Håller på att planera en solcellsanläggning. Har ett 70-tals 1,5 planshus med tak i öst-västläge. Varje sida är ca 100 kvm och har 35-40 graders lutning. Tittar på helsvarta monokristalina paneler.

Har haft ett företag som lämnat offert och väntar på fler. Den förste tyckte vi skulle ha anläggningen på östsidan eftersom vi har en takkupa på västsidan. På östsidan finns dock ett takfönster, skorsten från ventilation och avloppsluftare samt taksteg kring vilka det skulle bli luckor. En annan leverantör jag talade med tyckte västsidan eller hälften på varje för att peoducera både morgon och kväll. Det blir för många val och jag vet inte vad som blir snyggast och bäst. Eftersöker tips från någon som har koll på detta?

Har även sett på referensbilder från olika leverantörer att de fyllt mellanrummen t.ex runt takfönster, skorstenar mm med någon typ av svart panel för att få enhetligt utseende. Hittar inget när jag söker på nätet (förmodligen eftersom jag inte vet vad jag ska söka efter). Någon som gjort detta och vet vad det är för material man monterar upp
 
Vad har du för takbeläggning? Det är mycket viktigt för att kunna bedöma vilket montagematerial som kan användas.
Du vill ha svarta paneler, du har alltså svarta tak? Men prisskillnaden för svarta paneler är bara ca 2 à 3 % mer än vanliga monokristallina blåsvarta.

En takkupa på ett västertak ger skugga på paneler som monteras till vänster om takkupan. Det går att sätta effektoptimerare(Tigo Enegy TS4-R-O) på endast de paneler som drabbas av skugga och övriga oskuggade i samma seriekopplade sträng behöver ingen effektoptimerare, om du väljer en vanlig växelriktare t.ex. Fronius, SMA. Väljer du däremot ett SolarEdge-system måste du sätta effektoptimerare på alla paneler.

Takstegar kan ev. flyttas.
 
A Arnodt skrev:
Vad har du för takbeläggning? Det är mycket viktigt för att kunna bedöma vilket montagematerial som kan användas.
Du vill ha svarta paneler, du har alltså svarta tak? Men prisskillnaden för svarta paneler är bara ca 2 à 3 % mer än vanliga monokristallina blåsvarta.

En takkupa på ett västertak ger skugga på paneler som monteras till vänster om takkupan. Det går att sätta effektoptimerare(Tigo Enegy TS4-R-O) på endast de paneler som drabbas av skugga och övriga oskuggade i samma seriekopplade sträng behöver ingen effektoptimerare, om du väljer en vanlig växelriktare t.ex. Fronius, SMA. Väljer du däremot ett SolarEdge-system måste du sätta effektoptimerare på alla paneler.

Takstegar kan ev. flyttas.
Det är mörka betongpannor på taket så ja, svarta paneler vill vi ha.

Skuggning från kupan på västersidan var bra du sa, det tänkte jag inte på.

Effektoptimerare har jag fått för mig drar en hel del energi så de inte betalar sig om de inte är helt nödvändiga? Solaredge känner jag inte till. De paneler som jag fått offererat hittills är AXIworldblackpremium.
 
Det jag menade med att täcka utrymmen runt fönster skorstenar som blir tomma pga formen på solcellerna framgår av bilden. Pilen pekar på hur de på detta hus monterat något svart kring fönstret så det blir enhetligt med solcellerna.
 
  • Solcellspaneler på tak med svart inramning kring ett fönster, markerat av en röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtslagare har nog tillverkat blindplåt skulle jag tro. Kostar nog en del extra. Det verkar vara fler blindplåtar, inte enbart kring takfönstren utan även på andra ställen där.

Du får kärnskugga från en takkupa och den hamnar på paneleran till vänster om takkupan, så därför bör de paneler som träffas av kärnskuggan förses med effektoptimerare. Annas kommer den seriekoppplade strängen som de kärnskuggade panelerna ingår i, inte att gå bra. I detta fall gör effektoptimerare nytta, kostar ca 500-lapp per st. Däremot på paneler som inte alls drabbas av någon skugga, då gör effektoptimerare ingen nämnvärd nytta. Istället är de en källa till felfunktion i och med att de är fulla med elektronik kan fallera och måste bytas ut, vilket kostar.

SolarEdge är en växelriktartillverkare som utlokaliserat viss styrfunktion ut till effektoptimerare som monteras på varje panel. Deras växelriktare har därför ganska lågt pris, men man måste ha effektoptimerare på varenda panel, så det blir högre totalpris än med vanlig växelriktare som inte har effektoptimerare.

Om ni har 1970-tals hus då är betongpannorna nu ca 45 år gamla, dax att byta takbeläggning. Lägg trapetsbleckplåt TP20 stålplåt gods 0,60 mm där du ska ha paneler. Inga långa(4 à 6 meters) alu-skenor behövs, utan korta(ca 200 mm) alu-bleck används. Blir väldigt billigt montagematerial och enkelt att montera panelerna och du kan lägga panelerna i landskap eller i porträtt, till och med både och. På betongpannor kan man bara lägga panelerna i porträtt, annars blir det ännu dyrare montagematerial om man ska ha dem i landskap, då man måste ha dubbla alu-skenlager.

Det finns forum för solceller se t.ex.
http://solcellforum.18852.x6.nabble...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html
 
Redigerat:
Fridh78 Fridh78 skrev:
Det jag menade med att täcka utrymmen runt fönster skorstenar som blir tomma pga formen på solcellerna framgår av bilden. Pilen pekar på hur de på detta hus monterat något svart kring fönstret så det blir enhetligt med solcellerna.
Hur gjorde du med den grejen att täcka med ev blindplåt? Jag har precis lagt solceller på taket men där fläkthuven för köksfläkten är blev det ett tomhål (tänkte aldrig så långt att flytta huven tråkigt nog..). Räcket räcker det med 1mm svart plåt och en ram?

Försöker bifoga en bild så ni ser.
 
  • Hus med solcellspaneler på taket och ett öppet område där fläkthuven borde vara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.