8 937 läst · 23 svar
9k läst
23 svar
Solceller - kablar från taket...
Sida 1 av 2
Flyttar elcentral och i samband med det ska det förberedas för diverse rör hit och dit.
Det är troligt att solceller landar på taket i år eller nästa år. Jag vet att jag frågat tidigare, men har tappat bort svaret, men jag behöver förstå hur grova ledare jag behöver göra plats för från tak till växelriktare/inverter?
Antag att installerad effekt blir cirka 7kW (40kvm paneler ungefär).
Vilken dc spänning levererar panelerna? vilket spänningsfall brukar man dimensionera för?
Det är troligt att solceller landar på taket i år eller nästa år. Jag vet att jag frågat tidigare, men har tappat bort svaret, men jag behöver förstå hur grova ledare jag behöver göra plats för från tak till växelriktare/inverter?
Antag att installerad effekt blir cirka 7kW (40kvm paneler ungefär).
Vilken dc spänning levererar panelerna? vilket spänningsfall brukar man dimensionera för?
Normalt är det inte så mycket dimensionering i de fallen men som vanligt bör spänningsfallet vara < 2-3%. Med 6 mm2 täcks det mesta in och även sett till vad ingångarna på omformaren mäktar med. Så även om det skulle gå att välja lite är nog den arean vanligast och rimligt pris också.
Spänningen ligger grovt i häradet 200-800 V lite upp eller ner i aktiva området. Installeras med enledare ev en speciell siameskabel. Vettigt att lägga plus och minus i skilda rör på vägen ner, har man fler sektioner kan det samsas per pol i samma lite grövre dimension men passar det så är det bra att separera fullt ut. Skulle det knipa går det också hålla allt i samma kanal rent regelmässigt men själv ser jag det som alternativ två.
Så får du fram några rör på sträckan är det nog inget mer att tänka på till dess det ska igång.
Spänningen ligger grovt i häradet 200-800 V lite upp eller ner i aktiva området. Installeras med enledare ev en speciell siameskabel. Vettigt att lägga plus och minus i skilda rör på vägen ner, har man fler sektioner kan det samsas per pol i samma lite grövre dimension men passar det så är det bra att separera fullt ut. Skulle det knipa går det också hålla allt i samma kanal rent regelmässigt men själv ser jag det som alternativ två.
Så får du fram några rör på sträckan är det nog inget mer att tänka på till dess det ska igång.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Dubbelisolerad 6mm2 ledare är standard som installatörerna använder.
Hade jag övervägt någon form av solceller (eller nybygge) så hade jag dragit upp 2 x 50 mm rör till lämplig plats på taket eller en gavelspets beroende på arkitektur. Mest för att det är en standarddimension.
Troligen hade jag dragit en eller flera 20-25 mm rör också för ev annat bruk också, speciellt om det finns en skorsten där man kan komma ut på ett bra sätt.
Troligen hade jag dragit en eller flera 20-25 mm rör också för ev annat bruk också, speciellt om det finns en skorsten där man kan komma ut på ett bra sätt.
Ok, då har jag lite att gå på. Har begränsade möjligheter att få upp grova rör. Det rimligaste är att lossa en fasadbräda och lägga ett par 25mm rör/slang från taket till det utrymme där jag ska ha omformaren. Gör man det på ett ställe är det en rätt rimlig arbetsinsats.
Från omformare till elcentral verkar det sedan räcka med ett 20mm rör?
Från omformare till elcentral verkar det sedan räcka med ett 20mm rör?
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Aha. Då får man ta det som bjuds. Ett par 25 mm rör lär räcka för att kunna klämma in 2x6 kvmm i varje rör. Mer än två strängar är nog ovanligt på ett villatak men i värsta fall får du väl parallellkoppla uppe på taket.MathiasS skrev:
Ett tips är att ta rör istället för slang, de har större innerdiameter. Bauhaus kränger något italienskt fabrikat av rör som har muff i ena änden för att snabbt kunna byggas ihop. De finns i 25 mm. Även Hornbach har ett bra utbud av rör.
Japp så får det bli!tommib skrev:Aha. Då får man ta det som bjuds. Ett par 25 mm rör lär räcka för att kunna klämma in 2x6 kvmm i varje rör. Mer än två strängar är nog ovanligt på ett villatak men i värsta fall får du väl parallellkoppla uppe på taket.
Ett tips är att ta rör istället för slang, de har större innerdiameter. Bauhaus kränger något italienskt fabrikat av rör som har muff i ena änden för att snabbt kunna byggas ihop. De finns i 25 mm. Även Hornbach har ett bra utbud av rör.
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Jag är trög men detta gäller ju ac-sidan 230 V. Antagligen trefas med 7 kW. Då räcker väl 2.5 mm2 Cu? Därtill nolla och jord.MathiasS skrev:
Jag tror att ni missförstår varandra. Jag tolkar det så att när Mathias skriver 3x10 resp. 3x16 så menar han inte kabelarea utan 3-poliga dvärgbrytare på 10 resp. 16 A. Så "kabel för 3x16" skall väl förstås som 2.5 mm^2.T Thomas_Blekinge skrev:
Oklart om missförstånd föreligger, men jag förstår tillräckligt för att förstå vilken rördimension jag behöver förbereda för.
Eftersom det rimligen ska avsäkras 3x16 verkar det snyggt att ha en kabel som tål 16A även om det inte behövs för för lasten, men i detta fall verkar det landa på 2,5mm2 oavsett.
Eftersom det rimligen ska avsäkras 3x16 verkar det snyggt att ha en kabel som tål 16A även om det inte behövs för för lasten, men i detta fall verkar det landa på 2,5mm2 oavsett.
Jo, absolut. Vad jag tror är att Thomas tolkade 3x16 som en kabel på 3x16 mm^2, vilket ju är en aning överdimensionerat...MathiasS skrev:Oklart om missförstånd föreligger, men jag förstår tillräckligt för att förstå vilken rördimension jag behöver förbereda för.
Jag drog två 20 mm slangar till taket för anläggningen och det fick utan minsta bekymmer plats med 2x 6mm2 DC-kabel i vardera slangen. Total längd på slangarna var ca 12 meter med några 45-böjar och en 90.