Skumpe
JLyck JLyck skrev:
Vilket svar?
Det jag gav dig. Inläggen är kvar så om du tar hjälp av din ledsagare kan du bli visad hur man går tillbaka och läser.
 
F
Skumpe Skumpe skrev:
Jag skriver att 48% avkastning på solceller kan inte jämföras med 48% avkastning på börsen. Om du går tillbaka och läser ursprungsexemplet så hade det inneburit att solcellsägaren haft 100 miljoner kronor om 20 år. Är det vad du tror händer? Investera fort i så fall.
Helt befriad från förmågan att tänka i siffror? Jag, och många andra har alltid trott, och tror nog fortfarande att 48% är ungefär samma sak som 48% oavsett vad det kommer ifrån. Och vem är du att skriva reglerna för vad nån gör med sin direktavkastning? Du framstår som rätt baktung för tillfället.
 
Skumpe
F fsn skrev:
Helt befriad från förmågan att tänka i siffror. Jag, och många andra har alltid trott, och tror nog fortfarande att 48% är ungefär samma sak som 48% oavsett vad det kommer ifrån. Och vem är du att skriva reglerna för vad nån gör med sin direktavkastning? Du framstår som rätt baktung för tillfället.
Du blir kanske en dag förvånad när du inser att 48% av en sak inte behöver vara samma sak som något annat. Det beror på vad det är 48% av.
 
  • Haha
  • Gilla
Carlnoren och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det jag gav dig. Inläggen är kvar så om du tar hjälp av din ledsagare kan du bli visad hur man går tillbaka och läser.
Hmm. Jag frågade varför man inte kan få avkastning på avkastningen från solceller, och du har inte gett mig ett adekvat svar på den frågan.

Att du prompt hävdar att det inte ska heta ”avkastning” och istället besparing ändrar dock inte det faktum att man kan återinvestera avkastningen eller besparingen.

Och du. 48% på 100.000:- är lika mycket oavsett om det kommer från solceller, börsen eller mormor agda.
 
Skumpe
JLyck JLyck skrev:
Hmm. Jag frågade varför man inte kan få avkastning på avkastningen från solceller, och du har inte gett mig ett adekvat svar på den frågan.

Att du prompt hävdar att det inte ska heta ”avkastning” och istället besparing ändrar dock inte det faktum att man kan återinvestera avkastningen eller besparingen.

Och du. 48% på 100.000:- är lika mycket oavsett om det kommer från solceller, börsen eller mormor agda.
Frågeställningen var avkastning solceller jämfört med börsen. Du kan rimligen inte jämföra börsen med börsen. Då förstår jag inte varför du måste blanda in solceller alls.
 
Men att avkastningen jag gör på solcellerna kan jag placera på börsen. Förstår du nu? Ändå du som hävdar att man inte kan få ränta på ränta effekt av solceller.
 
F
Skumpe Skumpe skrev:
Du blir kanske en dag förvånad när du inser att 48% av en sak inte behöver vara samma sak som något annat. Det beror på vad det är 48% av.
Nu har du krånglat till det bra för dig, det här skall bli intressant. Räcker spaden till? Börjar bli en ordentlig grop.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Haha det jag försöker fånga i resonemanget är att just köp av solceller är förhållandevis svagt, ur ett investeringsperspektiv. Det behöver till något mera än bara payoff i resonemanget för att göra det till en hållbar investering, åtminstone för mig, då återbetalningstiden är alldeles för lång. Återigen - min högst personliga synvinkel.

Scouten skrev:
Jag vet inte om jag lever i morgon, men jag hoppas och tror. Jag hoppas och tror att jag och min fru bor kvar i huset vi trivs så bra i om 25 år, men jag vet inte. Ska man bara göra saker som man säkert vet, blir inte mycket gjort.
 
N Nadasurf_ skrev:
Jag betalade samma för 2 år sedan men fick då fler paneler som ger 11000 per år men med 32 paneler och statligt bidrag. Sen har jag tur med fast pris i zon 4 så jag säljer dyrt köper billigt. Nu kostar paneler mycket mer på grund av efterfrågan så då får man längre tid innan det blir lönsamt
jävligt intressant svar! Fan vad jag hatar folk som ska skriva hur billigt de byggde eller köpte nått för ett år sedan, sluta med det!!!

B Broker skrev:
Elen kostade ofta över 3 kr denna sommar så man fasar ju för denna vinter då Sverige drar nästan dubbelt så mycket ström som på sommaren. Vinterns elpris kommer inte att bli nådigt. Det talas ju om 10-20 kr per kWh vilket vissa andra länder som England och Baltstaterna redan upplevt vissa dagar.
 
B Broker skrev:
Elen kostade ofta över 3 kr denna sommar så man fasar ju för denna vinter då Sverige drar nästan dubbelt så mycket ström som på sommaren. Vinterns elpris kommer inte att bli nådigt. Det talas ju om 10-20 kr per kWh vilket vissa andra länder som England och Baltstaterna redan upplevt vissa dagar.[/QUOTEdwr gjorde det väl inte inte alls det! Du måste ju räkna medelvärdet över dygnet inte något pik värde!]
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det är en betydelsefull parameter om du berättar i vilket elområde du befinner dig. Troligt ser kalkyler radikalt annorlunda ut över SE1-SE4.
Så är det. Jag har område 3.
 
Man brukar räkna med 35 års ekonomisk livslängd på solcellspaneler, men det är ju ingen teknologi som går sönder utan mer ett teoretiskt värde. I Svenskt klimat har man heller inte sett samma degradation som i varmare klimat, annars brukar man säga -2% första året och sen -0,3% per år..

Förtjänsten på solceller är väldigt mycket beroende av uppskattat framtida elpris, vilket just nu är extra svårt att göra.

Oavsett så låter priset på offerten du fått som att man har för mycket att göra, men att man till ockerpris är villig att göra annan kund besviken för att inkassera.

Använd andras uppgifter om kostnad/kWp i något kalkylverktyg såsom detta: https://www.mdu.se/forskning/forskningsprojekt/framtidens-energi/investeringskalkyl-for-solceller

Vad gäller inverterare så brukar man säga att man får kalkylera med byte vart 15:e år, men även här finns variation så det är ju mer ett teroretiskt värde. Dessutom lär inverteraren bli mkt billigare i framtiden, så det är frågan om dagens teknologi med dagens priser verkligen ska matas in här..

R Rolle85 skrev:
Men låt oss säga att cellerna håller 25 år om man har tur och investeringen för mig återbetalad på 17 år. Då har jag ca 7 år kvar som anläggningen faktiskt börjar spara pengar för mig. I mitt fall ca 6000kr/år x 8år = 48000kr.
48000 över totalt 8 år är ju väldigt lågt kan jag tycka? Och då har jag inte räknat med 1-2 växelriktarbyten för då går man helt plötsligt back på detta. Tänker jag fel?
 
Mycket raljerande i tråden om avkastning och börs eller solceller.

Jag föredrar att se saken så här: när jag räknade på lönsamheten för en solanläggning så är själva inköpet en kostnad och anläggningen minskar i värde med tiden (till skillnad mot börsen) så den ska skrivas av. Med garanti på panelerna på 25 år och att räkna med ett byte av växelriktare efter halva tiden satte jag avskrivningstiden till 12 år. Med 111tkr investerat i anläggningen som ger c:a 10 000 kWh per år blir det en årlig avskrivning på 9250 kr per år. För att räkningen ska balansera behöver jag sälja el för spotpris + skatteavdrag + nätnytta. I år säljer jag c:a 8000 kWh och egenförbrukar 2000 kWh som har ett värde i sig som kan läggas till inkomsten från försäljningen. Detta värde på egenförbrukningen är spotpris + överföringsavgift + skatt + moms, dvs den rörliga delen av vad jag hade fått betala om jag köpt den. Alternativt kan man sätta värdet till vad man fått om man sålt den.

Om jag värderar egenförbrukningen som inköpskostnad blir det balans om spotpriset är lite drygt 25 öre. Här i SE4 har årsmedelvärdet på spotpriset varit under 25 öre en gång senaste 20 åren, närmare bestämt 2015. 2022 lär årsmedelvärdet bli rejält mycket högre så jag gör vinst redan första året anläggningen varit i drift.

Vinsten kan jag sätta på börsen för att få avkastning på den. Inkomsten från anläggningen kommer att kunna betala sina egna reparationer därtill. En slags fondering till framtida underhåll.

Så här har alltså jag räknat. Andra vill säkert skriva av rörligt, dvs hela inkomsten går till avskrivningen.
 
  • Gilla
carl fabian och 4 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Frågeställningen var avkastning solceller jämfört med börsen. Du kan rimligen inte jämföra börsen med börsen. Då förstår jag inte varför du måste blanda in solceller alls.
Underhållande tråd det här. Bitvis i alla fall. Personangreppen från både dig och den du träter med hör dock inte hemma här.

Men bortsett från det, här ett exempel.
Jag har en fastighet med stor tomt. Jag investerar i en solcellsanläggning, som jag sätter på mark, alltså en markanläggning på solcellsspråk.
År 1 får jag avkastning på investeringen med 10%. Avkastningen får jag i form av intäkter från såld el samt på besparingen för egenkonsumerad el som jag annars skulle ha köpt. För varje år framåt bygger jag ut min anläggning för den avkastning jag har fått.
År 2 ökar avkastningen eftersom jag byggt ut min anläggning samt för att elpriset har gått upp. Avkastningen från år 1 ökar alltså procentuellt med det ökade elpriset.

Sådär fortsätter det varje år, avkastningen ökar för varje år och varje år återinvesteras avkastningen i utbyggd anläggning.
Enligt en omfattande studie gjord på SLU ökar värdet på en fastighet med i snitt 14% efter investerad solcellsanläggning. Detta då hus med låg driftskostnad är attraktiva och budgivningen sticker iväg längre än ett motsvarande hus med betydligt högre driftskostnad.

Ökande avkastning för varje år. Lite som att investera på börsen alltså, men med betydligt högre säkerhet och värdeökning varje år.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
A
8 87d skrev:
Haha det jag försöker fånga i resonemanget är att just köp av solceller är förhållandevis svagt, ur ett investeringsperspektiv. Det behöver till något mera än bara payoff i resonemanget för att göra det till en hållbar investering, åtminstone för mig, då återbetalningstiden är alldeles för lång. Återigen - min högst personliga synvinkel.
Jag gillar solceller, men ärligt talat finns det väldigt många investeringar som ger bättre avkastning, för mig klämma dock solceller rätt. Det är inte en dålig investering, du får en trygghet och kan känna dig som en bidragsgivare till samhället…
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.