Vi står i begrepp att skriva på en offert för solcellspaneler inkl batteri. Vi ska installera paneler på två tak i söderläge. Totalt levereras cs 8600 kwh/år. Batteriet är på 10 kwh.

Muntligt säger de att installation sker inom 6 månader men det står inget om det i offerten. Borde det göra det?

De förutsätter ett väl fungerande internet men till nästa höst har vi endast ett mobilt internet innan vi installerar fast internet. Tror ni att vårt internet kommer att fungera?

Är det något annat vi bör tänka på eller hur är era erfarenheter av solcellsinstallationer?

Vad har ni blivit offererade och vad har ni för förutsättningar ?

K
E Enar2021 skrev:
De förutsätter ett väl fungerande internet men till nästa höst har vi endast ett mobilt internet innan vi installerar fast internet. Tror ni att vårt internet kommer att fungera?
De vill att du har bra wifi-signal vid växelriktaren. Då de kopplar upp den mot internet för att man ska kunna övervaka den och dess produktion. Så länge du har internet räcker det. Eftersom det är en mobilt router kan du flytta den närmare växelriktaren. Det ända är om man kopplar upp den trådlöst mot den befintliga routern att man behöver ställa om den sedan. Men det kommer man inte ifrån.

Maalox
M mortimer skrev:
Vad har ni blivit offererade och vad har ni för förutsättningar ?
För ytterligare en referens, tidig höst beställande jag en anläggning med snarlik estimerad produktion (24x400w) samt en 5kwh batteri för 150tkr efter avdrag.

K
Maalox Maalox skrev:
För ytterligare en referens, tidig höst beställande jag en anläggning med snarlik estimerad produktion (24x400w) samt en 5kwh batteri för 150tkr efter avdrag.
Det är svårt att jämföra priser som du/jag fick i Augusti/September, lika lite som att jag kunde jämföra med dom som fick sina priser i Maj.
Priserna verkar ha fortsatt uppåt sen jag skrev på min offert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.