G Guzzen1 skrev:
Batteriet med dagens teknik får du räkna med att byta inom 5-7 år. Har du tur håller det 10 men det är osäkert. Batterier är dessutom dyra i förhållande till livslängd idag. Men som sagt utvecklingen går framåt.
Sluta nu, ett husbatteri kommer att hålla "för evigt" även med dagens teknik. Det är så små mängde med ström som ska matas i ett vanligt hushåll att utspritt per cell är det som att de knappt märker det.

Det roliga är att man oftast använder uttjänta bilbatterier för batteri-system för hus.
 
IngemarB IngemarB skrev:
Det måste väl ändå vara en av de största myterna kring elpriserna att priserna är satta av S+MP.
Priset beror väl på bristande infrastruktur för kraftöverföring och en fri rörlighet av varor och tjänster inom EU.
Det var heller inte Magdalena Andersson som invaderade Ukraina vad jag minns.
Med ditt resonemang så borde elpriserna droppa denna veckan då eftersom de knappast kan hållas ansvariga längre nu när en ny regering tillträtt.
Titta vad som hände i England när Lizz Truss (Tories) lovade extrema bidrag till konsumenterna för att på konstgjord väg trycka ner energikostnaden. Marknaden fick spel och Pundet sjönk som en gråsten.
Jag förmodar att den borgerliga regeringen vill sitta längre än 45 dagar.
Det är klart att det är vänsterpolitikernas fel att vi har höga elpriser. Du kan ju inte vara allvarlig. Kul att du försöker skylla saker på den nya regeringen som presenterades för en vecka sedan. Det är du, Anders Lindberg och Henrik Arnstad som håller den höga nivån. Grattis!

Det råder just nu sossepriser på el. Sin vana trogen har S gjort allt för att förstöra för vanliga hederliga medborgare även när det gäller elen. Helt galet att folk fortfarande röstar på dem. Men det är väl mest fullt friska bidragstagare och lata tjänstemän på myndigheter som gör det.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
D
K Kekistan skrev:
Det är klart att det är vänsterpolitikernas fel att vi har höga elpriser. Du kan ju inte vara allvarlig. Kul att du försöker skylla saker på den nya regeringen som presenterades för en vecka sedan. Det är du, Anders Lindberg och Henrik Arnstad som håller den höga nivån. Grattis!

Det råder just nu sossepriser på el. Sin vana trogen har S gjort allt för att förstöra för vanliga hederliga medborgare även när det gäller elen. Helt galet att folk fortfarande röstar på dem. Men det är väl mest fullt friska bidragstagare och lata tjänstemän på myndigheter som gör det.
Du är grundlurad men du kanske vill ha det så, kan vara skönt att leva i en alternativ verklighet.
 
  • Gilla
Hus-i-Sörmland och 2 till
  • Laddar…
F
Scouten skrev:
Jag gillar solceller, men ärligt talat finns det väldigt många investeringar som ger bättre avkastning, för mig klämma dock solceller rätt. Det är inte en dålig investering, du får en trygghet och kan känna dig som en bidragsgivare till samhället…
Väntar fortfarande på svar om vilka investeringar det skulle vara.
 
Nissens
F fsn skrev:
Väntar fortfarande på svar om vilka investeringar det skulle vara.
Sannolikt är börsen rätt bra nu, den har fallit kraftigt.
Själv köper jag billigt och säljer med bra vinst var och varannan dag nu. Aktierna går ju upp o ner hela tiden.. :)
 
A
F fsn skrev:
Väntar fortfarande på svar om vilka investeringar det skulle vara.
Jag har visst missat din fråga, och ha i beaktande att jag arbetar med stora fastigheter normalt sett, Där är det betydligt lönsammare att byta gamla ventilationsaggregat mot nya med bättre återvinning. Sitter man med 25-30 år gammal återvinning så sparar du enorma pengar både på el och värme genom att byta. Jag tänker mig att det är ungefär samma hemma, men i mindre skala.

Sitter man med direktverkande el, så är en luft/luftvärmepump så snabbt återbetalad att du knappt hinner blinka. Med dagens elpriser tror jag att en konvertering till någon värmepumpslösning och vattenburen värme också skulle löna sig bra. Sen sätter man solcellerna som grädde på moset.

Historiskt sett så är en börsen bättre avkastning på än solceller, men sen kommer år som i år och då ska gudarna veta att åtminstone mina investeringar på börsen inte har varit något jag skryter om bland mina vänner.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är ingen fara gubben, du har ingen koll på nåt annat heller så ingen hade förväntat sig det. Men fint av dig att faktiskt förstå det själv denna gången.

Det är skattebefriat upp till 40’ och momsredovisningsbefriat upp till 80’. Dock skall andra hushållsinkomster som tex uthyrning av Attefallsstuga räknas in i de 40000kr.
Jaha det var ju tydligen bekvämt att inte nämna en sannolik 50% skatt i dina kalkyler som många kommer åka på nu med dagens elpriser och där rätt många redan kommer upp till dom där 40k genom att hyra ut attefallshus eller liknande.
Som sagt om något verkar för bra för att vara sant så är det troligen det också när staten får ett finger med i leken.
Där faller ju då även alla argument för att kunna återinvestera avkastning/överskott i fler solceller.

Slutsatsen blir alltså att en väldigt liten del av Sveriges befolkning kan på ett rent ekonomiskt plan räkna hem anläggningen. (Moraliska/miljöargument är en annan sak)
Du bör bo i elzon 4
Du måste ha rätt tak/läge
Du får inte ha några andra sidoinkomster
Du bör ha investeringskapitalet liggandes
Du måste ha lämpligt hus som inte missgynnas värdemässigt av panelerna och kan få bygglov, dvs inga kulturminneshus.
Och inte minst en tilltro på att div stöd fortsätter på dagens nivå framöver och att elpriserna är fortsatt höga.

Visst finns det säkert många som uppfyller ovan krav och kan räkna hem det men att kunna generallisera och säga att det alltid är en bra investering? Knappast!
 
  • Gilla
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Jaha det var ju tydligen bekvämt att inte nämna en sannolik 50% skatt i dina kalkyler som många kommer åka på nu med dagens elpriser och där rätt många redan kommer upp till dom där 40k genom att hyra ut attefallshus eller liknande.
Som sagt om något verkar för bra för att vara sant så är det troligen det också när staten får ett finger med i leken.
Där faller ju då även alla argument för att kunna återinvestera avkastning/överskott i fler solceller.

Slutsatsen blir alltså att en väldigt liten del av Sveriges befolkning kan på ett rent ekonomiskt plan räkna hem anläggningen. (Moraliska/miljöargument är en annan sak)
Du bör bo i elzon 4
Du måste ha rätt tak/läge
Du får inte ha några andra sidoinkomster
Du bör ha investeringskapitalet liggandes
Du måste ha lämpligt hus som inte missgynnas värdemässigt av panelerna och kan få bygglov, dvs inga kulturminneshus.
Och inte minst en tilltro på att div stöd fortsätter på dagens nivå framöver och att elpriserna är fortsatt höga.

Visst finns det säkert många som uppfyller ovan krav och kan räkna hem det men att kunna generallisera och säga att det alltid är en bra investering? Knappast!
Det är väl ändå bara 30% på överskjutande del?
 
D djac skrev:
Du är grundlurad men du kanske vill ha det så, kan vara skönt att leva i en alternativ verklighet.
Starka argument där. Undrar vem som är grundlurad.

Elen har just nu sossepriser. Punkt. Inte Putinpriser som de ohederliga sossarna försöker få det till. Men det kanske är Putins fel att vi har skuggsamhällen, islamister på frammarsch, kriminella gäng som styr förorter med järnhand, skjutningar är vardagsmat, terrordåd, rekordlånga vårdköer, otrygghet, rasistiska pissrån och gruppvåldtäkter i parti och minut också?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Hamstraren och 3 till
  • Laddar…
D
K Kekistan skrev:
Starka argument där. Undrar vem som är grundlurad.

Elen har just nu sossepriser. Punkt. Inte Putinpriser som de ohederliga sossarna försöker få det till. Men det kanske är Putins fel att vi har skuggsamhällen, islamister på frammarsch, kriminella gäng som styr förorter med järnhand, skjutningar är vardagsmat, terrordåd, rekordlånga vårdköer, otrygghet, rasistiska pissrån och gruppvåldtäkter i parti och minut också?
Tror du också att allt du rabblar upp tas med i elpriserna? Detta har diskuterats rätt mycket på denna sajten i andra trådar och dina känslor har aldrig gått att koppla till verkliga händelser. Skälen till de höga elpriserna är vida kända, de är helt okontroversiella och kommer inte ur någon speciell partifärg.
 
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
D
T Tossegubbe skrev:
Jaha det var ju tydligen bekvämt att inte nämna en sannolik 50% skatt i dina kalkyler som många kommer åka på nu med dagens elpriser och där rätt många redan kommer upp till dom där 40k genom att hyra ut attefallshus eller liknande.
Som sagt om något verkar för bra för att vara sant så är det troligen det också när staten får ett finger med i leken.
Där faller ju då även alla argument för att kunna återinvestera avkastning/överskott i fler solceller.

Slutsatsen blir alltså att en väldigt liten del av Sveriges befolkning kan på ett rent ekonomiskt plan räkna hem anläggningen. (Moraliska/miljöargument är en annan sak)
Du bör bo i elzon 4
Du måste ha rätt tak/läge
Du får inte ha några andra sidoinkomster
Du bör ha investeringskapitalet liggandes
Du måste ha lämpligt hus som inte missgynnas värdemässigt av panelerna och kan få bygglov, dvs inga kulturminneshus.
Och inte minst en tilltro på att div stöd fortsätter på dagens nivå framöver och att elpriserna är fortsatt höga.

Visst finns det säkert många som uppfyller ovan krav och kan räkna hem det men att kunna generallisera och säga att det alltid är en bra investering? Knappast!
Denna hållning är ganska rolig, reser en del i Europa och man ser samma sak i både Holland och Storbritannien, där gäller det iofs värmepumpar och argumentationen hos skeptikerna är exakt densamma som du för fram.
 
Varför är ni så arga på varandra?
Att försöka omvända någon via ett forum känns omöjligt.
Respektera att vi tänker och tycker olika.
Sedan tror jag det finns en del "retstickor" som gillar när det tänder till.
 
  • Gilla
Clausius och 3 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Det är väl ändå bara 30% på överskjutande del?
Ja om du inte har ett vanligt jobb med för då kommer du sannolikt upp i nästa skatteklass och hamnar på 50%. Det gör iaf de flesta jag känner, numera har man ju 500k som snickare tom
 
D djac skrev:
Tror du också att allt du rabblar upp tas med i elpriserna? Detta har diskuterats rätt mycket på denna sajten i andra trådar och dina känslor har aldrig gått att koppla till verkliga händelser. Skälen till de höga elpriserna är vida kända, de är helt okontroversiella och kommer inte ur någon speciell partifärg.
Nej, men jag vet att det är andra saker såna som du försöker skylla på andra än just de ansvariga vänsterpolitikerna. Således är det en högst relevant fråga till dig.

Vänstern har varit drivande i nedläggning och bestraffning av kärnkraft. I och med den blev vi av med flera av de så nödvändiga stora generatorerna i kärnkraftverken som är essentiella för ett stabilt elnät som klarar av att flytta runt elen ut i nätet. Tex från norr till söder. Samtidigt har man förlitat sig på den miljövidriga och extremt opålitliga vindkraften. På grund av det har vi blivit beroende av andra faktorer, som tex el-marknaden och vädret med både svajiga priser och framförallt mycket högre priser.

Du vet detta men väljer att spela dum. (eller så är du helt enkelt så dum.) Politikerna hade också vetat detta om de hade lyssnat på riktiga experter inom området istället för att låta sig ledas av media och tokiga aktivister som Greta Thunberg.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Denna hållning är ganska rolig, reser en del i Europa och man ser samma sak i både Holland och Storbritannien, där gäller det iofs värmepumpar och argumentationen hos skeptikerna är exakt densamma som du för fram.
Jo jag håller med, fast det gör ju inte per automatik att det är fel, eller hur?
Jag har rätt många fastigheter med de flesta typer av system och ser mest till verkliga fakta och inte skrivbordsberäkningar och teorier. Just solceller har jag bara på ett par stugor men där ser kalkylen lite annorlunda ut då dom var hemräknade från dag 1 som jag ser det då dom kostade ca 50k och kostnaden för nätanslutning hade varit ca 250k.
Detta då i kombination med ett dieselelverk för ca 25k ger en väldigt rimlig årskostnad med ca 2k för bränsle/drift.
Men att räkna hem det på en reguljär villa i Se1 eller 2 går inte i min värld, gränsfall i 3.

Betyder inte att jag är negativ till tekniken utan bara att det finns bättre och sämre förutsättningar. Samma sak med Vp, en LVP kan räcka och fungera som enda värme i en stuga i skåne, glöm den tanken i Kalix med -40 på vintern och skeptisk för det i värmland
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.