinst. Sen de andra förlusterna kan man diskutera som att minska sin elförbrukning som många gjorde minskar också statens o nätbolagens intäkter.

Kanske svara på detta påstå de? Istället för att försöka ”öppna ögon”. Alla solcells installationer är inte lönsamma, men vissa är specilt i SE4 jämför med SE1 o 2. Allt är inte svart eller vitt.

Och skulle du bry dig om statens intäkter kanske sänkt skatt på bensin (som är mer skadligt för klimatet). Har en gissning du är för det men hoppas jag har fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.