Hej,

Jag har fått sollcellerna levererade och uppsatta på taket men innan vi fick klart förhandsbeskedet så gick företaget i konkurs. Jag har inte fått någon faktura ännu men enligt avtalet skulle jag betala 70% av kostnaderna vid leverans. Allt är inte levererat ännu.

Nu har man inlett en konkurs och jag är orolig för följande:

Värdet på anläggning är för mig lika med 0 iom den inte är färdigställd.
Det blir svårt att installera allt innan årsskiftet och därmed blir det svårt med avdragen.

Hur bör jag agera? häva köpet med hänvisning till förseningarna? Sitta lugnt iom att jag inte har fått någon faktura ännu och bestrida den om den kommer i och med att allt material inte är levererat ännu?

Känner mig omtumlad.

• Wow
  • Ledsen
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Skulle i ditt fall rakt av inte betala en krona utan som du är inne på bestrida fakturan för att allt material inte är levererat.
Samt även snabbt som attan boka in en timme eller två med en jurist med rätt inriktning för "konsultation".
Även om jurister generellt sett är svindyra är det nog väl investerade pengar i detta fall

• Gilla
Festlund och 12 till
  • Laddar…
I något läge kommer konkursförvaltaren att försöka få betalt. Bestrid med motiveringen att du ej fått levererans enl. avtal.

Förvaltaren kan då antingen häva avtalet och hämta materialet (osannolikt), eller försöka fullfölja leveransen, i det läget har de tydligen rätt till 70%, då får du dra av från den fakturan, dina merkostnader. Alltså om en annan firma färdigställer till högre kostnad, missade avdrag, och andra förseningskostnader. Inte omöjligt att förvaltaren avskriver hela värdet.

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 11 till
  • Laddar…
Som sagt bestrid allt som inte är enligt avtalet.

Sen ha koll på vad som saknas i installationen och se om dom inte kan färdigställa allt ändå och bara ha driftsättningen kvar så kanske du kan få ut vad du beställt

Jag försökte vara så försiktig som det går på marknaden. Jag fick infört flera delar i avtalet om vad som behövdes vara uppfyllt som jordtag, ö-drift och att jag skulle kunna montera bort växelriktaren utan att elen försvann från fastigheten.

vi diskuterade betalningsupplägget som jag ville ändra från:

70% vid leverans av material, 30% vid drifttestad anläggning av vår elektriker.

till 50% vid leverans och 50% efter besiktning. Men de skulle leverera och installera så snabbt att de skulle vara klara på mindre än 2 veckor så sannolikheten att hamna i denna situation var lika stor som Harrisburg 😉. Därför släppte jag detta. De lovade muntligt å andra sidan att inte fakturera mig, vilket de inte gjort.

fakturan var på 10 dagar och det är en månad sedan de monterade solcellerna.

• Gilla
MagnusMaggie och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde solcellsföretagen gick på högvarv, konstigt med konkurs nu.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men solen lyser ju inte så mycket denna tid på året, inte så konstigt alltså.

Mer allvarligt, inte så konstigt då regeringen sagt att de skall ta bort 60-öringen. Få anläggningar bär sig utan 60-öringen, det var ytterst tveksam lönsamhet för många även med denna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men solen lyser ju inte så mycket denna tid på året, inte så konstigt alltså.

Mer allvarligt, inte så konstigt då regeringen sagt att de skall ta bort 60-öringen. Få anläggningar bär sig utan 60-öringen, det var ytterst tveksam lönsamhet för många även med denna.
60-öringen gör sitt men det togs också enormt mycket investeringar i solceller 2020-2023, nu är vi nere i gropen efter den puckeln. Inget konstigt men många lycksökare inom solcellsinstallation går omkull nu.

• Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Om det ingick någon garanti i kontraktet så lär ju inte den vara aktuell nu. Så i det fallet kan man väl hävda kontraktsbrott.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck
H hempularen skrev:
Är du ironisk?

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Du bör väl kolla upp hur det fungerar med bidraget på installationen. Vet inte hur det fungerar juridiskt men kan väl tänka mig att skatteverket kanske krånglar med betala ut de till en firma som gått i konkurs?

Och det i sin tur skulle kunna göra så du blir skyldig betala resterande del också. Men jag vet inte. Jag hade kollat upp det innan jag betalar något.

Kan väl också kolla upp vad som händer med företagets elbehörighet nu när de gått i konkurs. Tänker väl iom de har monterat detta på taket nu så är det väl antagligen någon som har "ansvaret" för de blev rätt gjort.

Kommer de en elektriker som fullgör jobbet sen så är det la tveksamt han vill kännas vid deras jobb och stå för den biten även om allt är rätt gjort. Därför borde du gnälla om de också till konkursförvaltaren

• Gilla
Rallykungen_1
  • Laddar…
Jag hade nog undersökt att få fram en firma som kan färdigställa anläggningen inom rimlig tid med befintlig utrustning/ritning. Åtmistonne få fram en offert på det.

Om ett företag inte levererar enligt avtal, har man normalt rätt till ett täckningsköp, dvs ta in ett annat företag för göra samma sak. Sedan kan man kräva ersättning för merkostnad/försening.

Eftersom du ännu inte betalat, får du återbetala eventuell mellanskillnad mellan avtalat pris och kostnaden du får från den andra firman eftersom det är det faktiska värdet i leveransen för dig. Överstiger den nya firmans faktura ditt avtalade pris, kan du rikta anspråk mot konkursboet, men det lär vara lönlöst.

Med ovan lösning skyddar du dig mot merkostnader som uppstår pga dröjsmål. Risken är ju stor att de kostnaderna blir stora och att du inte kan få ut ersättning ur boet.

H
H hempularen skrev:
I något läge kommer konkursförvaltaren att försöka få betalt. Bestrid med motiveringen att du ej fått levererans enl. avtal.

Förvaltaren kan då antingen häva avtalet och hämta materialet (osannolikt), eller försöka fullfölja leveransen, i det läget har de tydligen rätt till 70%, då får du dra av från den fakturan, dina merkostnader. Alltså om en annan firma färdigställer till högre kostnad, missade avdrag, och andra förseningskostnader. Inte omöjligt att förvaltaren avskriver hela värdet.
Håller med!
Konkursförvaltaren kommer förmodligen att kontakta TS och TS kan säga:
Ingen fullständig leverans, ingen installation, ingen annan installatör vill installera andras produkter. Konkursförvaltaren skriver av allt.

• Gilla
Mikael Ströms
  • Laddar…
H hempularen skrev:
i det läget har de tydligen rätt till 70%, då får du dra av från den fakturan, dina merkostnader
Allt är ju inte levererat?
M maglin skrev:
Allt är inte levererat ännu.

K Kane skrev:
Allt är ju inte levererat?
Det är jordtag och lite annat kvar. Jag menar att de behöver någon form av styrning för att hantera automatisk ödrift och återdrift av systemet. Det skall tydligen vara inbyggt i växelriktaren ( SMA Sunny Tripower 10.0) men inte på ett sätt som uppfyller det vi skrivit i avtalet.

Bidraget är minsta problemet just nu. IOM att de inte fått betalt av mig kan de inte söka bidrag. Får jag det färdigställt av någon annan så vet jag inte hur man gör med bidrag för batteri mm. Det går väl på kostanden för produkten och inte för installationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.