På villaägarnas hemsida anges solfångare som en förnyelsebar energikälla.
Är det nästa big bang de har i åtanke då tro? Å andra sidan har ju universums accelererande expansion bevisats, men villaägarna kanske utgår ifrån att det till sist kommer att leda till the Big Crunch och vidare till en ny Big Bang.
Om inte, så kan vi knappast kalla solenergi förnyelsebar. Eller vad säger ni? :)

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
thomasx skrev:
På villaägarnas hemsida anges solfångare som en förnyelsebar energikälla.
Det kan inte finnas mycket energi alls i solfångare. Det är mest glas och metall. Möjligen om det kan finnas någon färg och lite plast som är brännbart.

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Det kan inte finnas mycket energi alls i solfångare. Det är mest glas och metall. Möjligen om det kan finnas någon färg och lite plast som är brännbart.
Jo, den tanken slog mig också, men om vi nu ska ta det dit de egentligen menar, till solen, för själva solfångaren är ju ingen energi-källa.

Om solens energi tar slut så får vi väl helt enkelt åka dit och tanka upp den igen.

Vad går den på? Bensin?

skalman1 skrev:
Om solens energi tar slut så får vi väl helt enkelt åka dit och tanka upp den igen.

Vad går den på? Bensin?
Den är vätgasdriven, fast det har ju inte precis slagit, nån kanske skulle tala om det för solen. Fast bensin och diesel är ju på dekis, vindkraft kanske är något för solen att satsa på.

thomasx skrev:
Den är vätgasdriven, fast det har ju inte precis slagit, nån kanske skulle tala om det för solen. Fast bensin och diesel är ju på dekis, vindkraft kanske är något för solen att satsa på.

Tur att det inte finns syre där.
Då skulle det kunna bli världens häftigaste knallgasexplosion.
Bäst att huka sig för säkerhets skull.
Har ni mobilkamerorna redo :D

Energi kan inte förstöras, ruttna, eller bli gammal, så varför behöver den förnyas? :rolleyes:

Är det så att folk vill ha modern energi? Typ min är från 2013?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Olja är ju mycket enklare att förnya än solen

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Energi kan inte förstöras, ruttna, eller bli gammal, så varför behöver den förnyas? :rolleyes:

Är det så att folk vill ha modern energi? Typ min är från 2013?
Visst kan energi bli gammal...

...Fast kanske inte så att den blir dålig på något sätt då förstås;)

Edit: kom precis på ett scenario som talar emot det jag just skrev:
En sten har legat på en klipphylla så länge någon kan minnas (gammal lagrad kinetisk energi =rörelseenergi).
Ramlar den ner i huvudet på mig skulle jag inte tveka en sekund, -jag klassar den omedelbart som dålig gammal energi!

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Tur att det inte finns syre där.
Då skulle det kunna bli världens häftigaste knallgasexplosion.
Bäst att huka sig för säkerhets skull.
Har ni mobilkamerorna redo :D
Jag skulle vilja hävda att knallgas är ganska mesigt i jämförelse med vätefusion.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Men, solen är ju ny varje dag......?

Du tänker nog på månen. Den är ny varje månad.

Mycke_nu. Menar du då att månenergi är förnyelsebar?

Om jag kommer ihåg rätt från fysiken i skolan så kan inte energi försvinna eller tillkomma, bara byta form... Baserat på detta så är all energi jääääääätttte gammal och förnybar energi är bara en myt.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
All energi vi använder här på jorden kommer ju från solen i en eller annan form. Möjligen bortsett från varma källor som får sin energi från jordens inre.

Förnyelsebar innebär väl i detta fallet att det är en oändlig resurs satt i någon sorts tidsperspektiv som vi kan greppa. Olja o kol är väl slut inom allt från några årtionden till några århundraden beroende på vem du frågar. Sen kan ju olja och kol självklart också förnyas, det tar bara rätt mycket längre tid.

Nu var det väl ingen som var direkt allvarlig i denna tråden och här kommer jag stelbent och rapar ur mig massa dynga, ursäkta för det!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.