981 läst · 9 svar
981 läst
9 svar
Solcells batteri - Saj
Vi har ett Saj batteri till vår solcells anläggning
Batteriet kunde endast ställas in av företaget vi köpte anläggningen av
Då det företaget nu gått i konkurs söker jag andra som har SAJ BATTERI OCH KONVERTOR.
Har någon lyckats köpa till teknik så att ni själva kan göra inställningar?
Mycket tacksam för svar
Då det företaget nu gått i konkurs söker jag andra som har SAJ BATTERI OCH KONVERTOR.
Mycket tacksam för svar
Om du har wifi-modul brukar allt ske via app och webbsida. Oftast kan installatören göra mer än kunden via sin inloggning dock. Det ser ut som att du även har en display på växelriktaren? Där man kan styra en del.
Vad vill du kunna göra? Vad har du för problem?
Jag hade kontaktat SAJ och förklarat läget. Och/Eller letat upp en annan installatör som kan ta över anläggningen i sitt system. Även om du inte genererar dem några pengar nu blir du en potentiell kund i framtiden. Då installatören oftast har en portal där de ser alla kunder de installerat.
Har ingen erfarenhet av just SAJ men skummade igenom manualen och kombinerade med hur det brukar fungera.
Jag hade kontaktat SAJ och förklarat läget. Och/Eller letat upp en annan installatör som kan ta över anläggningen i sitt system. Även om du inte genererar dem några pengar nu blir du en potentiell kund i framtiden. Då installatören oftast har en portal där de ser alla kunder de installerat.
Har ingen erfarenhet av just SAJ men skummade igenom manualen och kombinerade med hur det brukar fungera.
Tack! Men jag hittar inte någon SAJ-leverantörK knightjocke skrev:Om du har wifi-modul brukar allt ske via app och webbsida. Oftast kan installatören göra mer än kunden via sin inloggning dock. Det ser ut som att du även har en display på växelriktaren? Där man kan styra en del.
Det jag vill kunna göra är att ändra från period till period så att batteriet töms när elen är som dyrast och fylls på när priset är som lägst alt när det är sol
Som det nu är verkar batteriet alltid fylkad på omedelbart när det tömts
Kontakta SAJ och förklara var du bor så kan de nog hjälpa dig med en av dem godkänd installatör i närområdet. Alternativt kan de hänvisa till en distributör som i sin tur kan göra det.Lena AA skrev:
Du kan också prova kontakta senergia som är en svensk grossist. De kan nog hänvisa till en installatör som köper av dem.
Din anläggning borde vara inställd på maximal egenkonsumtion. Där den i första hand laddar batterierna innan den säljer och sedan konsumerar från batteriet före att köpa. Oavsett tid på dygnet. Det är mest förmånligt om man inte vill skruva själv rent generellt.
Kommer du åt anläggningen via App och/eller dator?
Jag har Saj anläggning och när Telge energi blev uppköpt av Forum så övergick mitt till DenSol AB. Hade CheckWatt som styrde men för närvarande är det Saj AI styrning. Du kanske kan kontakta DenSol AB och höra om de är villiga att ta över. Får mycket bra snabb support från dem.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 934 inlägg
Troligen är det Senergia som importerat och sålt systemet till de som installerade.Lena AA skrev:
Kontakta Senergia och be om tips på en installatör du kan kontakta för att köpa hjälp av.
Hej!Lena AA skrev:Vi har ett Saj batteri till vår solcells anläggning
Mycket tacksam för svar
Har idag fått igång vår anläggning på västkusten som installerats av Nova Solar i Kungsbacka.
Verkar vara ett vettigt och seriöst företag.
Vi har en SAJ H2 inverter 15kW 3 st MPPT med ett SAJ B2 10 kW batteri (två st 5 kW-moduler).
Installerat på taket är det ca 15 kWp, ett trettiotal 440W-panler i två vädersträck.
Novas elektriker (en underleverantör) fick dock inte igång batteriet men annars gick allt utmärkt fysiskt.
Novas egen personal fick inte heller igång det eller hade inte tid att driftsätta en anläggning de vill ha 255.000 kronor för där skatteetalarna fått betala 100.000 kr. Dåligt tycker jag men så är det dagarna innan jul och de hade det inte lätt med väder och vind. De höll vad som utlovats dock, allt på plats före jul. Mycket bra.
Klart är dock att elektrikerna inte kunde SAJ och dess mjukvara. Lämnade platsen utan någon vettig förklaring, ingen högtidlig överlämning av systemet heller. Vips var de borta med förklaringen att det inte fungerade.
Mailade själv till kineserna service@sal-electric.com som på 1,5 dag uppgraderade mjukvaran inuti inverter och batterier (s.k. Firmware). Väldigt responsiva men man får tänka på att de ligger ca fem timmar före oss tror jag.
Idag var första dagen med anläggningen i drift helt på egen hand utan utbildning av Nova tyvärr.
Mina första observationer:
Time-of-use kan aktiveras per veckodag och intervall.
Jag har nu ställt in laddning av batteri på nätterna 01-07 då elen är billig. Lite grovt men får duga som start.
Mitt 10 kWh batteri bör räcka knappt två timmar och därför satte jag Discharge mellan 17:00 och 19:00 då elen brukar vara dyrast.
Hade först igång TOU och AI vilket gjorde att så fort batteriet nått 100% började det laddas ur och 80% av elen såldes tillbaka till nätet.
Ganska meningslöst att sälja 4 kW för 20 öre/kWh och konsumera 1,5 kW själv.
Dock kunde man ställa in för Nordpool och elområde SE4 där vi befinner oss men det hjälpte inte, AI valde att sälja vår elektricitet trots att den borde förbrukats i huset tycker jag.
Stängde av AI ganska snabbt.
Märkte att Invertern började köpa 100% från nätet så fort batteriet kom ner under 50% SOC.
Finns nog en inställning för lägsta laddning som jag inte kommer åt.
Jag ska tvinga av Nova eller SAJ vad adminlogin är. Jag vill ha koll på detta själv.
AI verkar ju vara skriven av en femteklassare och borde döpas om till SI (StupId).
Nåväl den sades sig behöva tre dagar på sig för att trimma in men redan en apa kan efter fem minuter räkna ut att det inte är så smart att sälja för 20 öre/kW och dränera batteriet på två timmar när huset själv kommer konsumera hela batteriet inom fyra fem timmar. Jag hade först discharge inställt mellan 16:00 och 21:00.
Spännande dock detta, ska försöka lära mig mer framöver.
Bästa appen är Elekeeper, den andra eSolarAir ser ut attvara gkord av en femåring. eSolar o&M och eSolar Set är för installatörer och där kommer jag inte in (ännu).
Webbsajten eSolar Portal fungerar men är sämre än mobilappen.
Vill man ändra i parametrar ska man ansluta med bluetooth nära Invertern och dess IO3-modul med sin smartphone.
Då kan man ta sig in till andra inställningar.
Har dock köpt Flower-abonnemang vilket gör att all kunskap är lite bortkastad för man kan ännu inte styra något själv med deras upplägg.
Man får sina 90 kr/kW/månad. I mitt fall 6 kW = 540 kr/månad och ingen egen kontroll över batteriet alls.
Men fortsätter de sänka varje kvartal säger jag upp det väldigt snart. Man tjänar då mer på att använda batteriet själv än att sälja det för frekvensutjämningstjänsterna.
Redigerat:
Tusen tack för utförlig information 🙏🏻NiclasGDS skrev:Hej!
Har idag fått igång vår anläggning på västkusten som installerats av Nova Solar i Kungsbacka.
Vi har en SAJ H2 inverter 15kW 3 st MPPT med ett SAJ B2 10 kW batteri (två st 5 kW-moduler).
Installerat på taket är det ca 15 kWp, ett trettiotal 440W-panler i två vädersträck.
Novas elektriker (en underleverantör) fick dock inte igång batteriet men annars gick allt utmärkt fysiskt.
Novas egen personal fick inte heller igång det eller hade inte tid att driftsätta en anläggning de vill ha 255.000 kronor för där skatteetalarna fått betala 100.000 kr. Dåligt tycker jag men så är det dagarna innan jul och de hade det inte lätt med väder och vind. De höll vad som utlovats dock, allt på plats före jul. Mycket bra.
Klart är dock att elektrikerna inte kunde SAJ och dess mjukvara. Lämnade platsen utan någon vettig förklaring, ingen högtidlig överlämning av systemet heller. Vips var de borta med förklaringen att det inte fungerade.
Mailade själv till kineserna service@sal-electric.com som på 1,5 dag uppgraderade mjukvaran inuti inverter och batterier (s.k. Firmware). Väldigt responsiva men man får tänka på att de ligger ca fem timmar före oss tror jag.
Idag var första dagen med anläggningen i drift helt på egen hand utan utbildning av Nova tyvärr.
Jag har nu ställt in laddning av batteri på nätterna 01-07 då elen är billig. Lite grovt men får duga som start.
Mitt 10 kWh batteri bör räcka knappt två timmar och därför satte jag Discharge mellan 17:00 och 19:00 då elen brukar vara dyrast.
Hade först igång TOU och AI vilket gjorde att så fort batteriet nått 100% började det laddas ur och 80% av elen såldes tillbaka till nätet.
Dock kunde man ställa in för Nordpool och elområde SE4 där vi befinner oss men det hjälpte inte, AI valde att sälja vår elektricitet trots att den borde förbrukats i huset tycker jag.
Märkte att Invertern började köpa 100% från nätet så fort batteriet kom ner under 50% SOC.
Jag ska tvinga av Nova eller SAJ vad adminlogin är. Jag vill ha koll på detta själv.
AI verkar ju vara skriven av en femteklassare och borde döpas om till SI (StupId).
Nåväl den sades sig behöva tre dagar på sig för att trimma in men redan en apa kan efter fem minuter räkna ut att det inte är så smart att sälja för 20 öre/kW och dränera batteriet på två timmar när huset själv kommer konsumera hela batteriet inom fyra fem timmar. Jag hade först discharge inställt mellan 16:00 och 21:00.
Bästa appen är Elekeeper, den andra eSolarAir ser ut attvara gkord av en femåring. eSolar o&M och eSolar Set är för installatörer och där kommer jag inte in (ännu).
Vill man ändra i parametrar ska man ansluta med bluetooth nära Invertern och dess IO3-modul med sin smartphone.
Har dock köpt Flower-abonnemang vilket gör att all kunskap är lite bortkastad för man kan ännu inte styra något själv med deras upplägg.
Man får sina 90 kr/kW/månad. I mitt fall 6 kW = 540 kr/månad och ingen egen kontroll över batteriet alls.
Men fortsätter de sänka varje kvartal säger jag upp det väldigt snart. Man tjänar då mer på att använda batteriet själv än att sälja det för frekvensutjämningstjänsterna.
Nu har jag lite att ta tag i och pröva.
Vårt batteri är av installatören inställt så att det töms mellan ca kl 7-9, samt 17-20 då el priserna generellt är höga
Sen fyller det på omedelbart. Soliga sommardagar laddas då batteriet med solel, vilket ju är vad man önskar.
Den här hösten har det ju varit minimalt antal soltimmar här nere i nv Skåne.
Jag har köpt floweravtal och router för att få 90 kr/mån/kW batteriet kan leverera. Mitt 10 kWh batteri kan leverera 6000 watt som mest kontinuerligt och då får vi 6x90 kr i Q1 2025 = 540 kr/månad även på vintern.Lena AA skrev:Tusen tack för utförlig information 🙏🏻
Nu har jag lite att ta tag i och pröva.
Vårt batteri är av installatören inställt så att det töms mellan ca kl 7-9, samt 17-20 då el priserna generellt är höga
Sen fyller det på omedelbart. Soliga sommardagar laddas då batteriet med solel, vilket ju är vad man önskar.
Den här hösten har det ju varit minimalt antal soltimmar här nere i nv Skåne.
De sänkte med 10 kr från Q4 och fortsätter de sänka får jag väl överge Flower igen.
AI eller time-based ersätts då av styrning från routern som tar över och bestämmer.
Innan Flower går igång kan jag fortsätta testa AI eller Time-based. Stänger jag av AI och startar om invertern (eller kopplar ur internet och in det igen så slås AI på automatiskt). Den kommer alltså inte ihåg att jag valt bort AI.
Batteriparametrarna fungerar dåligt för mig. Den laddar upp batteriet nu senast bara till 30% och konsumerar genast upp det igen trots att det var samma pris hela tiden och trots att jag ställt in discharge endast mellan 17 till 19 då elen normalt är dyrast.
SAJs mjukvara verkar inte fungera enligt det man ställer in!?!?!
R Robert-san01 skrev:
Hej igen, vad skrev du till SAJ i Kina och vilka uppgifter inkluderade du i mailet?NiclasGDS skrev:Hej!
Liknande trådar
-
Solcellsbatteri säkerhetsladdning
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solcellsbatteri/vxl-riktare möjlig inkoppling i undercentral?
El -
Solcellspanel -> regulator -> måste jag ha ett batteri?
Hjälp - batterier pajar på löpande band i solcellsanläggning
Hjälp! -Rejäl kvalitetssolcellsanläggning med batterier till sommarstuga
Solceller, Solfångare, Solenergi