A Anderscurl skrev:
Jag tänker snarare tvärtemot. Att det blir mer förmånligt med timspotpris än fastpris avtal vid försäljning. Tittar jag på historiska priser så upplever jag att det är högre priser på dagen än på natten. Har själv precis startat igång med solceller hemma så jag är nyfiken jag också.
Jag inser ju nu att jag talar emot mig själv med mitt första svar på din kommentar. Sommartid är det bra att ha timpris, men större delen av det jag kommer att köpa kommer ske på vintern. Bortser man från den här vintern så är det ändå normalt högre snittpris på spotpris under vintern än priset för fastprisavtal. Jag ska fördjupa mig i statistiken med början av December förra året för att få en bild av priserna. Jämför jag det med hur försäljning och köp kan förväntas se ut med en installation så bör jag kunna hitta rätt alternativ.

Jag tror att fastprisavtal är mer förmånligt sett över ett år eftersom jag räknar med att köpa väldigt lite under de månaderna som priserna är låga, men köpa desto mer när min anläggnings produktion förväntas vara i det närmaste obefintlig, men priset högre. På vintern köper jag i stort sett hela dygnet. Det hela skulle kunna bero på laddningen av bilen. Vi får se när jag får fingrarna ur och sätter mig och knappar in siffrorna.

Ett bra exempel på ett excel blad som jag tycker tar med alla siffror hittade jag här. Samt att han förklarar bra hur han tänker i sina youtube klipp kring solcellerna. Nu är ju 2021 ett år med mycket höga priser och 2020 var ett år med riktigt låga priser för el. Jag har inte själv lyckats komma med någon koncensus kring hur lönsamt solceller är. Har svårt att se att priserna kommer dyka tillbaka till 2020 års nivåer.
https://snabbladdad.se/

Men som du säger så sker största förbrukningen på vintern. Dec-feb. Tittar man på hur spot priserna såg ut 2018 och 2019 så skiljer det förvånansvärt lite mellan juli och december. Iaf i SE3 som jag bor i.

A Anderscurl skrev:
Ett bra exempel på ett excel blad som jag tycker tar med alla siffror hittade jag här. Samt att han förklarar bra hur han tänker i sina youtube klipp kring solcellerna. Nu är ju 2021 ett år med mycket höga priser och 2020 var ett år med riktigt låga priser för el. Jag har inte själv lyckats komma med någon koncensus kring hur lönsamt solceller är. Har svårt att se att priserna kommer dyka tillbaka till 2020 års nivåer.
[länk]

Men som du säger så sker största förbrukningen på vintern. Dec-feb. Tittar man på hur spot priserna såg ut 2018 och 2019 så skiljer det förvånansvärt lite mellan juli och december. Iaf i SE3 som jag bor i.
Tack för tipset. Den ska jag kolla lite på.

Jag tänker att jag beräknar investeringstid med förra årets spotpriser av den anledningen att jag inte vill att lånet för investeringen överstiger den sparade summan. Jag vill ju börja betala mindre direkt. Fortsätter elpriserna som i år så kommer ju tiden att kortas ner avsevärt och det är ju enkelt beräkna och följa när jag väl är igång.

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.