1 095 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Solfläckar på furugolv
Hej! Har lagt ett massivt furugolv i en gäststuga. Täckte lite slarvigt när det var lagt så det har blivit lite mörkare där det inte var täckt. Jag undrar om det kommer jämna ut sig med tiden? Och kommer det kunna göra det genom hårdvaxoljan som jag har tänkt att ha på, eller bör jag vänta med den?
Tack!
Tack!
Ja, det kommer jämna ut sig med tiden. Om det inte är jättestora ytor kan man testa ge det en nätt slipning med fint papper för att få samma nyans innan det behandlas. Med hårdvaxolja kommer det mörkna snabbare, så det finns en chans att det går snabbare om du behandlar. Men å andra sidan blir det inte sämre av att vänta heller.
Jag inser att jag inte svarar på din fråga nu, men i databladet för osmos olja skriver de att man skall slipa alla obehandlade golv innan behandling. Det hade löst problemet. Nu vet jag inte hur golvet ser ut eller vad det är för typ. Det kanske är förberett redan för behandling utan slipning?
Trägolvet kommer att förändras oavsett om du behandlar det eller inte, såvida du inte först lutar det, alternativt kör med någon pigmenterad olja.
om det går snabbare att vänta med behandling eller inte skall jag vara ärlig och säga: vet ej. Oavsett så kommer det förändras ändå när du lägger på oljan
Trägolvet kommer att förändras oavsett om du behandlar det eller inte, såvida du inte först lutar det, alternativt kör med någon pigmenterad olja.
om det går snabbare att vänta med behandling eller inte skall jag vara ärlig och säga: vet ej. Oavsett så kommer det förändras ändå när du lägger på oljan
Det är ett massivt furugolv, ca 27 mm, hyvlat, från byggmax. Tack för infon! Då har jag lite mer kött på benen i frågan.
Tar gärna emot tips/förslag/bilder på oljor och andra behandlingar som du har gjort eller sett. Har du använt hårdvaxolja på furugolv? Nöjd?
Tar gärna emot tips/förslag/bilder på oljor och andra behandlingar som du har gjort eller sett. Har du använt hårdvaxolja på furugolv? Nöjd?