Precis som andra här så undrar man ju lite om tåget gått…. Vi som inte var ”Early adopters” utan har vaknat sent… ärligt så tycker jag solceller är ganska fult… men dyr el motiverar…..
Jag har i alla fall ägnat senaste månaden åt att läsa in mig lite på detta med solceller och senaste veckan åt att försöka få offerter på installation av solceller. Utfallet hittills är noll.
Jag bor i nordvästra Skåne, på kusten.
Flera offertsajter har meddelandet att de inte har någon i området som kan offerera. Jag antar att många har fulla orderböcker.
Jag läser mycket gott om SveaSolar så jag hade en viss förhoppning när de svarade snabbt. Efter att gett detaljer om just mitt hustak så skrev de dock att de inte har någon lösning för mig, då de inte har något montagesystem som fungerar bra med platta pannor…. De kan inte garantera täthet efter installation. Ärligt svar, i alla fall.
Man kan ju vänta ihjäl sig… priserna lär väl gå upp och tekniken går framåt, men i slutändan är väl det aldrig helt rätt tid att göra denna investering? Och just nu verkar jag ju inte ens hitta någon som kan offerera…
Vore intressant att höra erfarenheten från er som gjort installation på platta pannor. SveaSolar beskrev installationen på platta pannor som ”extremt tidskrävande samt väldigt komplicerat”.
Har ni någon rekommendation på företag för solceller/installation på platta pannor i nordvästra Skåne?
Vi har ganska nytt tak, så det är inte aktuellt med ”integrerade lösningar” som jag har sett finns, utan det är en utanpåliggande lösning jag söker.